0

Botrány / Kisasszonyok (2019)

írta Nikodémus

Konjunktúrája van manapság a #MeToo-filmeknek, de a mindenképp becsülendő őszinte tisztázás szándéka mellett érzek ebben az egészben valami kapkodós túlkompenzálást is. Meg persze trendi most a téma, díjvadász filmeket biztosan megéri forgatni belőle… Ilyesféle babérokra tör két frissen bemutatott film is: bevallottan az Oscar-mezőnyben indultak, ám nyilvánvaló különbözőségeik ellenére több dolog fűzi össze őket, mint várnánk. A Botrány (Bombshell) és a Kisasszonyok (Little Women) a nők súlyos kiszolgáltatottságáról szól, noha különböző korban játszódik, s különböző színekkel festi meg drámáját.

Kortárs, forró sztorival igyekszik hitelesíteni magát a Botrány tanmeséje: a híres-hírhedt Fox News tévécsatorna mindenható uráról, Roger Ailesről (John Lithgow) derül ki apránként, hogy nem csupán a hírek manipulálásához, hanem a női műsorvezetők elcsábításához és szexuális megalázásához is nagyon ért. Irodájában e kettőt egyszerre űzi, miközben trendet teremt a képernyőn antiliberális olvasatú kommentárok, enyhe összeesküvés-elmélet-szagú feltevések és a politikai bulvár ravaszul kevert levesével. Közben átlátszóvá válnak a stúdióasztalok, rövidülnek a szoknyák, mélyülnek a dekoltázsok, hogy a nép azt érezhesse, érdemes a csinosan becsomagolt híreket nézni. Jay Roach filmje azt a taktikát választja, hogy közvetetten mutatja be Ailes ténykedését, mégpedig három áldozatán keresztül. Gretchen Carlson (Nicole Kidman) kénytelen végigélni csillagának leáldozását, közben pedig csendben forralja bosszúját főnöke ellen; Megyn Kelly (Charlize Theron) az új sztár, akit erős nő-imázsában zavar meg, hogy nem csak verbálisan, tettleg is megtapasztalja a fröcsögő férfisovinizmust; Kayla Pospisil (Margot Robbie) pedig a lelkes naíva, aki bármit megtenne, hogy álmai állását elnyerhesse. Hármasuk dramaturgiai íve jól felépített, kár, hogy a forgatókönyvet író Charles Randolph arra már nem áldozott energiát, hogy bemutassa ezt a közeget: egyszerűen behuppanunk ebbe a világba, tömérdek infót hallunk, ám nincs idő összerakni a darabkákat. Érezhetően az amerikai politika iránt érdeklődő szélesebb közvéleménynek készült a film, cselekménye viszont mindezzel együtt is csapongó és kovetkezetlen; a végén pedig úgy tolják elénk a nagy üzenetet, mintha négyéves óvodások lennénk.

Sokkal finomabb eszközökkel dolgozik, ezért maradandóbb filmélmény Greta Gerwig legújabb Kisasszonyok-feldolgozása. Louisa May Alcott félig-meddig önéletrajzi ihletésű regényét immár sokadszor viszik nagyvászonra, s természetesen adódik a kérdés, hogy a négy kamaszodó March-lány (Saoirse Ronan, Florence Pugh, Emma Watson, Eliza Scanlen) férjfogási története miért érdekelhet minket a XXI. században. Nos, pont azért, amiért az iménti film is: a nők hátrányos társadalmi helyzete miatt. A négy leányt ugyanis vidám kötetlenségben neveli anyjuk (Laura Dern), mindannyian egy-egy művészeti ágnak hódolnak, és csakhamar választás elé kerülnek: éljenek-e független emberként, hivatásukat keresve, vagy keressenek maguknak egy módos férfit, és örökre díszletek maradnak férjük oldalán. A dilemma persze ennél árnyaltabb, és ezt jól bemutatja Gerwig zökkenők nélküli, szépen hömpölygő rendezése. A regény lineáris cselekményét megbolondítja kissé az izgalmak érdekében, színészeiből pedig jobbnál jobb alakításokat hoz ki. Nekik elhisszük a sokszor kissé butuska csacsogást, a padlásszobába való bezárkózást vagy a megriadt tekintetet, amikor sorsfordulóhoz ér az életük. Külön említést érdemel, ahogy a rendező bánik az alapregény fináléjával: tudnivaló, hogy Alcott kiadói nyomásra végül férjhez adta önmagáról mintázott főhősét, művészi kompromisszumot kötve. Ezt Gerwig úgy fordítja át valami másba, hogy ne tagadja meg a forrásművet, mégis érvényesítse az eredeti alkotói szándékot – már ezért a csavarért érdemes volt a Kisasszonyokat újra leforgatni. Kétségtelen, kell a filmhez egy hangulat, amiben elviseljük, hogy egetrengető cselekmény tulajdonképpen nincs, és hogy a hét éves időugrás két végpontján kb. ugyanúgy néznek ki a szereplők.

Konjunktúrája van manapság a #MeToo-filmeknek, de a mindenképp becsülendő őszinte tisztázás szándéka mellett érzek ebben az egészben valami kapkodós túlkompenzálást is. Az üzenet legyen egyértelmű, el ne tévessze a kedves néző: a Botrányt teljes egészében, a Kisasszonyokat részben rontja el ez a hozzáállás (Meryl Streep, rád nézek). Gerwig mégis sokkal jobban jön ki az egészből, talán azért, mert volt mersze árnyaltan fogalmazni, mondandóját pedig stílusérzékével erősítette.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *