0

5 szürreális film, amiről valószínűleg soha nem hallottál

A gyönyör összeesküvői (Spiklenci Slasti) cseh-svájci-angol vígjáték, 75 perc, 1996

“A gyönyör összeesküvői című filmben az örömelv vezérel minden szereplőt. Ennek az örömelvnek a jegyében a szereplők rendre megsértik és megcsúfolják a társadalom által előírt magatartásformákat, viselkedésüket a túláradó fantáziával és szimbolikus rituálékkal összeolvadó érzékiség jellemzi. A groteszk jelleg csak a történetből és a szituációkból érződik, a színészi játék egyszerűen realista. A színészek szándékától függetlenül, mintegy önkéntelenül érvényesül a “fekete” vagy – a szürrealista szóhasználat szerint “objektív” humor. Azt a totális és befolyásolhatatlan odaadást, amivel a figurák szenvedélyeiknek hódolnak, a színészek soha nem játsszák túl azért, hogy a bizarr jelleget hangsúlyozzák… A mágiának kulcsszerepe van a történetben, s ahogy az már lenni szokott, működik is, meg nem is. A mai ember azonban nem tud mit kezdeni a mágiával, a civilizáció legkülönfélébb megnyilvánulásai befolyásolják és módosítják a varázslatok hatását…”(port.hu)

 

A szerencse fia (O Lucky Man!)-angol-amerikai zenés dráma, 183 perc, 1973

A fiatal Mick Travis egy kávétársaságnál dolgozik ügynök gyakornokként. Senki létére hamarosan elindul fölfelé a szamárlétrán. Akár sikeres és gazdag “valaki” is lehetne belőle, ha nem törődik önmagával és elfogadja a világ őrült logikáját. Ám balszerencse kíséri minden lépését: politikai bűnbakká válik a barátnője apja szemében, biztonsági emberek hajszolják, és majdnem megcsonkítják, amikor egy sebész kísérleti alanyként használja egy tudományos kísérlethez. Bár a végén szerencsés embernek mondhatja magát, hiszen mindent túlélt.(port.hu)

 


W. R., az organizmus misztériuma  (W. R. – Misterije organizma)
  jugoszláv-NSZK játékfilm, 86 perc, 1971

Botrányos remekében Makavejev Wilhelm Reich után nyomoz, aki ötvözni próbálta a marxizmust a freudizmussal. Eközben érinteni tudja az ember felszabadítására tett összes fontosabb 20. századi kísérletet, feltárva a baloldal kudarcainak okait, kíméletlen öniróniával ábrázolva nemzedékének halálos szerelmét Vlagyimir Iljics jégrevü-táncos utódai iránt.

 


Diadalmas szerelem
  (A Matter of Life and Death)angol romantikus film, 104 perc, 1946

A 67. bevetéséről tönkrement géppel és ejtőernyővel visszatérő angol bombázópilóta, Peter Carter, mielőtt kiugrana a biztosnak hitt halálba, rádióján át szerelemről és költészetről vall egy amerikai női hadtest katonájának, June-nak. A másvilágon azonban teljes a zűrzavar. A francia forradalom óta szolgálatban lévő idegenvezető, mivel elmulasztotta időben átigazolni Petert a túlvilágra, rábeszéléssel próbálkozik. Az agysérüléssel kórházba került Peter evilági orvosa és June, akivel közben egymásba szerettek, persze mindezt a beteg hallucinációinak véli. Végül Peter, akiben a szerelem tartja a lelket, fellebbezhet életéért a túlvilági Legfelső Bírósághoz…

 

Túlvilág (Wandafuru raifu) japán filmdráma, 118 perc, 1998

Már az ötlet is érdekes: egy kissé lepusztult, kórháznak vagy iskolának (esetleg nyugdíjas otthonnak) tûnõ épületbe érkeznek férfiak és nõk, a haláluk után. Mindannyian kiválaszthatnak egy pillanatot az életükbõl, amelyre a legszívesebben emlékeznek vissza. A pillanatot megfilmesítik, és az lesz az õ saját mennyországuk.(guci.hu)

 

 

Az összeállítást a wehavebananas oldalról szedtem (a tartalmat pedig jelöltem honnan).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *