9

A nyár nyertesei és nagy bukásai

iron man 3Még hátravan néhány hét a hivatalos mozis nyárból, de már nem várható olyan megjelenés, ami sok vizet fog zavarni, így már mindenki elkezdte összegezni a blockbuster szezont (május első péntekétől az amerikai Labor Day, szeptember 2-ig). Nem könnyű összehozni ezeket a listákat, mert egyrészt Hollywood sem szereti kiteregetni az Excel táblázatait, másrészt a sorrend aszerint változik, hogy mennyit számolunk marketingre, a bevételt vagy a puszta profitot nézzük, és van aki eleve csak az amerikai bevételeket veszi figyelembe, ezért minden oldalon egy kicsit máshogy néz ki a Top 10. Abban viszont mindenki egyetért, hogy a nyár abszolút nyertese az Iron Man 3, ami minden idők egyik legnagyobb bevételét hozta.

A nyertesek

A Film School Rejects állította össze talán a legjobb összegzést:

  • Iron Man 3 – $1.212 milliárd világszerte – ($408m hazai) – ($200m költségvetés)
  • Fast & Furious 6 – $783m – ($238m hazai) – ($160m költségvetés)
  • Despicable Me 2 – $749m – ($339m hazai) – ($76m költségvetés)
  • Man of Steel – $648m – ($289m hazai) – ($225m költségvetés)
  • Monsters University – $637m – ($260m hazai) – (becsült $185m költségvetés)
  • World War Z – $503m – ($198m hazai) – ($190m költségvetés)
  • Star Trek Into Darkness – $452m – ($227m hazai) – ($190m költségvetés)
  • The Hangover Part III – $351m – ($112m hazai) – ($103m költségvetés)
  • Pacific Rim – $344m – ($97m hazai) – ($190m költségvetés)
  • The Great Gatsby – $331 million – ($145m hazai) – ($105m költségvetés)

pacific rimAz eredmények megint csak Hollywood stratégiájét igazolják, hogy hatalmas pénzeket költenek bevált franchise-okra, minél alacsonyabb korhatárral. A stúdiók általában is örülhetnek, az összesített hazai box office bevételek eddig $4,15 milliárdnál járnak, ami 12%-kal jobb, mint 2011-ben ugyanekkor, amikor rekord $4,4 milliárdos bevétellel zárták a nyarat. A legjobban teljesítő filmek között megint a folytatások, prequelek, rebootok és jól bejáratott márkák dominálnak. Meglepetést okozhat, hogy bekerült a Pacific Rim és a World War Z, amiket a megjelenésükkor buktának könyveltek el. Az első jelentések persze csak az amerikai bevételeket vették figyelembe, és ha azokat nézzük, tényleg nem szerepeltek túl jól. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy az ökölszabály szerint egy filmnek 1,5-2-szer akkora bevételt kell termelnie, mint a költségvetés ahhoz, hogy nullán legyen, akkor méretes bukták is lehetnének. Szerencsére a nemzetközi piac megmentette őket, ami különösen a Pacific Rim esetében jó hír, ami az EGYETLEN eredeti forgatókönyv az év tíz legjobban teljesítő filmje között.

Rajzfilm fronton nem csak az érdekes, hogy a Universal Despicable Me folytatása lekörözte a Pixar Monsters Inc. prequelét, de ezt kevesebb mint fele akkora költségvetéssel is sikerült elérniük – az egyetlen filmként ezen a listán, aminek $100 millió alatt volt a költségvetése. Jól teljesített még a Croods, $583,178,432-t szedett össze nemzetközileg, és a förtelmes Smurfs folytatás is bejött a demográfiai célközönségnek, $162,312,189-t törpölt össze világszerte.
A vesztesek
A nyár vesztesei, akárcsak a nyertesek, Hollywood konzervatív hozzáállását igazolják, itt laknak ugyanis a nem-folytatások. A R.I.P.D., egy kevéssé ismert független képregény adaptációja mindössze $56,204,325-ot termelt a $130 milliós költségvetése mellett. Emlékszik még valaki, hogy mikor szerepelt Ryan Reynolds utoljára sikeres filmben? The Lone Ranger 2013 John Carterje, a könnyfakasztó $215 milliós költségvetés csupán $196,384,971-t tudott összekaparni világszerte. Hiába fémjelezte Johnny Depp, Gore Verbinksi és Jerry Bruckheimer hármasa a produkciót, hiába a valódi kaszkadőrökkel felvett nyaktörő jelenetek, a közönség egyszerűen nem volt kíváncsi sem a cowboyokra, sem egy a nagyszüleik korában népszerű TV sorozat adaptációjára. Roland Emmerichnek sem volt sikere a White House Down-nal, $150 milliót költöttek rá és csak  $127,539,848-t hozott vissza világszerte. Hiába vonultatott fel nagyobb neveket, mint pár hónappal korábban megjelent, fele akkora költségvetésű Olympus Has Fallen, a nézők nem voltak kíváncsiak kétszer ugyanarra a filmre.A rajzfilmek közül nagyot bukott a Turbo, a Fox eredeti forgatókönyvön alapuló alkotása egy csigáról, aki mindneképpen száguldani akar. A $135 milliós költségvetés $137,279,280-t termelt a mozikban, de valószínűleg még be fogja ezt hozni a home entertainment piacon.
MONDO-MAN-OF-STEEL-TAYLOR-01
Koimbra írt korábban az év kérdéséről, hogy van-e jövője a mega költségvetésű hollywoodi filmeknek, vagy ki fog pukkadni ez a lufi. Miközben pár évvel ezelőtt még csak 1-2 $100 millió feletti költségvetésű film került a mozikba, idén nyáron már ez volt a jellemző. A John Carter és The Lone Ranger méretű bukták ellentmondani látszanak a “tentpole movies” gondolkodásnak, de ha megnézzük az év legsikeresebb filmjeit az látszik, hogy igenis érdemes nagyban játszani, amíg nem kockáztatnak eredeti tartalommal, hanem megmaradnak a jól bevált franchise-oknál és népszerű intellektuális tulajdonoknál. A 2013-as nyár két eredeti és kis költségvetésű horror sikere, a The Purge $3 millióból csinált $78 milliót – ami százalékban mérve az éve legnagyobb profitja -, a Conjuring pedig $30 millióból varázsolt $138 milliót. Ezek nagyon szép eredmények, de nem fog belőle minden stúdió fejes házat venni a Bahamákon. A jövő valószínűleg továbbra is a giga költségvetésű folytatásoké.

9 komment

  1. Most akinek nincs saját véleménye a dolgokról, csak olvassa a híreket, jól össze lehet zavarodva. Eddig mind a Star Trek: Into the Darkness-t, mind a Pacific Rim-et szinte csak ostorozás érte, hogy mennyire gáz, veszteséges, és hogy a Pacific Rim-ből sose lesz folytatás. Erre tessék, a nyári mustra top 10-ben az egyik a 7. a másik a 9. helyet fogta ki magának…

    • Azért ez nem teljesen igaz. Mind két filmnél, ha jól emlékszem oda volt írva a hírekbe, hogy ezt az amerikai bevételek tudatában értendő bukta/siker
      Ráadásul volt is egy cikk a Pacific Rim folytatása kapcsán, ami pont ezt igazolta. azaz az amerikaiak faszfejek, mert nem mentek el a mozikba megnézni a filmet, de nemzetközileg sikeres volt az alkotás.

  2. Lehetne kompenzálni a sok folytatást azzal, hogy a 2. 3. … részekből befolyt profit egy részét eredeti ötletekbe fektetik. De sajnos nem fognak kockáztatni, meg a fenti ábra is az mutatja, hogy nem érdemes törni magukat. 🙁

    De azért szomorú, hogy ennyire képes egy 2013-as nyári felhozatal.

    • hát szerintem azt is rendesen, totál lebutítják (kétlem, hogy a gyerekpszichológiai ábrázolása nagyon árnyalt lesz, valószínűleg a bátyus szál teljesen kimarad, meg hát egy hólivúdi rendezőnek a mesterségesintelligenciásszerepjáték program hiteles ábrázolása is problémát jelenthet:)

      persze ez csak az előzetes alapján, de hát az utóbbi években (kissé túlozva) az a jellemző hogy a trailer gyakorlailag az egész film pár másodpercben 🙂

  3. Ne vicceljetek hat lattatok mar holivudi hekkereket? 😀 a kisse sarmos borostas jofiukat akik egy laptopon gepelve barmit feltornek? Ugyan milyen problemat okozna nekik egy mesterségesintelligenciásszerepjáték program? 🙂
    Pacific Rimrol meg ne beszeljunk mai napig elkap az ideg ha eszembejut az a romhalmaz.
    De persze ez mind annak koszonheto hogy olyannyira profitorientalt a piac, hogy mar egy verfoltot sem rakhatsz be egy akciofilmbe mert a vegen rasutik hogy 17+ es onnantol maris minuszos a film. Ezek utan gondolhatod, hogy mennyire mernek majd betenni gyerekpszichologiat egy filmbe 🙂 Ezert lett az NGEbol pacific rim.

  4. Számomra a nyár legnagyobb nyertese a Z világháború. A negatív sajtó ellenére és a sorozatos problémák után képes volt fél milliárdot kitermelni.
    A Vasember 3 nem érdemelte meg, hogy ennyit hozzon, bár valószínűleg akkor is összegyűjtött volna ennyit, ha a játékidőben Stark nem húzza fel a páncélt. A Bosszúállók után a tömeg özönlött volna rá így is úgy is

  5. A Star Trek folytatás inkább csalódás kategória lehet, hiszen a megnövelt költségvetés ellenére odahaza nem hozta a vártakat. A Tűzgyűrű pedig sajna továbbra is veszteséges. Kínában ugyan jól teljesít, de a japán piac kudarc és személy szerint nem hiszem, hogy az amcsi gigabukta után lenne folytatás. Csak akkor kaphat zöld utat, ha esetleg kínai szponzorok durva összeggel beszállnak a költségvetésbe.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *