írta Nikodémus
Az előző két évadról itt és itt olvashatsz.
Egy bélyeggyűjteményt mutat a kamera. A főszereplő hosszan, mereven nézi, miközben valaki alázatosan, kissé fontoskodva magyaráz. Az uralkodó közbeszól, utalva a saját korára, majd meglátjuk a terveket: ideje profilt cserélni a brit királyi bélyegen. Ezzel az egyetlen szellemes jelenettel tudatja velünk Peter Morgan író-kreátor, hogy a II. Erzsébet királynő uralkodását folyamatában feldolgozó A korona (The Crown) sorozat a harmadik évadához érkezett, s címszereplőjét Claire Foy helyett immár Olivia Colman játssza. Bizony, múlik az idő, s jeleket küld – kérdés, hogy észrevesszük-e.
A Netflix prémiumsorozatának legújabb évada előtt a főszereplőhöz hasonlóan a teljes szereplőgárdát lecserélték, időben pedig közelebb jutunk a jelenhez, minden más azonban változatlan – legfőképpen a kiemelkedő minőség. Múltkor még Foy és Matt Smith személyében két energikus karakter igyekezett rendbe tenni Erzsébet és Fülöp zátonyra futott házasságát, most a beérkezettség megnyugtató, ugyanakkor kissé békétlen érzésével szembesülünk: a hatvanas években, amikor annyi minden felfordult a nyugati világban, a királynő szoborként áll monarchiája élén. Semmi meg nem rendítheti, még egy észak-angliai bányászfalu tragédiája sem – utóbbi kezelését alaposan megbánja, amikor ráeszmél, hűvös kivárása kívülről ridegségnek látszik. Colman fantasztikus átlényegüléssel teremti meg a király(nő)i aurát maga körül, és finom, elejtett gesztusokkal érzékelteti, hogy legbelül ő is szenved a rászakadt uralkodói szereptől.
Nagy vehemenciával próbál ezen változtatni férje, Fülöp herceg (Tobias Menzies), aki marketingesekkel egyeztet, s tévékamerákat enged be a palotába, csakhogy közelebb hozza a királyi családot a köznéphez. A kínos felsülés szinte garantált: végtelenül unalmas tévén nézni, ahogy a fenség tévét néz – dicséretes önfricska ez a sorozattól, mely szerencsére egy percig sem unalmas. Például akkor sem, amikor egyik epizódjában szovjet kémek után nyomozunk, vagy amikor képet kapunk arról, hogy a brit gazdaság megkésett szerkezetváltása súlyos ellátási hiányt és politikai válságot okoz. Némi fantázia ugyan vegyül a történelmet fellapozó forgatókönyv-oldalak közé, ám mégis érdekes eljátszani a gondolattal: mi lenne, ha a világ legrégebbi parlamentáris berendezkedését hirtelen egy katonai puccsal döntenék meg?
A korona azonban akkor a legerősebb, amikor főszereplőinek drámájára koncentrál: az időközben felnőtt Károly herceg (Josh O’Connor) katonai drillt nehezen bíró érzékenységére (rajta keresztül pillanthatunk be a nemzetközösséget feszítő nemzeti ellentétekbe); a szeretett-gyűlölt húg, Margit (Helena Bonham Carter) magánéleti vergődésére (nem is olyan könnyű megbarátkozni a mellőzöttséggel); vagy Fülöp herceg életközepi irányvesztettségére (amelyet a holdraszállás apropóján érez meg). Szóba kerül az a bizarr szerelmi négyszög is, ami Károly herceg, nővére, Anna hercegnő (Erin Doherty), Camilla Shand (Emerald Fennell) és Andrew Parker Bowles (Andrew Buchan) között szövődik, de semmi bulváros kukkolás: Peter Morgan inkább azt hangsúlyozza, mennyire különbözőképpen érintette meg a két testvért első komoly párkapcsolatuk.
Míg az előző két évadban valamelyest együtt érezhettünk a fiatalságuk virágjában uralkodói felelősséggel sújtott királyi párral, most megélesedik a sorozat kritikus hangneme: egyre több a kétélű csipkelődés, a cinkos kikacsintás. S egyre több a kérdőjel. Miközben Fülöp hercegnek a család elfoglaltságait részletező kifakadását hallgatjuk, bennünk is felmerül: szükség van-e egyáltalán a pompás palotákra, a közember adójából fizetett fényes fogadásokra, a luxus-életvitelre, a vég nélküli reprezentációra? Nagy-Britannia turbulens jelenkorát figyelve jó alapunk van kétkedni, és a harmadik évad nagy bravúrja, hogy e turbulencia kezdeteit okosan már fel is vezeti. S ebben jelöli meg Erzsébet királynő legfontosabb dilemmáját is, aki hiába áll kősziklaként a monarchia élén, állandóságra való törekvését a változó világ lassan alámossa – ideje volna hát figyelni az idők jeleire.
(Megjelent: Új Ember, 2020. március)
- A brutalista (The Brutalist) - 2025. március 16.
- Száz év magány (Cien años de soledad) – 1. évad - 2025. március 09.
- Megtört hang – Maria - 2025. február 23.
- Agymanók 2. / A vad robot - 2025. február 09.
- Senna minisorozat - 2025. február 02.
- Brawn: A lehetetlen Formula 1 sztori / A korona – 6. évad / Botrány királyi módra - 2025. január 26.
- Konklávé (Conclave) - 2024. december 08.
- Szent (Święty) - 2024. november 10.
- A csend hangjai – Három kortárs animációs film a gyászról - 2024. november 03.
- Back to Black / Bob Marley: One Love / A popzene legjobb éjszakája - 2024. október 13.