1

Beteljesedett – Dűne: Második rész (Dune: Part Two)

írta Nikodémus

Erősen SPOILERes írás.

Egy nagyszabású scifi-regényadaptációtól szokatlanul (bár a Dűne fura hagyományaihoz tulajdonképpen illeszkedve) alig bújtatott narrációval indul Denis Villeneuve gigantikus filmfolyamának második része: Irulan hercegnő (Florence Pugh), a galaxist uraló IV. Shaddam császár (Christopher Walken) lánya beszél egy aprócska felvevőbe arról, milyen hírek zavarják meg az udvar nyugalmas mindennapjait. A Harkonnenek ugyanis nem bírnak az Arrakis-i fűszerkitermelést szabotáló fremenekkel, s egyre szaporodó akcióik mögött egy ideje mintha tudatos tervezés állna. Hogy a hír igaz-e, még nem tudjuk pontosan (nesze neked, fake news-ipar…), de nem is ez a fontos, hanem a bizonytalanság, amit kelt. Pontosan ez a célja annak az embernek, akit az előző rész óta sokan halottnak hisznek, s aki egy kicsiny, fürge sivatagi kisegérről nevezi el magát.

Villeneuve nem viccelt, amikor Timothée Chalamet-t állítólag azzal hívta fel az előkészületekkor, hogy: it’s Muad-Dib time! Igen, a három évvel ezelőtt bemutatott első rész inkább világépítésre koncentráló hangütése után most tényleg beindulnak az események. Amolyan végzetszerűen, ahogy Frank Herbert regényéhez illik. Hiába járkálnak azonban mindenféle szuperképességű jövőbelátók a Dűne cselekményében, e végzetszerűség lényege egyelőre sűrű homályba burkolózik még. Paul útja első látásra hőstörténet, másodikra viszont nagyon nem, és erre Villeneuve rá is erősít, de nem azért, hogy engedjen a deheroizáló korszellemnek, hanem azért, mert Herbert eredeti szándékát szeretné aládúcolni pár változtatással.

A forgatókönyv szinte pontosan ott veszi fel a fonalat, ahol három évvel ezelőtt elejtette: a menedékhelyre igyekvő maroknyi fremen csapaton rajtaüt egy sardaukar különítmény, és Paulnak bizony kapaszkodnia kell, hogy a beavatás-szerű párbajtőr-vívás után pár perccel ott ne hagyja a fogát. A Dűne második része ezután viszonylag egyenes modorban tálalja legfőbb cselekményszálát, melynek főbb állomásai közé okosan építi be az ezúttal hangsúlyosabb politikai/intrikus machinációkat, illetve Paul és Chani (Zendaya) szerelmének kivirágzását. Egy-egy gesztussal utal a még nagyobb háttérvilág történéseire (ez igazi csemege a regény rajongóinak), ám most is fokozottan számít a néző figyelmére: minden megjegyzés, szemrebbenés, apró mozdulat komoly jelentőséggel bír, miközben a lelki folyamatok megmutatásának eklatánsabb eszközévé válnak a dialógusok. Van belső párbeszéd (nem a Lynch-mozi rossz emlékű narrációja!) egy olyan karakterrel, melynek sorsát és szerepét alapos okkal változtatta meg John Spaihts forgatókönyvíró.

A másik fontos igazítás Chani karakterét érinti, aki az egyre inkább lelkesedő (más értelmezésben: mindinkább radikalizálódó) fremen közösségben a józan ész hangja próbál maradni. Miközben emberileg vonzódik Paulhoz, elborzasztja a benne formálódó messiás-tudat, s főként ennek az ő közvetlen környezetére gyakorolt hatása. Az iménti változtatások miatt Paul feremeneknél töltött időszaka megrövidül, ami talán az egyetlen látható fogyatékossága Villeneuve adaptációjának. Minden más mesteri: a színészi alakítások (Rebecca Ferguson így is kiemelkedő), az új figurák (Austin Butler hidegrázós), a féreglovaglás (tökéletes csendből a fülsüketítő zúgásig), a szabotázsakciók kivitelezése és a fekete-fehér arénajelenet, a törzsön belüli (részben kitalált, ám teljesen hihető) súrlódások, egy régi mentor csatlakozása, s végül a finálé, ahol összefut minden.

Villeneuve szimultán több helyszínen zajló végső akciónál azt is meg meri lépni, hogy a blockbuster-mágnes jeleneteket egyszerűen csak elindítja, majd elvág a főszereplők közti szócsatára. Utóbbi ugyanis – hiába a gátrobbantás és a Harkonnen-csapatokat ledermesztő szupermenő féreg-hadsereg – sokkal fontosabb, mint holmi pillanatnyi spektákulum. Paul ezekben a pillanatokban számol le utolsó illúzióival, és fogadja el, hogy olyan szerepbe kényszerült, amiből nincs menekvés. Herbert regényének legfőbb, szándékolt ellentmondása, bármilyen jövőbelátás ellenére van az emberi sorsban valamilyen elkerülhetetlenség: ha küzdesz ellene, legyőz, ha sodródsz vele, oda visz, amit nem is remélsz.

Paul végül enged a végzetének, és még remél: hátha menet közben képes lesz majd terelni a folyamatokat. Ennek azonban súlyos ára van: a messiási teher. Villeneuve ezúttal már nem finomkodik, ahogy azt az előző részben tette: kérlelhetetlenül hajszol minket a végkifejlet felé, hogy a fináléban a lehető legkényelmetlenebb dilemmával lepjen meg. Méltó-e szimpátiámra az a hős, akinek mindvégig drukkoltam, ám közben elbizonytalanodtam? Intrikán, világépítésen, fantasztikumon túl Frank Herbert regénysorozatának jéghideg szíve ez – Villeneuve majd’ hat évtized múltán megértette. És vászonra vitte.

Egy komment

  1. Az első rész jobban tetszett… Többen is csalódtunk… Ez van….Vontatott, elhúzott… Feleslegesen elhasznált C. Walken…..

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *