15

James Cameron szerint Hollywood rosszul használja a 3D-t

The Black Eyed Peas Launch The Samsung 3D LED TV - ArrivalsAz Avatar világraszóló sikere alapjaiban változtatta meg Hollywood gondolkodását. Minden stúdió és producer csak úgy tudott gondolkodni, hogy 3D-ben mutatják be filmjeiket, hiszen ezzel nagyobb jegyárat lehet kisajtolni a nézőkből, de láthatóan azzal már nem törődtek, hogy jobban megismerjék a technikát. Nem baj, ha a 3D nem ér semmit egy produkciónál, de legalább nagyobb eredményt produkál a film.

James Cameron Mexico City-ben volt nemrég, a TagDF rendezvény vendége volt, ahol elmondta, hogy neki nem tetszik, ahogy most a 3D-t használják. „Szerintem Hollywood nem megfelelő módon használják a 3D-t. Véleményem szerint mostanra a producerek automatikusan így gondolnak egy-egy tervezetre. Az Acélembernek, a Vasembernek és az efféle filmeknek nem kellene 3D-snek lennie. Ha elköltesz 150 millió dollárt az effektekre, akkor a filmnek alapvetően lenyűgözőnek, tökéletesnek kell lennie.” – mondta Cameron, akinek a legnagyobb baja a konvertált filmekkel van, szerinte eleve ebben a formában kellene forgatni, ha már elszánták rá magukat, hogy adnak még egy dimenziót az alkotásnak.

„A 3D-ben való forgatás és a konvertálás teljesen különböző dolog. Az Avatar után minden megváltozott, a jó és a rossz filmek is 3D-ben érkeznek. Ahogyan én látom a legnagyobb probléma az, hogy a stúdiók szeme előtt a hatalmas bevétel lebeg és arra kényszerítik a rendezőket, hogy 3D-s legyen a filmjük, még akkor is, ha nem tudják helyesen használni a technológiát vagy nem kedvelik a 3D-t.”

Felmerül a kérdés, hogy az Avatar folytatásaival mi a terve. Hiszen ha az első rész ennyire átformálta a filmesek gondolkodását, akkor előfordulhat, hogy Cameron egy új technika bevezetésével ismét megváltoztat ezt-azt. A rendező elárulta, hogy nem tervezi, hogy a 3D-vel új szintre lépjen és elvileg nem lesz korszakalkotó technológia sem, de törekedni fognak a kreativitásra.

Mi jön az Avatarok után? A Battle Angel régóta a levegőben lóg, sokan várták, de hiába. Várhatunk még rá egy ideig, hiszen Cameron csak 2017-ben lát hozzá.

 

15 komment

  1. És úgy tudom, hogy 2018-ban a Terminátor jogok visszaszállnak Cameronra. Na az lenne még az érdekes, hogyha visszakapná “gyermekét”. 🙂

        • Nem, ha addig nem tudnak kezdeni semmit vele, nem látnak hozzá egy filmhez sem, akkor a jogok Cameronhoz kerülnek. De elvileg jövő év elején indul a forgatás.

          • Nem így van. Mindenképpen vissza fognak szállni a jogok bármi is lesz. Az észak-amerikai filmes jogok a jelenlegi állás szerint 35 év után visszaszállnak az alkotóra és a Terminator 84-es.
            Pont azon elmélkednek sokan, hogy ezek szerint ezt az új trilógiát muszáj lesz addig lezavarni, vagy egyezkedni kell majd vele.

          • Én is így tudom, szóval, hogy teljesen mindegy addig hány Terminátor film készül, a jogok így is-úgy is vissza fognak szállni Cameronra. De szerintem nem is baj, amilyen vackok jöttek ki. A 4-es még elment, de a 3. részt bár sosem forgatták volna le.

          • Hoppá, a mindenit. Az előbb eszembe jutott ez a Terminator jogok körüli mizéria. Hogy hiába adják-veszik a jogokat 35 év után visszakerülnek a jogok az eredeti jogtulajdonoshoz.
            Nos megnéztem, és a wikipedia szerint a Marvel még 1985-ben adta el a Spider-Man jogait, a Sonyhoz már ez került áttételesen, ami azt jelenti akkor elméletileg, hogy 2020-ban mindenképpen visszakerülnek a karakter jogai a Marvelhez. Ez megmagyarázná, hogy a Sony miért állt neki ilyen szélvésztempóban a folytatásoknak, és miért van már meg a 4. rész dátuma is.
            Az X-men 94-ben lett eladva, arra még jócskán várni kell. A Fantastic Four viszont 86-ban lett eladva.

            Megnéztem több forrást is, ez a 35 éves termination right tényleg létezik és így működik, az eredeti jogtulajdonos visszaszerezheti ekkor a dolgait, ha akarja.

  2. Egyébként annyira sokrétű ez az eégsz 3D-s dolog. Nem Hollywood az egyetlen, amelyik ebből pénzt húz. Ott vannak a blu-ray 3D-s változatai, akkor a lejátszók, a TV-k!!!!! Ez egy nagyon nagy üzlet ám, amin mindenki nyerészkedni akar, így vagy úgy. Ha van már HD TV-d, miért vennél újat? Hacska nem a 3D miatt. Azért a legtöbb ember szerintem nem szeret pazarolni, örül, ha megvette és működik. De ha már nem jönne ki abban a formátumban film, csak 3D-ben, akkor kénytelen megvenni az újabb TV-t.
    Főleg ha a TV adások is 3D-be mennek át. Meg majd jön a 4K-s televíziózás korszaka. Bár az azért lesz érdekes, mert sok a régi anyag, amit szerintem már nincs hova fejleszteni. Az újabbakat még lehet 4K-ban mutatni, de teszem azt egy Miami Vice-ot már hova konvertáljunk…

    Épp itt a filmdroid-on volt múltkor az a nagyon jó kis cikk, hogy a filmstúdiók nem a filmek moziba küldéséből kapják vissza a pénzt, hanem egy átláthatatlan pénzes rendszeren keresztül, amikor már a TV-ben mennek az alkotások, meg a DVD/Blu-ray kiadásokkal gazdagodnak meg. Amit persze nem árt visszaforgatni az újabb filmek gyártásához.

    • Bizony, ennek épp az a lényege hogy mindenki minél több pénzt akar kihúzni belőle és ez tényleg nagyon szerteágazó. Mondjuk a TV példája ráhúzható az egész fogyasztói társadalomra. Már nem használsz 20-30 évig úgy egy tv-t hogy szerelő nem látta. 5-10 évre tervezik és úgyis megfogod venni az újabbat, jobbat, szebbet nem pedig az elavultabbat. A javíttatásról nem is kell beszélni, mivel valószínűleg úgyse éri meg.
      Én személy szerint nem szívesen nézek 3d filmet. Az Avatart abban néztem anno de nem adott annyit hogy megérje 500 ft-al többet adni érte. Szerintem most is tudnának olyan mozit csinálni ahol 3000 ft se lenne sok egy filmért, de erről még nem húzták le az összes bőrt.

      • Igen, manapság maximum szervíz van. De konkrét TV szerelők nem nagyon vannak, állástalanok. És ténnyleg jobban megéri egy újabbat venni, ha elromlott a “régi”, pár éves ketyere.

        Ennek a 3D-nek nem sok értelme van. Annyit valóban nem ad a filmhez, plusz a legtöbb átkonvertált vacak nem is használja ki a technológiát. Csak néhány jeleneten látni, hogy dolgoztak rajta, a többi csak úgy van.

        Most a Man of Steel-nél választhattam, hogy megnézem magyarul, 2D-ben, vagy angolul, 3D-ben. Utóbbi mellett döntöttem, de az elején az akciók feléről le is maradtam, egyszerűen nem lehetett látni, mi zajlik a vásznon.

  3. Cameron szájából hitelesek ezek a szavak. Ugyanis amilyen király módon használta a 3D-t az Avatarban, úgy még egyik film sem tudta. Max. csak közelített hozzá, térélmény tekintetében.

    Amúgy ne is csodálkozzanak sok filmnél, hogy nem működik a 3D, hiszen nagyon kevés az a mozi, amit tényleg, tudatosan úgy forgatnak és nem utólag teszik térhatásúvá. Szemmel látható a különbség.

  4. “James Cameron szerint Hollywood rosszul használja a 3D-t”

    Szerintem James Cameron rosszul használja a 3D-t és Hollywood-ot, mert az Avatar csak egy majd 3 órás technikai bemutató volt. Tudom, nagy siker, meg minden, meg mindjárt le is leszek oltva…
    Amúgy egyáltalán nem rajongok a 3D-ért, nem sajnálnám egy kicsit sem, ha eltűnne…

    • Olyannyira nem leszel leoltva (legalábbis nem az én klaviatúrám által), hogy egyetértek veled.
      Van igazság abban, amit Cameron mondott, csak azt felejtette el hozzátenni, hogy az Avatar az utóbbi évek egyik legócskább forgatókönyvével-sztorijával rendelkező film.
      A látvány szenzációs volt, de a történet…
      Azóta valósággal versenyt űznek abból, hogy a 3D-s filmek minél silányabb, kidolgozatlanabb, logikátlanabb sztorival kerüljenek a vászonra (tisztelet az elenyésző kivételnek).
      Ennek a folyamatnak az Avatar tulajdonképpen az elindítója volt – meg persze az igazi 3D-nek is.
      Tehát két fontos szempontból is sikerült meghatározót alkotnia – de csak az egyiknek tudok örülni (mondjuk annak is egyre kevésbé, mert a 3D lassan garancia lesz arra, hogy az adott film még szórakoztatásra, egyetlen beülésre sem lesz megfelelő).

    • Szintén egyetértek: az Avatar egy óriásira duzzasztott tech-demó erőltetett ökológiai üzenettel, azonkívül semmi.

      Érdekes egyébként, hogy Cameron már a kilencvenes években elvesztette arányérzékét: az Aliens és a T2 még rendesen össze volt rakva karakterileg és forgatókönyv szempontjából, a Abyss viszont már kicsit túlnyújtott, a True Lies méginkább túlnyújtott, a Titanicról meg ne is beszéljünk. Cameron rendezőnek is egyre pocsékabb.

      Párszor kipróbáltam a 3D-t, nem jött be, azóta 2D-ben néznék filmeket – ha hagynák, ugyanis sajnos valóban ránk erőltetik a 3D-t.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *