14

Meg nem valósult Tim Burton filmek

 

Tim Burton pályafutása alatt több remek, szórakoztató filmet dirigált, de repertoárjában akad néhány felejthető és rossz produkció is. A rendező elmondhatja magáról, hogy karrierje során több sikerben volt része, mint bukásban. Azonban hiába készített jó néhány profitképes alkotást még így sem tudta elérni, hogy néhány elképzelését meg tudja valósítani. A Playlist oldal összegyűjtött néhány tervezetet, amelyet Burton szeretett volna megrendezni, de valahogy mégsem jött össze. Néhány később részvétele nélkül forgott le, de azért akad olyan is, amely jégre került.

Burton a 80-as évek elején még csak rövidfilmeket gyártott a Disney égisze alatt, ám a stúdió némi idő elteltével kirakta a szűrét, mondván, hogy ne rontsa ott a levegőt, ne pazarolja az erőforrásokat komor, ijesztő művekre. Ezek nem egyeztethetőek össze a gyerek-és családbarát elképzelésekkel. Ekkor kereste meg Griffin Dunne a Lidérces órákkal, Burton szívesen megcsinálta volna, de pechjére Martin Scorsese felbukkant a horizonton és lecövekelt a projekt mellett, miután nem tudott hozzálátni a Krisztus utolsó megkísértéséhez. Scorsese filmjét körbedicsérték, több fesztiválon nagy kedvencnek számított. A történet egy new york-i programozóról szólt, aki egy randevúra igyekszik, de pénzét elveszíti, a taxis pedig magára hagyja. Ezzel egy emlékezetes, őrült és izgalmas kalandokkal teli éjszaka veszi kezdetét.

A rendező sokáig kitartott a Ripley’s Believe or Not mellett, a forgatókönyvet az Ed Wood írói, Scott Alexander és Larry Karaszewski szállították le. A cselekmény az 1949-ben elhunyt Robert L. Ripley világutazóra fókuszált volna, aki közel 200 országban fordult meg, élményeit, történeteit újságcikkekben, majd képregényekben osztotta meg az emberekkel és még egy rövid életű sorozat is volt. A film Ripley utazásai során látott és megismert különös, érdekes jelenségeket és eseményeket mutatta volna be. Burton Jim Carrey főszereplésével képzelte el a produkciót, csakhogy verziója iszonyat sokba került volna, 175 millió dollárt kért, de nem kapott a Paramounttól . 2006-ban Carrey mellett még Gong Li és Dan Fogler tartózkodott a fedélzeten, a forgatás nyárra volt időzítve és 2007 decemberére tűzték ki a bemutatót. De Burton és Carrey erősen húzta a száját a szkripten, a stúdió ezzel szemben a költségvetéstől dobta hanyatt magát. A gumiarcú színész felkérte Steve Oedekerket, hogy írja át kicsit a forgatókönyvet és optimistán úgy vélték, hogy a Sweeney Todd után végre hozzáláthatnak a filmhez. 2007 nyarán Burton bedobta a törülközőt, egy évre rá Chris Columbus lépett a helyére, de nem jutott egyről a kettőre. Egy ideig a parkolópályán pihent a projekt, 2011-ben Eric Roth forgatókönyvíró melegítette fel a tervezetet, Carrey-t még mindig érdekelné a dolog.

A Mai The Psychic Girl animéből az elképzelések szerint musical készülhetett volna. Egy 14 éves pszichés képességekkel rendelkező kislányról szól a történet, akinek a nyomában lohol a Wisdom Alliance szervezet. Amikor a manga Amerikában megjelent a boltok polcain a Sparks együttes állt elő a film ötletével. 1991-ben meggyőzték a Carolco-t, hogy vegyék meg a jogokat, majd Burton kezébe adták a gyeplőt. Azonban a rendező ekkoriban túl elfoglalt volt, számára prioritást élvezett az Ed Wood és a Karácsonyi lidércnyomás. A Carolco türelme véges volt, inkább Francis Ford Coppolát állította rá az ügyre, de az ő részvételével sem valósult meg a film. 2010-ben Burton visszatalált a projekthez, de nagyobb előrelépés nem történt.

A Beetlejuice sikere után Burton szeretett volna egy folytatást. Miután a Batman pénzügyi és kritikai fronton is jól teljesített leszerződtette Jonathan Gems-t, hogy írja meg a második részt. Ő a Denevérember szkriptjén javítgatott és teljesen meg volt elégedve teljesítményével. Gems elmondása szerint Burton úgy vélte, hogy nagyon vicces lenne, ha a történések egy tengerparton játszódnának és felhígítanák egy kis német expresszionizmussal. A Deetz család Hawaii-ra utazna, ahol egy gonosz varázsló szellemével kerülnének összetűzésbe, e miatt kénytelenek Beetlejuice-hoz fordulni, akinek egy szörfversenyen kellett volna győzedelmeskednie. Michael Keaton és Winona Ryder rábólintott az ötletre, majd a rendező Daniel Waterst kérte fel a forgatókönyv kipofozására. Sajnos 1997-ig a szkript átírásán kívül nem sok minden történt, így a Beetlejuice 2 pár évre lepihent. Azonban néhány hónappal ezelőtt ismét mozgolódás támadt a projekt környékén, Seth Grahame-Smith, az Éjsötét árnyék írója dolgozik az út sztori. Talán ebből már lesz valami, de a Hawaii-s elképzelés a múlté.

Szintén Gemsre bízták az Usher-ház bukása szkriptjét, amelyhez Edgar Allan Poe regénye szolgáltatta az alapanyagot. A történések egy mocsárban fellelhető kastélyban zajlanak, ahova egy lovas érkezik menyasszonyát keresve. A Támad a Mars bukása után a projekt jégre került, azt nem tudni, hogy a későbbiek folyamán esetleg a Warner felhasználta volna Gems írását, de az tény, hogy nem egy adaptáció született ezt követően a könyvből. Gems és Burton ekkoriban annyira összebarátkozott, hogy egy tengerparti strandon játszódó musicalt is meg szerettek volna valósítani, a Go Baby Go-val tisztelegni akartak Russ Meyes munkássága előtt. A Hawkline Monster pedig egy gótikus western lett volna, Richard Brautigan regényét porolták le hozzá, amiben két halhatatlan fegyverforgató egy ikerpár megbízásából Oregonba érkezik, hogy levadásszanak egy szörnyet, amely házuk alagsorában éldegél. Ezen korábban Hal Ashby munkálkodott, Harry Dean Stanton és Jeff Bridges lehetett volna a főszereplő. Burton képbe kerülése után Jack Nicholsonnal és Clint Eastwooddal tárgyaltak, de Eastwoodot nem sikerült meggyőzni. Röviddel utána Nicholson szintén kilépett, majd Burton is követte.

Katherine Dunn díjnyertes könyvéből, a Geek Love-ból először Harry Anderson próbált filmet készíteni, maga írta a forgatókönyvet is. Később Burton is felfigyelt a regényre, beszerezte a jogokat, de mégsem halad vele. Elmondása szerint kicsit fél a filmváltozattól, hiszen itt ez a nagyszerű regény, amelyet nagyon szeret, de akárhányszor próbál vele kezdeni valamit mellékvágányra jut. Pont az akadályozza, hogy túlságosan is tart attól, hogy egy kiváló könyvhöz csak egy felejthető filmet tudna készíteni. A könyv egy egyre veszteségesebb utazó cirkuszról szól, a tulajok úgy döntenek, hogy különféle drogok és rádióktív anyagok segítségével olyan gyerekeket nemzenek, akik „furák”, a freak show pedig sokkal több embert vonz. Van itt békalábú srác, albínó púpos törpe, sziámi ikrek és egy telekinetikus erővel rendelkező baba is.

A 90-es években Mary Reilly története, a Dr. Jekyll & Mr. Hyde került az asztalára, miután Roman Polanski a Warnernél nem tudta összehozni. Peter Guber producer a Sonyhoz vitte a projektet, ahol Burton kezdett foglalkozni vele, a forgatókönyvvel pedig Christopher Hampton törődött. Ám a rendező megsértődött, hogy a stúdiót mennyire nem érdekli az Ed Wood, ezért hátat fordított A gonosz csábításának. Végül Stephen Frears karolta fel a magára hagyott filmet, de a Julia Roberts főszereplésével készült horror-dráma csúnyán elhasalt.

Miután Kevin Smith hiába vesződött a Superman ötödik részével Tim Burton próbálkozhatott tető alá hozni a kryptoni újabb eljövetelét (A Superman 4 utáni problémákról itt olvashatsz bővebben). 5 millió dollár fejében szerződött le, azzal a kitétellel, ha nem valósul meg a film, akkor is megkapja a fizetését. A Warner 1998 nyarára tűzte ki a bemutatót, a főszerepre Nicolas Cage-t nyerték meg 20 millióért, szerződésében szintén benne volt, ha nem lesz film a gázsiját akkor is megkapja. Kevin Spacey Lex Luthort formálhatta volna meg, Courtney Cox pedig Lois Lane-t kelhette volna életre, míg Brainiac szerepére Jim Carrey és Tim Allen volt esélyes. Michael Keatont is megkeresték, de nem Batmanként bukkant volna fel. A forgatás kezdete 1998 elejére volt kitűzve, Burton viszont még szólt Wesley Stricknek, hogy dolgozzon egy kicsit forgatókönyvön, aki már egy egzisztencialista, önmagára gondoló Supermant mutatott fel, Brainiac és Lex Luthor összeolvadásából jön létre a Lexiac, ami egy ijesztő, skizo megaellenfél lett volna. Smith természetesen kiakadt a változtatásokon. Valahogy csak nem akart beindulni a forgatás, ráadásul megépítették a Krypton bolygó egy részét, ami megsemmisült. A cím e közben Superman Rebornra változott, majd a fejesek hirtelen túl drágának vélték Strick írását, ezért Dan Gilroyt bízták meg, hogy faragjon belőle, ott ahol csak tud. Ekkor a költségvetés 190 millió dollárra rúgott, Strick 100 millióra szorította le, de ennek ellenére a Warner parkolópályára tette a projektet, Burton pedig elment megrendezni az Álmosvölgy legendáját. Ezen a ponton már 30 millió ment el a filmre és gyakorlatilag semmit sem tudtak felmutatni. Burton később elmondta, hogy elvesztegetett egy évet az életéből, a stúdió és Peters folyamatosan valami változtatással rukkolt elő, felettébb rossz hónapokat tudhatott maga mögött.

14 komment

  1. Na az az a Superman film ami szerintem totál bukta lett volna és végleg kinyírja az Acélembert… Nick Cage??? Ugyanmár… Még Én is hihetőbb Superman lennék. Jim Carry meg a Mindörökké Batmanben megmutatta mennyire szar a képregényfilmekben… Nagy fájdalmam hogy még soha nem készült egy jó Superman film em… Pedig nálam ő legjobb 🙂

  2. Bettlejuice 2-ért kár, jól hangzik ez az eredeti változat. Még a Ripley’s Believe or Not-ban is nagy potenciál van szerintem, pláne Carrey-vel, nem is értem miért akadt ki a stúdió a költségeken, a nép szereti a kalandfilmeket.

  3. @Shyllard: Hááááát…. Milyen Superman eredettörténet amiben nincs benne Lex Luthor… Még említés szintjén sem… :S Ölni tudnék egy olyan Superman filmért amiben végre egy ördögien gonosz, zseniális milliárdosként van ábrázolva. 🙂 Zoddal meg kb. tele tököm… :S Unalmas. Jöjjön Braniec, Dark Seid, Doomsday vagy Metallo! Szerintem a jövő év legnagyobb bukása lesz… De ne legyen igazam!!

  4. @BeniMan: Hát ha Zack Snyder eddigi karrierjét nézzük, akkor tényleg nem kizárt, hogy bukás lesz, de sztem annak ellenére garantált a minőségi film, hisz képregényeket eddig elég mesterien adaptált a fickó. Meg zárójelesen még megjegyezném, hogy Christopher Nolan is ott van az írók és producerek között, ami azért bizakodásra adhat okot. Luthor-ral lehet, hogy lesz még meglepetésük, de sztem nem is baj, hogy most nem ő lesz a főgonosz, kell a filmeknek egy kis vérfrissítés, Batman-nél is bevállt, hogy az első részben nem rögtön a legismertebbb ellenfelét dobták be.

  5. @Shyllard: a próféta szóljon belőled 😀 Nolan miatt bizakodom kicsit, ha a másodikban behozzák az előbb leírt kritériumok szerint én mindent viszaszívok. :)Mindenesetre Cavill már most jobb Superman mint Nicholas “hajasbaba” Cage lett volna 😀 😀 😀

  6. @BeniMan: Erre emlékszem, volt Cage-nek egy olyan kitétele, hogy akkor lesz Superman, ha teljesen fehér, egyberészes lesz a ruhája, és a köpenyét is elhagyják, egyedül az S betű maradt volna meg, az is feketében. Concept art is készült, anno a Cinema magazin be is mutatta. Valamiért a Warner nem bukott az ötletre, a Schuster-Siegel örökösök meg telekürtölték a sajtót, hogy meg akarják gyalázni Superman holttestét. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *