3

Top 10+10: Remake nemváltással

Az, hogy Hollywood lassan két évtizede már teljesen ráállt önmaga kizsákmányolására, nem újdonság. A nagy remake-hullámot azonban átszínezik aktuális divatok: mostanság épp a női egyenjogúság van terítéken, a producerek azonban egyenlő fizetés és elbánás helyett nemváltásban gondolkodnak. Unalmas a bevált recept? Kavard meg egy kis gender-piszkálással, szól a mondás manapság a nagy stúdiók környékén. Nézzük, miből készült vagy készül az utóbbi időben női/férfi remake!

írta Nikodémus

Girl power-ügyben amúgy már háromszor írtunk Top10-et, íme: 1, 2, 3.

Címlapsztori (1931) / A pénteki barátnő (1940) / Szenzáció! (1974)

Mindenki kedvenc romantikus újságíró-történetéről kevesen tudják, hogy két újrázást is megért: egy rejtettet és egy valódit. Előbbiben történt meg, hogy a főszereplő Hildy Johnson karakterét Rosalind Russell játssza Cary Grant partnereként Howard Hawks vígjátékában. Billy Wilder aztán újra férfinek (Jack Lemmon) adta a figurát.

A hihetetlenül zsugorodó ember (1957) / Csökke-nő (1988) / Kicsinyítés (2017)

Az atomkorszak idején sokak fantáziáját megmozgatta, hogy nézne ki a világ manóperspektívából. Jack Arnold Richard Matheson könyvéből táplálkozó rendezése eleve viccesre vette kissé a figurát, ám amikor Joel Schumacher gondolta úgy, újraforgatja a filmet, a nőre cserélt főszereplő (Lily Tomlin) mellett teljes paródiába fullasztotta az alapszituációt. Aztán jött Alexander Payne, és… ökobarát irányba vitte el a sztorit.

Karate kölyök 1-3. (1984-89) / Az új karate kölyök (1994) / Karate kölyök (2010)

A karatézós nyolcvanas évek matinésztárja, karate kölyök (Ralph Macchio) sem kerülhette el sorsát: az egyre csökkenő érdeklődéssel kísért eredeti trilógia után öt évvel Hilary Swankkel gondolták újraéleszteni a franchise-t a producerek. Hogy nem jól sült el a dolog, bizonyítja, hogy ezután 16 évet kellett várni a következő rebootra – Jaden Smith-szel…

Amerikai pszichó (2000) / Amerikai pszichó 2. (2002)

Nem tudom, kik gondolhatták komolyan, hogy a Christian Bale felnőtt karrierjét beindító alakításával fémjelzett (amúgy ellentmondásos megítélésű) filmet folytatni kéne. Mindenesetre leigazolták Mila Kunist egy “dühösebb, halálosabb, szexibb” karakter eljátszására. A totális kudarcot már a nyitójelenet jelzi: Kunis figurája egy flashback keretében Bateman egyik gyilkosságának szemtanúja lesz, majd elszökik a helyszínről. Miből lesz a cserebogár…

Kicsi kocsi 1-4 (1968-80) / Kicsi kocsi: Tele a tank (2005)

Generációk közös élménye az élő bogárhátú és a vele megesett változatos kalandok. Négy nagyjátékfilm és két sorozat után a Disney Lindsay Lohannel próbálta átvezetni Herbie-t az új évezredbe. A ’97-es sorozat már pedzegette a női főszereplő-kérdést (egy házaspárhoz került a kicsi kocsi), Angela Robinson rendező pedig a felturbózás mellett megőrizte a sorozat ártatlan naivitását – és persze a túltolt vicceskedést.

Last Holiday (1950) / Az utolsó vakáció (2006)

George Bird (Alec Guinness) megtudja, hogy halálos beteg. Egész életében szerényen, sokat dolgozva élt, így most sutba vágja takarékoskodását, és utolsó spórolt pénzén jól kirúg a hámból. Henry Cass klasszikus komédiájának ennyi a lényege, s ezen az 56 évvel később készült remake sem változtat sokat, csak annyit, hogy főszereplőnk egy szégyenlős lány, Georgia Byrd (Queen Latifah), aki még egyszer utoljára hatalmasat mulat.

A vihar (2010)

William Shakespeare pályafutása a mozivásznon is nagyívű, a mester születésének 450. évfordulóján mi is megemlékeztünk a legfontosabb adaptációkról. Ahogy oda, ide is bekerült Julie Taymor sajátos víziója a drámaíró-zseni késői darabjáról, amiben a nővé változtatott főszereplő, Prospera (Helen Mirren) körül zajlik a talányos-szimbolikus cselekmény.

Szellemirtók I-II. (1984-89) / Szellemirtók (2016)

Igen, a film, amit az első hírek óta heves utálkozás és gyűlölet övezett. Paul Feig négy hölggyel gondolta újra az alapokat, voltaképpen az eredetihez hasonló humorral és egy parádés Chris Hemsworth-alakítással (meg persze a régi szereplők cameóival), de ez senkit sem érdekelt: a rajongók gyakorlatilag megbuktatták a filmet, jelezve a szájhagyományt napjainkra felváltó közösségi média veszélyes erejét.

A vasmacska kölykei (1987) / Átejtve (2018)

Goldie Hawn talán legnagyobb vígjátéksikerét sokan próbálták Hollywoodban megismételni, de többek között Jennifer Lopeznek sem sikerült a mutatvány. Anna Faris és Eugenio Derbez viszont úgy tűnik, megcsinálta – annyi csavarral, hogy a csélcsap újgazdag a férfi, a güriző kisember pedig a nő. A nálunk május 31-én bemutatott mozi eddig tisztes bevételt termelt.

A dicső tizenegy (1960) / Ocean’s 11-13 (2001-07) / Ocean’s 8 (2018)

Steven Soderbergh sztárparádézós, laza heist-trilógiája változó minőségben, ám egyenletes sikerrel hódította meg a mozikat. A stílusos bankrablócsapatnak azonban 41 évvel korábban már volt egy jelenése: George Clooney, Brad Pitt és a többiek helyett Frank Sinatra, Dean Martin és többek között Sammy Davis Jr. húzott öltönyt, hogy meglovasítson pár millát a szerencsejáték mekkájából. Lewis Milestone filmje mai szemmel kissé már lomha, ezt azonban biztosan nem mondhatjuk el majd a héten debütáló, legújabb verzióról, amiben ezúttal Sandra Bullock, Cate Blanchett, Anne Hathaway és Rihanna páváskodik.

+ ami jön:

Dajkamesék hölgyeknek (1964) / A Riviéra vadorzói (1988) / The Hustle (2019): Steve Martin és Michael Caine jövőre Anne Hathawaynek és Rebel Wilsonnak adja át a stafétát. Persze csak miután megkapták Marlon Brandótól és David Niventől

Mi kell a nőnek? (2000) / What Men Want (2019): A nem kicsit férfisoviniszta Mel Gibson helyett Taraji P. Hensonra vár, hogy meghallja az ellenkező nem minden gondolatát.

Rendes fickók (2016): Joel Silver producer a Fox-nak adaptálja Shane Black moziját, drámaira, nőire és kortársra hangolva.

Kung Fu (1972-75): A David Carradine főszereplésével készült kultsorozatot Greg Berlanti (The Flash, Arrow, Supergirl sorozatok) újítja meg, a főszereplő egy buddhista szerzetes, Lucy Chang, aki elveszét gyerekét keresi majd az 50-es évek Amerikájában.

The Greatest American Hero (1981): A geek-kedvenc sorozatot afro-amerikai hősnővel és meglehetősen fura szuperképességekkel tervezik újraindítani.

Isten nem ver Bobbal (1991): Bill Murray és Richard Dreyfuss sem menekül: az új, tévére szánt sorozatban lecserélik őket nőkre.

A legyek ura (1963/1990): William Golding Nobel-díjas regénye csajokkal is működik, gondolja a Warner, és két adaptáció után már fejleszti a következőt. Scott McGeheet és David Siegelt nézték ki rendezőnek.

Rocketeer (1991): A Disney elképzelései szerint az eredeti sztori után hat évvel egy afro-amerikai hölgy öltené fel az ikonikus jet-packet, miközben egy gonosz rakétatudós megpróbálja azt ellopni tőle.

Országúti diszkó (1989): A Patrick Swayze-fémjelezte táncfilmet (a 2006-os folytatást gyorsan felejtsük el) Ronda Rousey szeretné újrajátszani, ám a kiszemelt rendező, Nick Cassavetes megpattant, így most áll a projekt.

Expendables 1-3 (2010-14): Miközben ráérősen fejlesztgetik az akciópapák nosztalgiatúrájának negyedik részét, tartja magát a pletyka Hollywoodban, hogy Expendabelles címen női akcióhősös mozit is akarnak. (Közben Zs-katban már meg is csinálták a dolgot Mercenaries címmel.)

(Forrás: The Wrap, Ign, Zimbio)

3 komment

  1. Elképesztő ez a lejtmenet Hálivúdnál hiába keresnek milliárdokat….a minőség fasorba sincs…de már évek óta. Nálam 2000-res évek elejéig tartott a fénykor mikor lement a Gyűrűk ura Trilógia, Matrix stb…azóta szerintem csak folyamatosan romlott minden.

    Egy év nincs vagy csak elvétve mikor tudok adni egy film 5/5-öt…régebben egy évbe kapásból volt vagy 5-6. Mindent elmond…

    • Kezd a közeg a hatvanas évekre emlékeztetni: a világban épp (ellen)kulturális forradalom zajlik, s Hollywood még mindig az előző évtizedek gigaköltségvetésű, kiglancolt filmjeit/műfajait nyomatja. Sorozatos bukások kellettek ahhoz, hogy generációváltás legyen stúdiófőnökök és rendezők, producerek terén is.
      Vannak már arra jelek, hogy a Disney kisgömböc-stratégiája a visszájára fordul (önmaga ellensége lesz a stúdió a bemutatónaptárban), és az is aggasztó, hogy a középköltségvetés gyakorlatilag eltűnt az álomgyárból.

  2. Na, és pont ez az, hogy legtöbbször már manapság a kis költségvetésű filmekbe több mindent van ami egy filmről szól…vagy legalábbis szólnia kéne.
    A Disney-nél baromira sajnáltam a Solot mert persze szubjektív, de pont a legszórakoztatóbb filmjük volt amit eddig kiadtak SW néven erre meg bukik….persze sok minden miatt volt ez, de hát hol itt az igazság? Soha nem volt nem is lesz….
    De tényleg inkább jönnének kevesebb filmek várnánk többet, de mikor megkapjuk akkor legaláb minőséget látnánk nagyon nem mind1…
    Nem azt mondom,hogy végleg vége Hálivúdnak, de kurva nagy a baj az biztos….

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *