19

Fehér pokol (The Grey)

Valahol a világ végén, úgy a rideg Alaszka közepén a társadalom számkivetettjei  dolgoznak. Börtönviseltek, csavargók, szökevények, reményt vesztettek tucatjai, sehol máshol nem találtak munkát. Az egyik magába fordult alak, Ottway levelet ír, szemei előtt felsejlik felesége képe, miközben gondolatait papírra veti. Miután pontot tesz mondandója végére a kantinban erőt gyűjtvén bedob néhány felest. Mindenkitől távol szájába veszi fegyvere csövét és… képtelen meghúzni a ravaszt. Kinyílt a klisédoboz? Mennyiszer láttunk már hasonlót, csak éppen kevesebb önmarcangolós szöveggel és több piával. Bruce Willis vajon hányszor kelt fel reggel úgy, hogy egy ideig szemezett az éjjeliszekrényén lévő fegyverével?

Joe Carnahan mogorva főhősének látszólag elege van mindenből és mindenkiből, rezignáltan teszi a dolgát és munkája végeztével felszáll az induló gépre, amely hazavinné… ha egyáltalán van még otthona. A repülő azonban nem ér célba, jégbe fúródik. Csak kevesen élik túl a szerencsétlenséget, világlátott, kemény fickók ők, egyik-másik sötét múlttal bír. Heten vannak, heten, mint a gonoszok. Csakhogy itt mit se számít tapasztalatuk. Alaszka végtelen hómezőjén csontig hatoló hideggel kell számolniuk, élelmük sincs, ráadásképp acsargó farkasok lesik minden lépésüket. Farkasok, amelyek nem tágítanak, várják a kedvező alkalmat. Ezen a területen ők az urak, ezek az állatok állnak a tápláléklánc csúcsán, ők itt a legfélelmetesebbek, ha úgy tetszik, a leggonoszabbak.

A Fehér pokol története viszonylag egyszerű és gyakorlatilag bármely más bolygóra és szörnyre átírható a forgatókönyv. Nem is ez a lényeg, hanem, hogy ki nyúl hozzá az alapanyaghoz, kinek a kezei között formálódik és a főhős mennyire tökös. Carnahan a Narkóval hívta felé magára a figyelmet, hogy aztán a Füstölgő ászokkal és a Szupercsapattal csalódást okozzon a stúdiónak és jó néhány embernek. Ám utóbbi filmjének producere Ridley Scott adott még egy esélyt, Carnahan pedig szépen összeszedte magát, megmutatta, hogy miképp is kell egy igazi túlélőthrillert készítenie. Szépen építgeti filmjét, majd a félelem egyszerűen belehasít a nézőbe, gúzsba köti és nem engedi. A rendező szomorú, közhelyes nyitánnyal indít, senki nem számít rá, hogy a következő percekben magába szippantja az atmoszféra és ráereszti az emberre a nagybetűs FESZÜLTSÉGET. Végső soron játszik a túlélőkkel, játszik a nézővel: Itt a farkas, hol a farkas a játék neve. Hol vannak a rusnya dögök? Vonyítanak, hallani a trappolásukat, mégsem látszanak, de ott vannak, várakoznak a koromsötétben.

Liam Neeson a 60-hoz közelítve mutatja meg, hogyan is kell ezt csinálni. Van Damme, Seagal, Snipes fiatalkorukban pár évig vonzották a közönséget a mozikba, majd a DVD Co. közelében találták magukat. Neeson az Elrabolva akciófilmmel mutatta meg, hogy nem kell spárgát, szaltót, körbepörgőrúgást csinálni ahhoz, hogy hihetően mutassa be le tud ő még abálni bárkit. Ezúttal nem albán terroristákat vagy német legényeket kell legyűrnie, hanem magát a természetet próbálja leküzdeni, túlélni. Az elején még öngyilkosságra gondoló karakter hirtelen megváltozik, magában átértékel, majd dacosan tekint bele a halál szemébe, nem adja könnyen az életét. Nem és nem és ha még az Úr sem hallgatja meg kérését, akkor saját maga veszi kézbe a dolgokat. Mit mondjak, Neeson tökéletes választás volt a szerepre (majdnem Bradley Cooper lett a főhős), alakítása egyszerűen lehengerlő.

A mellékszereplők többsége inkább csak áldozatnak jó, egyik sem bír olyan kisugárzással, mint Neeson. Csak teszik, amire utasítják őket, majd elhullanak a farkasok által, egy-két mellékinformációt még elcsepegtetnek róluk, de egyiküket sem ismerjük meg igazán, habár szó esik a motivációkról és a hitről is. Csupán egyvalaki morgolódik igazán, Diaz élcelődik, beszólogat és szép lassan megváltozik a természete, negatív karakterből szimpatikus figurává érik. Habár csak töltelékek Neeson mellett, minden egyes halál csak egyre reménytelenebbé teszi a fagyos helyzetet és ez teljes mértékben átjön a vásznon is.

A Fehér pokol a hivatalos 2012-es filmek közül a legjobb (szerintem), a közhelyek egyáltalán nem zavaróak, rendkívül izgalmas és a karakterek szájából sem a sületlenség ömlik és még a kissé művészinek beállított flashbackek sincsenek túlzottan túlerőltetve, a belső vívódások kedvelői is élvezettel nézhetik a produkciót. . Kiemelném még Masanobu Takayanagi, a Warrior operatőrének a munkáját.

imdb: 7,2
rottentomatoes: 78

Büdzsé: 25 millió dollár
Amerikai bevétel: 52,2 millió dollár
Eddigi összbevétel: 70 millió dollár

19 komment

  1. Nekem is tetszett,korrekt munka volt.Érdemes megvárni miután lemegy a végefőcím,nyitva hagy egy nem mindennapi kérdést.

  2. Hogy úgy mondjam, eddig is “farkasszemet” néztem ezzel a filmmel, de egyre biztosabb, hogy látnom kell:)

  3. Amúgy meg Liam Neeson többek között már a Baljós árnyakban lealázott mindenkit a karizmájával… és akkor még nem beszéltem a régebbi filmes munkáiról…

  4. Nekem a vége egy kicsit csalódás volt,még ha tudván tudjuk is,hogy egy “farkas fészek”-böl kétséges a megmenekülés!Vártam volna valami féle feloldozást a föhösnek,az átélt események után.Hacsak nem lesz folytatása a filmnek.Grey 1-2-3-4!:)A magyarok egyébként megint remekeltek a hazai film címmel.

  5. @ScrApeD: azért a stáblista végén nem egyértelmű minden
    SPOILER
    az oké, hogy mutatják a haldokló alfa hímet, de mi lehet a főhősünkkel ?
    mert teszem fel ha túlélte a manus a falkaszellem szerint elengedik menni..

  6. Egyetértek nálam is 90%, kiváló mozi. Számomra remek és teljesen kerek volt a befejezés.

  7. @BernieMagus: Szerintem a végefőcím utáni másodpercek feleslegesek voltak. Egyszerűen képtelenek voltak befejezni úgy, hogy ne legyen valamennyire happy end.

    @vrango: Abban egyetértek, hogy régebben is megvolt a kisugárzása, de az utóbbi időben vált “én keresztülmegyek a betonfalon is” figurává.

  8. Egy hete láttam kb. és semmire nem emlékszem belőle, mint hogy Liam Neesonnal mindenki veszekedett… Nekem sokkal jobban tetszett ebből a műfajból az a kétszereplős orosz film, illetve Sean Penn túlélős filmje is. Ja, még Életben maradtak is, bocs. Aránytalan módon túl van lihegve ez a film, és 100%ig biztos vagyok benne, hogy pár hónap múlva a kutya sem fog emlékezni rá, és marad az, ami valójában: egy egyszerű B-kategóriás thriller.

  9. Sztem jó lett, volt pár kiemelkedőbb pillanata, de amúgy egy kellemes kis túlélőhorror, nekem a legjobban Diaz karakterfejlődése tetszett benne a legjobban, szépen átalakult a fickó benne 😀 SPOILER Am a stáblista utáni jelenet szerintem is fölös, tök jó volt az úgy, h nem kell tudni a végét mert énis azt gondoltam, h mégis minek, az nem számít. Az utolsó képkocka meg szintén nem mond többet, perszea farkas lihag alul, de ott a falka többi tagja, nomeg Neeson feje sem mozgott nagyon (persze falkastörvény, de akkor is a csávesz még ha elengedik akkor sem valószínű, h túléli)

  10. Óriási csalódás volt. A lelkizős és hóban botorkálós jeleneteknél halálra untam magam, amikor meg végre történt valami, a hihetetlennél hihetetlenebb és valószerűtlenebbnél valószerűtlenebb eseményeken, megoldásokon, döntéseken bosszankodtam.
    A trailer meg egyenesen nettó átverés.
    Három pontot adtam rá az imdb-n, és láttam, hogy nagyon nem vagyok egyedül…

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *