2

Statham 2x: Parker / Kolibri-kód

0pk

Ha engem megböknének (Késsel! Nem a Facebookon!) minimum ledöbbennénk, erősen fájlalnám és nem csak legyintenék rá, hogy holnap egy kicsit sajogni fog a helye. Orvosért kiáltanék és pár deci vér veszteség után bizonyára egy kórházi ágyban pislognék hetekig. De Jason Statham más. Ő akcióhős! Olyan, akinél csak átmeneti állapot, ha agyonlövik, pár liternyi vérveszteség után sincs egy jajszava és egy késszúrás abszolút nem akadályozza a bunyóban. Statham ezúttal Parkert, az elvekkel bíró szélhámost alakítja, akit átvernek, de kőkeményen bosszút áll.

Donald E. Westlake regényhőse több könyvben is szerepelt, sőt a karakter néhány filmben is felbukkant más néven. Talán az utóbbi évek legismertebb és legkedveltebb adaptációja a Visszavágó volt a még csúcson lévő Mel Gibson főszereplésével, amely arról is elhíresült, hogy az alkotás harmadát újraforgatták. Most Statham bújhatott Parker bőrébe, a figura csak a gazdagoktól lop és rühelli az erőszakot. Csapatának viszont nincsenek elvei és ők boldogan meghúzzák a ravaszt, ha arról van szó. Miután Parker nem hajlandó kivenni, illetve betenni a részét a következő akcióba így rövid úton megválnak tőle az út szélén. Emberünk kemény fickó, nem jön el érte a halál, így miután magához tér gyorsan kereket old, hogy elinduljon a bosszú szép hosszú, véres útján.

0p2A regénysorozatot nem ismervén valahogy úgy érzem, hogy a Westlake által körülírt fickó csak nyomokban hasonlít Jason Stathamra. Taylor Hackford leegyszerűsített, kemény bosszúmozit forgathatott volna ebből és meg is volt a lehetősége, csak valahogy menet közben félresiklott a művelet. Az akciójelenetekkel ugyan nincs baj, a 80-as évek hőseihez méltón nem veszi fel a sérüléseket és bunyó közben többet ad, mint amennyit kap. Csak néha meg-megáll emlékezni szeretett barátnőjére, leragad az elveknél, illetve Jennifer Lopez is csak arról tud habogni, hogy mennyire jó lenne kitörni a Palm Beach-i napos közegből, bármi áron.

Hackford bele-belevág néhány helyzetbe, hogy aztán elfeledkezzen róla vagy más irányba terelje azt. Úgy tűnik, mintha Nick Nolte-nak később több szerepet szánnának, ám hirtelenjében eltűnik, Lopez leginkább csak arra volt jó, hogy bájait mutogassa és ábrándos arccal pislogjon maga elé, de totál felesleges volt részt vennie ebben a filmben. A második felére a cselekmény le-leül, hogy aztán gyorsan érkezzen egy ütök-vágok jelenet. 50 %-nál nem lehet többet adni rá.

Előfordul, hogy valaki ki akarja próbálni magát egy másik műfajban, mert nagyon unja a banánt. Statham be van skatulyázva, ez tény, minthogy az is hogy ezzel mindenki ki van békülve. Jó ez agy neki és nekünk sem lenne rossz, ha minőségi forgatókönyveket vagy szórakoztató, sodró lendületű B kategóriás akciókat vállalna. A drámára azt kellene mondania, hogy köszönöm nem.

0k2Meg kellene kérdezni Steven Knight-ot, hogy mit gondolt, amikor belevágott A Kolibri-kódba. Joey (Statham) Afganisztánt megjárt poszttraumás szenvedő, bujkáló katona, a, hajléktalanok között éli mindennapjait, majd öltönyös behajtóként teszi a dolgát, azaz szépen összeszedi a pénzt és kioszt néhány pofont. Az Oscar-jelölt író rendezői debütálásába túl sok szálat szeretett volna belepasszírozni, ám a feladat csúnyán túlnőtt rajta.

A szerep nem Stathamra íródott, hanem egy komolyabb színészt igényelt volna a feladat. Joey-t folyamatosan kísérti a múlt, az Afganisztánban végrehajtott tette, de némileg teret kap a magára hagyott családja, próbál segíteni a hajléktalanokon és közelebb kerül egy apácához, aki eddig úgy-ahogy foglalkozott vele. Egy megváltást, a szeretetet-szerelmet kereső, lelkileg teljesen összetört férfiről van szó, Stathamnak azonban legtöbbször az arca sem rezdül. Vívódik? Szeretne családján segíteni? Vagy most miről van szó? Sajnálni kellene, együtt kellene érezni vele, ha lehetne és ha hagynák.

Knight egészen ígéretes alapanyagot írt. Rengeteg kérdést vet fel, több szálat mozgat és még akár elgondolkodtató is lehetne, ha nem ő dirigálta volna. A drámát elnézve ugyanis érezhető, hogy ebből akár egy szomorú, értékes film is kikerekedhetett volna, de e helyett egy elnyújtott, unalmas alkotás született. Statham rajongók igencsak csalódni fognak, ő nem karakterszínész, ez egyértelmű. 20 %

2 komment

  1. A Parkerből ki kellett volna hagyni a J-Lo szálat, mert az baromi unalmas volt, és sok időt vitt el. A Kolibrit még nem láttam, pedig bírom Statham-et, de már a trailer alapján kétségeim voltak – ezek szerint joggal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *