Egy hónapja fut a mozikban a messzi-messzi galaxis tizedik filmje, a Solo: Egy Star Wars-történet. Míg a bemutató környékén számos cikk jelent meg arról, milyen Star Wars-filmek várhatók még ezután (Landóról fog szólni a következő Star Wars! Aha, persze…), most mindenki arról cikkez, milyen Star Wars-filmek nem várhatók. Megjegyzem, javarészt olyan produkciókról esik szó, amelyeket soha, senki nem jelentett be, sem a Lucasfilm, sem a Disney részéről.
A helyzet kicsit arra emlékeztet, mint amikor két éve egymásra licitálva jelentek meg cikkek arról, ki fogja játszani a fiatal Han Solo szerepét, csak éppen senki sem találta el. Úgy gondoltam, ideje rendet vágni a hírek kavalkádjában, szétválasztva a tényeket a pletykáktól és tévhitektől.
Az alábbi kiváló elemzés OvibanKenobi munkája, amit az ő engedélyével közlünk.
Kétségtelen, hogy a Solo valamilyen szempontból vízválasztó lesz. A fiatal Han Solo kalandja a Star Wars négy évtizedes történetében az első film, amely csalódást okoz a kasszáknál. Ám egyáltalán nem gondolom, hogy a hibát a film minőségében kellene keresni. A Solo beváltotta, amiben kezdettől fogva reménykedtem, egy jó kis kalandfilm lett, amely remekül használja a Csillagok háborúja világát. Különösen kedves lehet azoknak a régimódi rajongóknak, akik a kilencvenes évek Star Wars-regényein nőttek fel. Jól megírt, jól összerakott, kifejezetten szórakoztató Star Wars-film, amelyen semmi nyoma a születése körüli problémáknak. Nekem olyannyira bejött, hogy ha a Disney-éra Star Wars-filmjei közül csak egyet vihetnék magammal egy lakatlan szigetre, jó eséllyel a Solót választanám. Igaz, ebben az is közrejátszik, hogy egy kerek egész sztori, aminek van eleje, közepe és vége.
Mondhatnám azt is, hogy a Lucasfilm ezúttal is hozta az elvárt produktumot, a Disney marketingje azonban csúnyán besült ezzel a filmmel. Hiszen míg a filmet produkciós cégként a Lucasfilm gyártja, a forgalmazásért és a marketingért a Disney felel. Ők állják a költségvetést is, és ők vágják zsebre a bevételt. A jelenlegi becslések szerint a Disney körülbelül 50 millió dollárt fog veszíteni a Solón, de azért nagyon nem kell aggódni értük, tavaly Az utolsó Jediken ennek közel tízszeresét profitálták. (Csak a jegybevételekből. Merchandisingról most ne is beszéljünk!)
Ám a stúdió természetesen nem azért készít filmeket, hogy pénzt veszítsen rajtuk. Mint minden jó kalandfilm, a Solo folytatásért kiáltana, de ez az, amivel reálisan nem nagyon számolhatunk. Friss hír, és sokat elárul, hogy immár a Solo társ-forgatókönyvírója, Jon Kasdan írja az ötödik Indiana Jones-film forgatókönyvét. (Az elveszett frigyláda fosztogatóit az édesapja, Lawrence Kasdan írta.) Feltételezem, ha a Solo folytatásával számolnának a stúdiónál, Jon Kasdan most azon dolgozna serényen. Ehelyett szabaddá vált egy másik Lucasfilm-projektre.
Június 20-án robbant a Collider riportja, amely bennfentes forrásokra hivatkozva állítja, a Solo kudarca után a stúdió jegeli az összes önálló Star Wars-filmet. A Disney alá tartozó ABC News a fentieket már másnap igyekezett cáfolni, a The Hollywood Reporter pedig valahol a kettő között kereste az igazságot.
Az eredeti hír több helyen úgy jelent már meg, hogy a Disney elkaszálta a Star Wars-karakterfilmeket. Utóbbi igényel némi helyreigazítást, a Lucasfilm tervezőasztalán ugyanis nincsen olyan kategória, hogy „karakterfilmek.” Folytatásos és önálló Star Wars-filmek vannak. Soha semmilyen utalás nem volt olyan tervre, hogy mostantól egyenként elmesélnék a Star Wars ismert szereplőinek életútját. A Han Solo- és az Obi-Wan Kenobi-film ötlete sem emiatt került terítékre, hanem valamilyen egyedi oknál fogva.
A blogomon már sokszor említettem a Solo születésének hátterét. Ez az utolsó Star Wars-film, amit még maga George Lucas készített elő azelőtt, hogy eladta volna a cégét a Disneynek. Az önálló Star Wars-filmek sorában a lázadás születését bemutató Zsivány Egyes után azért egy Han Solo korai kalandjait bemutató film következett, mert a klasszikus trilógia forgatókönyvírója, Lawrence Kasdan, teljesen szubjektíven, Lucasnak ezt az ötletét találta elég érdekesnek ahhoz, hogy hosszas unszolás után, három évtized elteltével visszatérjen a messzi galaxishoz. 2012-ben kezdett el dolgozni a forgatókönyvön.
Ezzel szemben a Kenobi-film ötlete azért merülhetett fel, mert Ewan McGregor ideális korban van, hogy Obi-Wan gúnyáját újra magára öltve eljátssza a sivatagban remetéskedő Jedi mestert. Ez komoly ziccernek tűnik, ráadásul a filmet évek óta követelik a rajongók, még sok milliós nézettségű rajongói trailere is van a Youtube-on. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a Kenobi-filmet soha senki nem jelentett be hivatalosan, de még csak említést sem tett róla senki a Lucasfilm részéről. Csupán pletykák voltak arról, hogy a háttérben valóban elindult egy ilyen film fejlesztése, majd Stephen Daldryt (Billy Elliot) kezdték el emlegetni lehetséges rendezőként. A Collider most azt állítja, az érintettek már nem dolgoznak a filmterven. Más pletykák szerint a projekt valóban leállt, de ennek nincs köze a Solo szerepléséhez. Daldry hónapokkal ezelőtt kiszállt a munkából, mivel nem sikerült megtalálni a mozivászonra kínálkozó sztorit, márpedig önmagában azért fölösleges Kenobi-filmet készíteni, hogy McGregornak munkát adjanak.
Ami biztosra vehető: a következő Star Wars-film a 2019 decemberében érkező IX. Epizód lesz a sorozathoz visszatérő JJ. Abramstől. A Disney-éra kezdete óta nem kellett másfél évet várnunk a következő Star Warsra, de azt hiszem, ez a IX. Epizódnak mindenképp javára fog válni. A Collider úgy tudja, a Lucasfilmnél most leginkább erre próbálnak összpontosítani, ami érthető, hiszen fontos lenne méltó befejezést adni a jelenleg futó trilógiának. A film forgatása a várakozások szerint még a nyáron kezdetét veszi.
Mindeközben változatlanul előkészületben van egy másik trilógia, Az utolsó Jediket jegyző Rian Johnsontól, ami a hírek szerint szintén prioritást élvez. Mint arról tavaly már olvashattatok, ez a sztori teljesen el fog szakadni a Skywalkerek történetétől. A projektről nemrég Johnson filmjeinek állandó producere, Ram Bergman beszélt egy izraeli lapnak:
Egy teljesen új trilógiáról van szó, amit a társam, Rian Johnson író-rendező fog megalkotni. Teljesen új szereplőkkel. Minden szempontból új lesz.
Mindenképp jó hír, hogy Johnson iránt töretlen a stúdió bizalma, dacára annak az óvodás színvonalú hisztériának, amit mai napig megkap a közösségi médiában. Bevallom, számomra megdöbbentő, hogy egy hangos kisebbség mennyire kiakadt Johnson Star Wars-folytatásán. Annál is inkább, mert rajongókkal beszélgetve a Solo premierje után, arra a közös megállapításra jutottunk, hogy a Disney-éra Star Wars-filmjeinek mérlege eddig négyből négy. Mármint négy jó Star Wars-film, amit kár lett volna nem elkészíteni. Még ha nem is született újkori Star Wars-klasszikus, véleményem szerint a legközelebb épp a VIII. Epizód járt ehhez. Johnson filmjének megvannak a maga gyengeségei, de merész, okos és bevállalós. Mindez a megközelítés kamatozhat egy teljesen új sztorit elmesélő trilógia esetében, és talán a vaskalapos rajongók sem botránkoznak meg legközelebb, ha Johnson már nem a gyerekkori hőseiket „kezdi ki.”
Rian Johnson az a fajta alkotó, aki mélyre ás, mielőtt filmre vinne egy történetet. Saját elmondása szerint most épp a Star Wars esszenciáját keresi. Számomra jelenleg ez a legizgalmasabb valamennyi Star Wars-projekt közül.
Már több helyen olvasni lehetett, hogy 2020-ban jön a Johnson-trilógia első filmje, ami ugyancsak pontosításra szorul. Az információ forrása is az említett Ram Bergman-interjú, ám a producer bemutatóra vonatkozó válasza egészen pontosan így hangzott:
Nem tudom megmondani, mert még magunk sem tudjuk. Talán két éven belül, még korai fázisban járunk.
Vagyis a 2020 inkább csak a legoptimistább verzió.
A másik, hasonlóképp ambiciózusnak ígérkező Star Wars-projekt a Trónok harca alkotóinak (David Benioff és D.B. Weiss producerpáros) filmfolyama, amit hibásan szintén szoktak trilógiaként emlegetni, de a bejelentés szó szerint „egy sor filmről” szólt, ami csak annyit jelent, hogy egynél biztosan több lesz. Gyanítom, mivel korai fázisban van a sztori kidolgozása, még az alkotók sem tudják, hány fejezetben fogják elmesélni azt. Egyelőre ennél többet nem tudunk a télen bejelentett projektről, amely valószínűleg csak Rian Johnson filmjeit követi a sorban.
A Collider arról is beszámolt, hogy a stúdió a következő időszakban a folytatásos történetekre kíván koncentrálni. Ez már csak azért sem meglepő, mert mint látjuk, a hivatalosan bejelentett filmek mindegyike folytatásos.
Ugyanakkor tudjuk, hogy létezik, vagy legalábbis eddig létezett még egy projekt, egy önálló film, ami évek óta szerepel a tervezőasztalon, és Simon Kinberg (X-Men franchise) dolgozik a forgatókönyvén. Ennek a sorsa 2015 óta bizonytalan, amikor a problémás hírű Josh Trank rendezőtől (Chronicle – Az erő krónikája, Fantasztikus négyes) megvált a Lucasfilm, és a projektet hátra sorolták. (Az addigi ütemezés szerint ez a film került volna idén a mozikba.) Ezt szokták Boba Fett-filmként vagy Star Wars-alvilág filmként emlegetni, de óvatos lennék ezzel, mert a Lucasfilm részéről nagyon ritkán és nagyon keveset beszélnek róla, a sztorira pedig nem tettek soha semmilyen utalást. Hollywoodi pletykák az utóbbi időben Kinberg mellett James Mangold (Logan) nevét is kötik a projekthez, aki állítólag íróként és rendezőként is közreműködne a film elkészítésében.
A The Hollywood Reporter múlt héten megjelent cikke szerint a Kinberg-féle projekt továbbra is terítéken van, ami mutatja, hogy szó sincs az önálló filmek elkaszálásáról.
Nem arról van szó, hogy ne valósulnának meg a spinoffok, csupán gondolkodnak rajta, hogyan lehetne másképp gyártani és reklámozni ezeket
— nyilatkozta egy forrásuk.
Vagyis jelenleg valamiféle újragondolás folyik, ami érthető és szerintem is szükséges.
Másfél évvel ezelőtt Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök joggal nevezte biztatónak az első önálló sztori, a Zsivány Egyes pozitív anyagi és kritikai fogadtatását. A film bemutatója ugyanolyan eseményszámba ment, mint a saga új epizódjainak érkezése. A publikum örült, hogy ismét Star Wars került a mozikba, és épp csak szembesült a ténnyel, hogy másfajta Csillagok háborúja-filmek is készülnek ezután.
Azonban az önálló filmek felcímkézése kezdettől fogva problémát jelentett a stúdió számára. Ezt mutatja, hogy eredetileg a „Star Wars-antológia” megnevezést szánták nekik, majd ebből lett a magyarul különösen sután hangzó „Egy Star Wars-történet.” Lényeg, hogy a közönség lássa, hogy ez is Star Wars, de mégis más.
Azonban úgy tűnik, a Solóval már nem sikerült elérni, hogy a publikum ne tekintse másodrangú Star Warsnak a „Star Wars-történetet”, amire csak ráerősített, hogy ezúttal Han Solo sem az eredeti (Harrison Ford helyett az utólag kellemes meglepetésnek elkönyvelhető Alden Ehrenreich), ráadásul a marketing kampányban még rejtegetni is igyekeztek a címszerepet játszó színészt, ahelyett, hogy felépítették volna a médiában. Ám a legnagyobb baj talán a májusi bemutató volt, és nem feltétlenül csak a VIII. Epizód közelsége miatt. A közönség három év alatt hozzászokott, hogy a Star Wars-filmek karácsonykor kerülnek moziba, így a májusi bemutató önmagában is másodlagossá, amolyan töltelék Star Wars-zá degradálta a Solót. Merem állítani, hogy egy decemberi bemutatóval kétszer ennyit keresett volna a film, a nézők már csak megszokásból is beültek volna rá. (Egyes pletykák szerint a Lucasfilm kardoskodott a decemberi premier mellett, de a Disney mindenképp ki akarta próbálni a májusi időpontot.) Az már csak hab a tortán, hogy a marketingesek valószínűleg elhitték a bemutató előtt egy hónappal megjelent iparági becslést, miszerint a film 170 millió dolláros hétvégével fog nyitni Amerikában. A valóság ezt jó negyven százalékkal múlta alul.
Az eredmény az lett, hogy lényegében csak a rajongótábort sikerült megmozgatni a filmre, az igazán széles közönséget nem. A Star Wars törzsrajongói ugyan önmagukban is szép tábort tesznek ki, csakhogy az űropera drága műfaj, 300-400 millió dolláros bevételért a jelenlegi formában nem éri meg gyártani.
Ahogy a Disneynek a marketinget, úgy a Lucasfilmnek is újra kell gondolnia a maga folyamatait. Már az is előrelépés, hogy a legújabb filmterveket a bemutató dátumának kitűzése nélkül jelentik be. Nincs rosszabb szokás a mai Hollywoodban, mint hogy mindent a premier dátumának rendelnek alá.
Rian Johnson határidőre és költségvetésen belül, zökkenőmentesen hozta össze a rendkívül ambiciózus VIII. Epizódot (a témában ajánlott A rendező és a Jedi című dokumentumfilm megtekintése), ami Ram Bergman producer részéről is bravúros teljesítmény volt, nem véletlen, hogy a páros feltétlen bizalmat élvez a stúdiónál. Ám az összes többi Star Wars-produkció átesett valamifajta válságon. Mondhatni, hogy ezeket mindig sikerült kezelni, hiszen a produktum önmagáért beszél, ám a Solót sújtó rendezőváltás odáig vezetett, hogy a produkciónak rendkívül rossz sajtója volt a bemutatót megelőző hónapokban.
Kennedynek valamit változtatnia kell, hogy kevesebb fiaskóba fussanak bele a filmek készítése során. Sokak szerint ez azt jelenti, hogy a feltörekvő fiatal rendezőkkel (Josh Trank, Gareth Edwards, Phil Lord, Chris Miller) való kísérletezés ideje lejárt, és mostantól sokat tapasztalt, kipróbált rendezők, Abramsek és Ron Howardok kerülnek minden Star Wars-film élére. Személy szerint jobban örülnék, ha megmaradnának a kísérletezésnél, és inkább kisebb költségvetésből gyártanák az önálló filmeket, csökkentve a kockázatot. Olykor az anyagi korlát is olyan tényező, ami izgalmas, kreatív megoldásokra ösztönzi a filmeseket.
Épp az efféle kísérletezéshez nyújthat jó platformot a Disney jövőre induló streaming szolgáltatása, amelynek sikerében alighanem kulcsszerepet fog játszani, hogy sikerül-e megszólítani a Star Wars sok milliós rajongótáborát. Máris felmerült olyan spekuláció, hogy a Kenobi-film lehetne a fizetős streaming szolgáltatás egyik nagy bemutatója. Ami immár nem spekuláció, hanem tény, hogy az első élőszereplős Star Wars-tévésorozat ennek a streaming szolgáltatásnak a kínálatában fog debütálni. A sorozat írója és producere, Jon Favreau nemrég elárulta, hogy az egyelőre cím nélküli Star Wars-széria cselekménye hét évvel az Új remény, vagyis úgy három évvel a klasszikus trilógia eseményei után fog játszódni, és az első évad forgatókönyveinek fele már el is készült. Az már meg nem erősített információ, hogy a forgatás ősszel, vagy legkésőbb a tél folyamán veheti kezdetét. Nem is csoda, amennyiben el akarnak készülni vele a platform 2019 őszi indulására.
Ti mit gondoltok a Lucasfilm jövőjéről? Melyik Star Wars-produkciót várjátok leginkább?
- Tűzgyújtó – A kulisszák mögött - 2022. május 13.
- Downton Abbey: Egy új korszak – A kulisszák mögött - 2022. április 29.
- Az elveszett város – A kulisszák mögött - 2022. április 22.
- Rohammentő – A kulisszák mögött - 2022. április 08.
- Oscar-győztesek 2022-ben - 2022. március 28.
- Belfast – A kulisszák mögött - 2022. március 04.
- Heti bemutatók - 2022. február 24.
- Heti bemutatók - 2022. február 17.
- Heti bemutatók - 2022. február 10.
- Heti bemutatók - 2022. február 03.
Belehalnának, ha a régi köztársaságról is készítenének filmet!? Könyörgöm!
Annak lehetőségét szerintem beárnyékolja Lucas borzalmasan sikerült prequel-trilógiája. Vagy nagyon messzire kéne menni, a KotOR-korszakba. Azt támogatnám.
egyikett sem
Én nem tudom a szerző honnan vette, hogy az emberek szeretik a VIII. részt. Én egyetlen ilyen embert sem ismerek a baráti társaságban.
Szerintem eddig a négy filmből a két Star Wars story vállalható, a VII. és VIII. részek méltatlanok a Star Warshoz.
Obi-Wan film érdekelne, a többi nem. JJ Abrams IX. filmje pl. nem. Az új Rian Johnson trilógia pedig kicsit sem. Ettől az embertől soha többé semmit, ami Star Wars.
Szerintem nem volt rossz a VIII. rész., de hanyatt nem estem tőle. Pedig túl nagy elvárást nem támasztottam elé. Nekem túl sok volt a megválaszolatlan kérdés, ezért is leszek kíváncsi az “utolsó”, IX. részre. Kenobi filmre én is nagyon kíváncsi lennék, sajnálná, ha nem valósulna meg. Ellenben nem látom értelmét egy Boba fett filmnek..
Én a biztonsági játékos VII. után kifejezettem szerettem az újítani próbáló VIII.-at (bár a logikai bakik kétségtelenül ott vannak a vásznon), de attól tartok, a IX. rész Abrams rendezésében sajnos pont a kiszámítható lezárást fogja hozni.
A spinoffokban lenne fantázia, ha mernének kicsit elrugaszkodni a megszokott kliséktől. A R1 egyes elemeiben kifejezetten jó volt, a Solo-val nincs semmi gond (azért lehetett volna vagányabb), a Kenobi- és Boba Fett-filmhez viszont egy erős, jó sztori kéne, hogy működjenek.
”Nekem olyannyira bejött, hogy ha a Disney-éra Star Wars-filmjei közül csak egyet vihetnék magammal egy lakatlan szigetre, jó eséllyel a Solót választanám. Igaz, ebben az is közrejátszik, hogy egy kerek egész sztori, aminek van eleje, közepe és vége.”
Beállok a sorba. Mondjuk nekem a 7.rész is tetszett minden retroság ellenére,de a legjobb, és legszórakoztatóbb egyértelmű Howard rendezése volt akiről tudtam, hogy megfogja csinálni, és megmenti a projectet.