Természetesen nem felejtettük el a Rendezőportrék című rovatunkat, bár most egy kicsit többet kellett várnunk aktuális alanyunkra. Az hogy a következő rész kiről szóljon, azt újra ti dönthetitek el. Holnapig újra 5 rendezőre szavazhattok. A jelöltek: Terrence Malick, Lars von Trier, William Friedkin, John McTiernan, Richard Donner.
Megdolgozott a a hírnévért és a sikerért, bár talán soha nem az vezérelte, hogy ismert legyen, hanem, hogy értelmes, elgondolkodtató műveket prezentáljon. Keményen kellett küzdenie minden egyes apró lépésért, de Darren Aronofsky harcos típus, nehezen adja fel.
1969-ben született Brooklynban, édesapja és édesanyja is zsidó tanár volt. Szülei gyakran vitték színházba, az előadások alatt gondolkodott el, hogy kamerát kellene ragadnia. 1985-ben Kenyában, majd Alaszkában tanult terepbiológusnak, azért választotta Kenyát, mivel felettébb érdekelték a patás állatok. Később végigjárta Európát és a Közel-Keletet. 1987-ben felvették a Harvardra, ahol az antropológia mellett filmes tárgyakat is felvett. Dan Schrecker animátor volt a szobatársa, aki nagy hatással volt Aronofskyra. Maga is erősen érdeklődni kezdett az animációs alkotások iránt, végzősként 1991-ben a Student Academy Awards egyik finalistája volt a Supermarket Sleep művével.
1997-ben 60.000 dollárból forgatta le a fekete-fehér szürreális thrillert, a Pi-t. A munkálatokhoz szükséges összeget családok és barátok dobták össze, Aronofsky megígérte, hogy mindenkinek a másfélszeresét fizeti vissza, ha esetleg sikert aratna. 1998-ben a Sundance-en figyeltek fel a produkcióra, ahol még egy legjobb rendező díjat is bezsebelt, sőt még a Zsűri Nagydíjára is jelölve volt. Az Artisan gyorsan lecsapott a filmre, 1 millióért szerezte meg a forgalmazási jogokat. Erősen limitálva vetítették, de a film így is összehozott 3,2 millió dollárt és mellesleg Clint Mansell zeneszerző is reflektorfénybe került.
Rendezői debütálása után megvette Hubert Selby, Jr regényének a megfilmesítési jogait, a Rekviem egy álomért drámán 3 évig dolgozott ugyanazzal a csapattal, akik a Pi elkészítésében is segítettek, sőt sikerült ismert neveket is megnyerni a filmre (Ellen Burstyn és Jared Leto). A szerzőt még arra is sikerült rávenni, hogy segédkezzen a forgatókönyv megírásában. A 3,5 millió dolláros film láttán a korhatárbizottság azonmód a legdurvább (NC-17-es) besorolással sújtotta az alkotást, Aronofsky nem volt hajlandó megkurtítani, megvágni művét, mivel úgy vélte, hogy azzal a film mondanivalója csorbulna. Csak később a DVD kiadáson volt egy R kategóriás változat. Mivel a forgalmazó sem erősködött, hogy itt-ott meg kellene vágni a Rekviemet, úgy küldték a mozikba, ahogy azt Aronofsky megálmodta. A film világszerte 7,3 millió dollárt hozott, természetesen rengeteg pozitív kritikát és több filmfesztiválon is nagy díjesélyesként tekintettek rá.
Erre a két filmjére erősen jellemző volt a hip hop montázs, azaz a gyors vágások hangeffektekkel kísérve. Egy átlagos 100 perces alkotásban 600-700 vágás látható, de a Rekviemben több, mint 2000 volt, így mutatta be a drogfogyasztást és annak hatásait. Ennek a technikának Aronofsky adta a nevét.
Ekkoriban a Warner éppen azon volt, hogy valahogy kihúzza Batman-t abból a gödörből, ahova Joel Schumacher lökte. Az évek alatt rengeteg elképzelés született, egy időben Aronofsky állt a projekt élére, aki Frank Millerrel karöltve a Year One történetet szerette volna megvalósítani, afféle rebootként tekintettek az új filmre. A rendező és a képregényíró korábbról ismerte egymást, hisz a New Line 1998-ban vászonra szerette volna vinni Miller Ronin képregénysorozatát, amiből szintén nem lett semmi, 5 évvel ezelőtt Sylvain White neve fordult meg az adaptáció körül, de szerencsére ez a verzió is parkolópályára került.
Aronofsky közzétette a kitartó Batman fanoknak, hogy nyugodtan el lehet felejteni a régebbi alkotásokat, mert teljesen elölről kezdik az egészet, majd Christian Bale-t kérte fel a főszerepre. Azonban a stúdió hirtelen jegelte a munkálatokat, mert időközben nagyon megtetszett nekik a Batman vs. Superman elgondolás, amelyre Wolfgang Petersent állították rá. A két DC szuperhős összeeresztéséből nem lett semmi, évekkel később Christopher Nolan lehet új életet a Denevéremberbe.
2001-ben a Merülés a mélybe tengeralattjárós film forgatókönyvébe segített be és a produceri teendőket is bevállalta.
Miután a rendező megnézte a Mátrixot úgy érezte, hogy Wachowskiék filmje rendesen felkavarja a sci-fi műfaj állóvizét és nagy változásokat fog hozni. Ő is valami hasonlót szeretett volna, csak éppen másféle megközelítésben gondolkodott. Elmondása szerint rengeteg olyan mű született, amelyeknek a története szervesen kapcsolódik a technológiákhoz vagy tudományhoz. Ez már nem annyira érdekes és a közönség is beleunhatott az efféle sztorikba. De esetleg Isten és az élet értelmének a keresése sokkal inkább érdekesebb. 1999-ben szüleit rákkal diagnosztizálták, így nem is csoda, hogy efféle gondolatok merültek fel benne és ekkor gondolt arra, hogy A forrás szólhatna egy fiatal fickóról, aki megpróbálja meggyógyítani halálosan beteg szerelmét. Ötletét megosztotta Ari Handellel, aki szintén szobatársa volt Harvardon és Ph.D-je volt idegtudományból. Aronofsky egy guatemala-i túra alatt szerzett élményekből merített inspirációt, ahova Handelt kísérte el, ő ugyanis akkor alaposan beleásta magát a maja történelembe. A főszereppel kapcsolatosan azonnal Brad Pitt neve jött szóba, míg mellett Cate Blanchett játszhatott volna, ám a színésznő terhessége miatt még nem indulhatott be a kamera. 2002 októberére tűzték ki a forgatást, a Warner is megnyitotta a pénzcsapot, 70 millió dolláros költségvetést szavazott meg. Ám Pitt hét héttel a forgatás kezdete előtt lelépett, a stúdió behúzta a vészféket és jégre tette a tervezetet. Aronofsky nem adta fel, toldozott-foltozott-átírt, majd 2004-ben újra feltámadt A forrás, miután Hugh Jackman képbe került a Warner hajlandó volt 35 milliót adni a filmre.
Nem láthattuk, hogy a maják serege összecsap a hódítókkal. Így már csak Jackman karaktere állt szemben a majákkal, amit afféle metafórának szánt. A film keveseket érdekelt, csupán 10 millió dollárt hozott, hiábavaló volt a sok munka és ötletelés a majákról, a sebészetről, műtétekről, csillagászatról. A rendező szeretett volna egy audiokommentárt a DVD-re, de a Warner nem ment bele, mivel szerintük ez inkább hátráltatta volna az eladásokat. Mindenesetre Aronofsky csak megcsinálta az audiokommentárt és feltette saját honlapjára, onnan elérhető.
2007-ben megkérte Scott Silvert, hogy közösen dolgozzanak A bunyós szkriptjén, sőt újra felvette a kapcsolatot Christian Bale-lel, aki hajlandó lett volna jelentős fogyáson keresztülmenni. De ekkoriban látott hozzá a Robotzsaru reboot előkészítéséhez és 10 éve dédelgetett A pankrátor tervét is meg akarta valósítani., e miatt inkább felállt A bunyós rendezői székéből. Az MGM csődje miatt a Robotzsaru projekt darabokra hullott, a pankrátor szkriptjére Robert D. Siegalt állította rá, majd felkereste Nicolas Cage-et, aki benne lett volna a dologban, de Aronofsky meggondolta magát és Mickey Rourke-ot szerződtette le. „Cage teljes mértékben úriemberként viselkedett, megértette, hogy inkább Mickey felé húz a szívem és elhagyta a fedélzetet. Mint színész nagyra tartom Nic Cage-et és úgy vélem, hogy vele sem lett volna semmi probléma, de Nic is kiállt Mickey mellett, főleg, hogy régóta ismerik egymást, szó nélkül félreállt az útból.”
A pankrátort a 65. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be, előtte viszonylag kevés figyelmet generált, mondhatni a radar alatt érkezett, majd hirtelen a legnagyobb meglepetésre a figyelem középpontjába került. Elvitte az Arany Oroszlánt, mindenki Rourke visszatéréséről suttogott, a dráma szinte az összes létező fesztiválon megfordult és komoly esélyesként tekintettek rá.
Aronofsky évekkel korábban egy olyan történeten törte a fejét, ami egy pankrátor és egy balerina viszonyát regélte volna el, de belátta, hogy ennek a két világnak a bemutatása nem férne el egy filmben. Andres Heinz forgatókönyvéről 2000-ben hallott először, éppen a Rekviem egy álomért utómunkáin dolgozott. Nem csoda, hogy valamennyire érdekelte a balett világa, hisz nővére a High School of Performing Arts-ra járt. Össze is hozott egy forgatókönyvet The Understudy címen, a Mindent Éváról, A lakó és A hasonmás alkotásokból merített ihletet, ráadásképp rengeteg alkalommal tekintette meg a Hattyúk tavát. Natalie Portman nem a sokadik választás volt a főszerepre, hisz’ már 2000 környékén is érdekelte a dolog és évekkel később is emlékezett a projektre. A film az Universal berkein belül készülhetett volna el, a stúdiónak eléggé megtetszett a történet, de végül nem lett semmi a dologból. Az Universal 2009-ben vette le végleg napirendről a tervezetet, de a Protoza Pictures és az Overnight Producstion közösen összedobta a szükséges költségvetést, majd 2009-ben Portman egyik legjobb barátnője, Mila Kunis is leszerződött. Innen már sínen voltak, főleg, hogy a Fox Searchlight bevállalta a forgalmazást. A világpremiert Velencében tartották 2010 októberében, ahol a végén a közönség állva tapsolt. Bevétel: 320 millió dollár.
2010 tavaszán ült bele a Serena rendezői székébe, Angelina Jolie állhatott volna a kamerája elé. Végül mindketten távoztak, Aronofsky helyére Susanne Bier került, Jolie-t Jennifer Lawrence váltotta. A behalt Batman projekt után Aronofsky ismét képregényfilm közelébe került, rábízták a Wolverine folytatását, azonban a forgatás egyre csak tolódott, leginkább azért, mert Hugh Jackman a Vasöklöt reklámozta és sajnálatos módon Japánt is katasztrófa sújtotta, ezért más helyszínt kellett keresni. Ráadásul Aronofsky inkább Amerikában akart dolgozni, mert nem akart sok időt távol tölteni a családjától. A rendező sajnálatát fejezte ki, mivel szerinte a forgatókönyv remek és alig várta, hogy ismét barátjával, Jackmannel dolgozzon együtt. A színész természetesen sajnálkozott és ahol csak tudta elmondta, hogy reméli ismét együtt dolgozhat a rendezővel.
2011 decemberében ledirigált egy klipet a Lou Reed és a Metallica számára, a szám címe The View.
Mindeközben azért küzdött, hogy meg tudja valósítani régóta dédelgetett tervét, a Noah-t. A 115 millió dolláros bibliai témájú tervezet elrettentette a stúdiókat, Aronofsky pedig úgy döntött, hogy képregény formájában mutatja be elképzelését, ami 2011 októberben meg is jelent Franciaországban. A Fekete hattyú világraszóló sikerével a háta mögött mégis ki tudta harcolni, hogy megnyíljanak a pénztárcák, a Paramount a New Regencyvel karöltve dobta össze a szükséges büdzsét, a főszerepre Russell Crowe-t szerződtették le.
Ha befejezte a filmet hozzáláthat a HBO berkein készülő Hobgoblinhoz, ami a második világháborúban játszódik, bűvészekről és tolvajokról szól, akiket Hitler ellen vetnek be. Michael Chabon Pulitzer díjas szerzővel fog dolgozni a sorozaton. Be van tervezve a XOXO horror is, amelynek producere lesz, a rendezői teendőket George Nolfi fogja ellátni.
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
Van David Fincher életrajz és éppen írok Hayao Miyazakiről is, de sajna nem kerültek bele a választható lehetőségek közé:)
Egyébként a késés az én saram, jó ideje kész van az írás, csak a blogköltözés csúszik és azt szerettem volna, ha ezzel indított volna az új oldal. Elnézést.
@koimbra: Hupszika… Bocsika, ezt nem tudtam. Azt hittem én felejtettem el a multkor beidőzíteni azért pihent… :S A Finchert meg a Hayao Miyazakit meg nem is tudtam.. *-*
Én vagyok a hunyó. De amugy szuper lett az írás 🙂
@BeniMan: Kösz. Egyébként McTiernanról és Donnerről is van egy Missing in Action cuccom.:)
@koimbra: Lars von Trier egyenlőre legyőzhetetlennek tűnik. 😛 Amúgy nem szeretem Aronofsky filmjeit. Nekem mindig volt valami hiányérzetem a filmjei után… De mondjuk a Noét nagyon várom
köszi az írást koimbra!
Nagyon jó, minden részletre kiterjedő írás volt, sok érdekes infót megtudtam 🙂 A Pihez sajnos még nem volt szerencsém, jóideje be van tervezve, de valahogy nem visz rá a lélek, pedig nagy kedvencem Aronofosky.
OFF: Ahogy látom face-n, örülök, hogy nem csak engem érdekelne egy Lars von Trier-es írás, érdekes személyiség az biztos.
Jó írás.
Aronofsky első két filmjét nem láttam, s A forrás is hagyott bennem kérdőjeleket, de az nem kétséges, hogy mind hatáskeltésben, mind műfaji tudatosságban maximalista a rendező. Utóbbi két filmjében már legyűri a filmnyelvi zsonglőrködést a mondanivaló. Jobbak, letisztultabbak is lettek, és szépen mutatják, Aronofsky is képes fejlődni. Érdekes lesz, merre indul ezután a Noé. Kíváncsi leszek rá.
@koimbra: grat, nagyon jo cikk! varom a Fincher-est is 🙂
Aronofsky benne van a top 3 rendezőbe, számomra. Kicsit miatta is vagyok filmfogyasztó.
Koimbra szép munka!
A legjobb!!!
Tetszett az írás, nagyon sok új dolgot tudtam meg, ami viszont zavart, hogy szerintem kicsit csapongó volt a mondatok fűzése, és mindez nagyrészt tőmondatszerűen történt.
pl. ezt legalább 3szor el kellett olvasnom, mire rájöttem, hogy a két mondatnak semmi köze nincs egymáshoz.
“2001-ben a Merülés a mélybe tengeralattjárós film forgatókönyvébe segített be és a produceri teendőket is bevállalta. Miután a rendező megnézte a Mátrixot úgy érezte, hogy Wachowskiék filmje rendesen felkavarja a sci-fi műfaj állóvizét és nagy változásokat fog hozni. “
requiem for a dream es a the fountain zsenialisak. a black swan,pi es the wrestler pedig siman “csak” jok. aronofsky meg kurvara zsenialis figura
Sajnos én csak a Forrás-t láttam , de azt többször is , kedvencem lett.
Nagyon jó ez az írásod is, őszinte gratula és köszönet.
Jó cikk, gratula!
@koimbra: koimbra, kérhetnék Tőled egy skype címet vagy egy e-mailt? A legjobb az lenne ha elküldenéd nekem e-mailben az mkproject@indamail.hu címre. 🙂