23

Moon

 

A filmről Nyuszisz is írt.

Mire gondol egy producer vagy stúdióvezér, ha azt mondja neki valaki, hogy sci-fit akar készíteni? Talán legelőször a költségvetés fut az agyán, felteszi – mintegy magának – a kérdést, hogy honnan kerít elő 150 millió dollárt? Ha pedig a tinik körében végeznénk felmérést, hogy vajon mi jut eszükbe a sci-firől, akkor válaszképpen Michael Bay, nagy robotok, Terminátorok, Bruce Willis hagyná el a szájukat, no meg az is, hogy legyenek benne nagy robbanások, látványos akciók. Idén azonban két sci-fi is készült, ami nem emésztett fel rengeteg pénzt és mégis teljes mértékben élvezhető produkciók voltak. A District 9-ben is csak a vége felé indult be az akció és addig is teljesen elfogadható volt, a Moon-ban viszont egy másodpercnyi robbanás vagy hasonló sincs.

A történet a jövőben játszódik, az elején megtudjuk, hogy világ energiakészletei kifogyóban voltak, olykor egész városok maradtak áram nélkül, kevés volt az élelem, alternatív megoldásokat kellett keresni. És aki keres az talál – szokták mondogatni, a Holdon található kőzetekből egy Hélium 3-ra keresztelt anyagot nyernek ki, amivel egy csapásra megoldódnak az energiagondok. 2026-ban a Holdon található Sarang bázison melózik Sam Bell (Sam Rockwell), sok dolga nincs, ő az egyedüli ember közel s távol, magán kívül még a GERTY nevezetű robottal (Kevin Spacey hangján szólal meg) tud kommunikálni. Nem sok dolga van emberünknek, a termelés automatikusan zajlik, ha megtelik egy gép, akkor csak haza (a Földre) kell küldenie az anyagot. Három éves szerződéséből már csak két hét van hátra, nagyon szeretne már hazamenni, hogy karjaiban tarthassa a feleségét és végre ne csak a monitoron keresztül láthassa gyermekét. Azonban egyszer csak egy olyan fickót talál, aki pont úgy néz ki, mint ő maga…

Duncan Jones rendező eddig a reklámszakmában ügyködött, az ember tehát azt várná tőle, hogy valami gyors, pörgős, feszes sci-fi hozzon össze. De ha a film költségvetésére vetődik tekintetünk, bizony csak azt tudjuk kinyögni, amit a Lottó reklámban is hallani. Mennyi?? 5 millió dollárból hozták tető alá a produkciót. Tehát lógó orral kereshet más filmet az, aki látványos akciójelenetekre vágyik. Jones fiatalkorának klasszikusai lebegtek szeme előtt, mikor a Moon-t készítette, a 2001 Űrodüsszeia, a Silent Running (1972), a Solaris (1972), A nyolcadik utas: A Halál és a Sötét csillag sem emésztett fel hatalmas összegeket, de csak kevés helyen látszott a spórolás. Jones-nak is sikerült is egy nosztalgikus hangulatú, mondhatni régi stílusú alkotást letenni az asztalra.

Az űrállomás belső tere perfektül fest, számomra az egész olyan ridegnek, fagyosnak és idegennek hatott. Speciel az első napokban megőrülnék ilyen környezett mellett. A Hold felszíne valahogy sokkal barátságosabban nézett ki, mint a bázis és mikor nem a négy fal között járunk, hanem kinn a bolygón egy pillanat alatt sikerül elhitetni, hogy most a Holdon járunk. Azonban az űrjárgányon és a termelő gépeken sokszor látszik, hogy ezek csak miniatűr modellek.

Sam Rockwell az egyedüli főszereplő a filmben, rajta kívül nem is nagyon tűnik fel más, csak videóüzenetekben láthatjuk pár másodpercre a feleségét és a cég vezetőit. Rockwell one-man show-ja a Moon és meg is mutatja mire képes, mit tud. A trailer alapján leszűrhető, hogy két különböző figurát is meg kellett testesítenie, feladatát profin végrehajtotta, jól hozza a kemény, elszánt tekintetű figurát és a kissé rossz bőrben lévő, depressziós karaktert is csodálatosan megformálja. Szívesen mondanám, hogy az Oscaron tuti találkozunk még vele, mikor felolvassák a jelölteket, meg is érdemelné, hogy az Akadémia jelölje, de mivel elég kevesen látták a filmet és a díjátadó producerei pedig azon vannak, hogy minél többen nézzék a show-t, nem biztos, hogy egy olyan filmből fognak választani, amit alig nézett meg valaki.

Ami miatt mégsem lett kiváló a film az az, hogy sokszor olyan, mintha megállna a film, mintha nem tartana semerre, hiába a szép képek, hiába a jó főszereplő, vontatottá válik több helyen az alkotás. Ráadásul több irányba is elmozdulhatnának a történések, boncolgathatták volna pl. egy csöppet az erkölcsösséget, de a rendező csak járja a saját útját, úgy tűnik a reklámfilmes múlt mégis valamennyire rányomja a bélyegét a filmre. Elsőfilmes rendezőhöz képest Jones mégis korrekt produkciót tett le az asztalra, 70 %-ot adok a filmre. (A végén azért érdemes elfilózni pár percet, vajon sikerült-e vagy ez is így volt megírva?)

imdb: 8,1

rottentomatoes: 89 %

Büdzsé: 5 millió dollár

Amerikai bevétel: 4,9 millió dollár

Eddigi összbevétel: 7,1 millió dollár

 

Nyuszisz kritikája erre olvasható.

23 komment

  1. Valahogy én is így vagyok vele… 5 millió dollárból készült? 😐 Aaaaazigen. Engem a látvány elvarázsolt, egy pillanatig nem gondolkodtam rajta, hogy a holdjáró meg a fúró makett-e, maga a Hold felszíne meg fasza volt. Legnagyobb mínuszpont a vontatottságért, legnagyobb pluszpont a zenéért. 80%

  2. “Azonban az űrjárgányon és a termelő gépeken sokszor látszik, hogy ezek csak miniatűr modellek.”

    Mármint a valódi jövőbeli holdi tankhoz és kitermelő gépekhez képest? Azok máshogy néztek ki, mikor a legutóbb ott jártál? Vagy így hogy? Szerinted micsodán látszott?

  3. Szerintem ez egy marha jó film, ha valaki nem akcióorgiára vágyódik. Elgondolkodtató, melyikünk bírna ki éveket egyedül. Én nem. Egy hetet sem.
    80%

  4. A holdállomás belső tere nagyban az Űrodisszeia űrhajójának belső terét idézi, a Moon is ugyanúgy kezdődik, mint az Űrodisszeia: A Főszereplő rója végtelen köreit. Tele van a film amúgy végig klasszikus scifik idézeteivel, lehet böngészni, bár aki nem látta/végig ásítozta a Solarist, vagy a 2001 Űrodisszeiát, annak nemigen fognak ezek lejönni, viszont ezt a filmet is végig fogja ásítozni.

    A film az elképzelt közeljövőben játszódik, így belsőépítészetileg elég csak példát venni, hogyan néz ki pl. egy északi-tengeri olajfúrótorony legénységi körlete (sok filmen láthattuk már) – ahhoz képest a Moon bázisa emberes és otthonos.

  5. Nekem is nagyon tetszett a film, a zenéje is tényleg kitűnő. Feltünt milyen kellemes hangja van a robotnak, és csak most olvasom hogy Kevin S. volt az “elkövető”.
    Ennek tudatában átnézem újra. :)

  6. @efes: Sajnos nem volt szerencsém az eredeti Solarishoz, csak a remake-hez, azt valóban végigásítoztam, a 2001-et pedig még nem láttam, se a Dark Start.
    De majd pótolom egyszer:)

  7. @ergerberger: Úgy értettem, hogy olykor nagyon látszott, hogy ezek a járművek csupán csak pár centisek és azokat mozgatják a díszletben. Szóval nem sikerült “élethűen” felvenni ezeket a jeleneteket.

  8. @ergerberger: Úgy értettem, hogy olykor nagyon látszott, hogy ezek a járművek csupán csak pár centisek és azokat mozgatják a díszletben. Szóval nem sikerült “élethűen” felvenni ezeket a jeleneteket.

  9. @skaven: A Gattaca is nagyon jó volt, de ilyen kisköltségvetésű sci-fiket sajnos nem nagyon látunk, mert a stúdiófőnököknak az jár a fejében folyton, hogy miképp tölthetik meg a mozitermeket fiatalokkal.

  10. @koimbra: Én nem értem ezt a harácsot. 5 millába került a Moon, és már úgy is 7 millió dollár bevételnél tart, hogy alig mutatták be valahol, jórészt még csak fesztiváloztatják… 2 millió dollár már nem is pénz?! Adják nekem, bazmeg..:D

  11. @efes: Bármennyire is nagy film szerintem nem fogják plázákban bemutatni, hanem inkább a művészmozikban, bár ne legyen igazam.
    2 millió dollár pénz, de a 7 milliónak csak egy része megy vissza a stúdióhoz, így még nem számít nyereségesnek. Független film lévén itt már pár százezer dollár plusznak is örülnek majd.

  12. Nalam az ev filmje, Rockwell fantasztikus, imadtam a klasszikus sci-fi hanulatot, a kezzel keszitett modelleket es minimalis CG-t, a zene zsenialis…nekem is jobban tetszett, mint a District 9.

  13. Szerintem is érdekes film, és kicsit talán elgondolkodtató is. Sam Rockwell valóban nagyszerűen teljesít.

    Én kicsi úgy éreztem, hogy túl hamar kiderült, hogy miről is szól az egész valójában, én azt hittem, hogy végig rejtélyes egy nagy csattanóval befejezésként. De ettől eltekintve jó volt.
    Azt én sem tudtam, hogy mindössze 5 millió dollárból készült.

    A “2001: Űrodüsszeia” sajnos nekem is kimaradt eddig. De ami késik, nem múlik…

  14. A ‘twist’ mar a trailerbol kiderult, ezert feltem is, hogy lapos lesz a film, de szerencsere nem ez volt a lenyege, hanem hogy ez mit jelent az egyen szamara. Nem veletlenul vegzett a rendezo filozofia szakon.:P

  15. Jones emlitette, hogy fel fog tunni Bell egy cameoban a kovetkezo filmjeben, ami egy Blade Runner hangulatu film lesz es Berlinben fog jatszodni – remelem ossze tudja szedni ra a penzt – tehat valoszinuleg sikerult neki. En egyebkent is szeretnem azt hinni, hogy sikerult, bar ha a lebomlas beepitett…

  16. Az nekem is eszembe jutott, hogy ez az “űrbetegség” vagy hogyan nevezték a filmben és a 3 év valahogy kapcsolatban van egymással, és egyáltalán nem a véletlen műve…

  17. Jó, nagyon jó. Űrodüsszeia, Solaris (2002!), Sunshine (2/3-ig) vonala, kérünk még ilyet, sokat.
    A vontatottságot meg nem éreztem, sőt, tetszett ez az elmélkedős tempó.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


három − = 2