3

Ilyen volt a 2017-es nyár: sikerek és bukások

wonderwNa, milyen volt a nyár? Nem biztos, hogy ez lesz a kedvencünk, de az biztos, hogy Hollywood sem boldogan fog visszaemlékezni erre az időszakra. Ismét a franchise szót tűzték ki zászlajukra a stúdiók, ám ezúttal Amerikában néhány %-kal visszaesett a bevétel. Ki gondolta volna, hogy éppen hazai földön unnak bele először Jack Sparrow-ba vagy az Alakváltókba? Ugyan a nemzetközi területek ismét megmentették a combos buktától a filmek legtöbbjét, de nem szabad megvárni, míg a többi ország is csak lemondóan legyint a gigabüdzsével gyártott közismert címekre. Már most illene átértékelni a stratégiát, bár ugye egy pofás 800-900 milliós összbevétel láttán senki nem kap idegbajt, hanem szépen bevési a CV-jébe, hogy az ő munkássága alatt ennyit és ennyit értek el egyes produkciók. Csupán három képregényfilm ért el Amerikában 300 millió feletti eredményt a május-augusztus intervallumban. Ha pedig az egész bevételt nézzük, egyetlen mű sem teljesített 1 milliárd felett (erre a Gru 3 még esélyes). Alább röviden a sikereket és bukásokat sorolom fel, nem minden filmről emlékeztem meg, és mivel az iromány a héten készült, biztosan akadnak változások a számokban.

Elhasalt franchise-kezdemények

arthurkiraly66Egyenesen hat filmben gondolkodott a Warner, de a jónépnek elég volt az Arthur-ból egy is. A nézők többsége ki volt békülve a látottakkal, és dicsérték Guy Ritchie gengszterfilmekből átemelt stílusát. Azonban a súlyos 175 milliós büdzsé-t nem fogja viszontlátni a stúdió. 39 millió dollárt tudott összekaparni Amerikában, összbevétele 146 millió dollár.

A probléma: Többen a stúdiók okolják a blamáért, hiszen a Warner falai között több Arthur-projekten is ügyködtek, majd amikor jött a vezetőváltás, már nem igazán foglalkoztak azzal, hogy A kard legendájának történetét rendbe tegyék. Aztán ott volt a költséges pótforgatás és a bemutatót is tologatták.

Félrement a Baywatch is, a Dwayne Johnson vezette vízimentők nem fognak visszatérni. 69 millió dollárt öltek bele az egykori sikersorozat filmverziójába, azonban a némileg idióta humorizálásra nem volt nyerő. 58 millió dollár hazai fronton, nemzetközileg 119 millió dollár. Ezzel a Paramount sincs kibékülve, de a Huahua Media befektető sem, olyannyira, hogy a Ghost in the Shell és a Transformers miatt a stúdiónak át kellett ruccanni Kínába, hogy megnyugtassák őket.

Mi ment mellé? A sorozat a formás Playboy-csajokról szólt, ehelyett Dwayne Johnson és Zac Efron rivalizálása állt a középpontban.

darktowerEleinte mindenki lelkesen állt hozzá a Setét toronyhoz, ám ahogy elindult a huzavona, úgy csökkent az ötletgazdák kedve is. Ugyan nem hangoztatták, hogy tele van a hócipőjük az egésszel, mégis lehetett érezni, hogy egyre nagyobb engedményeket tesznek. Aztán a Sony és az MRC a közös hangot megtalálva, a forgatókönyvet kicsit megcsorbítva 60 millió dollárt fordított a filmre. Döcögve indult útnak a fantasy, jelenleg 43 millió körül jár Amerikában, 50-ig eltopoghat. Viszont nemzetközileg sem túl acélos, eddig 30 milliót hagytak a kasszáknál a többi országban. Azért még jó néhány területre nem érkezett meg, az is lehet, hogy a vége elfogadható lesz, erre viszont ne fogadjunk.

Mi ment mellé? Kezdetben még folyt a magyarázkodás, hogy a két cégnek meg kellett találnia a közös álláspontot, hiszen ha az egyiknek nem tetszett valami, akkor a másiknak vagy el kellett érnie, hogy mégis rábólintsanak vagy ők is vétóztak. Majd a premier előtt szépen rákenték az egész problémát Nikolaj Arcel rendezőre, mondván, hogy nem állt a helyzet magaslatán.

valerian12Luc Besson gyerekkori vágyálma valósult meg, és hát a Valerian és az ezer bolygó városa valóban látványos volt, a direktor és a színészek mindent megtettek, hogy felhívják az emberek figyelmét a sci-fi-re. Még érthető is, hogy Amerikában erre nem voltak vevők, hiszen nem túl gyakori, hogy a külföldi alkotások százmilliós sikert érnek el. De a többi piacon is visszafogottan teljesített. Összbevétele 133 millióra rúg.

A probléma: ismeretlen alapanyagból készült, és a látványos képek ide-vagy oda, a több, mint két órás, humoros akciót nem tudta hova tenni a célközönség. Majd kiderült, hogy tulajdonképpen a rendező jobban koncentrált a világ bemutatására, mint a történetre. Ettől függetlenül nincs kizárva, hogy lesz folytatás. Az EuropaCorp egyik fejese nyilatkozta, hogy Kína és az ázsiai országok bőven 300 millió felé tolhatják a bevételt, reménykednek a 400 millióban is. De ha már meglesz egy combos háromszázmilliós összeg, akkor jöhet a következő rész.

Langyos vígjátékok

Nem csak a szemnek próbáltak kedvezni a menő hollywoodi producerek, de bedobtak a mély vízbe pár humorosnak szánt filmet is, amivel szerették volna megnevettetni a nézőket. Tavaly a Központi hírszerzés, a Rossz anyák és a Virsliparti hozta a vártakat, és a Miért pont Ő? is korrekt teljesítményt nyújtott. Ezek sem voltak épp minőséginek mondható darabok, és úgy gondolták, hogy idén is elég lesz ez a szint. Hát nem lett elég.

roughnightkarakterposter1Scarlett Johansson leánybúcsúja viszont csúnyán félrement. A Csajok hajnalig elméletben a nyár egyik kasszasiker vígjátéka lett volna. Ám a vélemények szerint A csajok hajnalig erőtlen volt, ráadásul a közösségi médiában valahogy nem találták viccesnek, hogy kinyírják a vetkőzős fickót, majd el akarják tüntetni a hullát. Összesen 45 millió dollárt tudott kicsikarni magából.

Will Ferrell hiába hívta Amy Poehlert segítségül, A szerencse háza túlságosan humortalan lett. Ferrell soha nem kezdett még ilyen gyengén élőszereplős filmjeit tekintve (és hozzá kell tenni: ahol nagyobb stúdió állt a projekt mögött). A rendező neve sem lehetett túl szimpatikus, Andrew Jay Cohen korábban a Mike és Dave esküvőhöz csajt keres és a Rossz szomszédság 1-2 szkriptjeit írta, ami igazság szerint nem jó ajánló. 25,5 milliós amerikai bevétel, ami mellett még egy gyenge 7,8 millió dollár virít. A Deadline egy rivális stúdiófejest idézve írja, hogy a Csajok hajnalig és A szerencse háza a 90-es éveket idézi, lejárt lemez vagy inkább a Netflixre való.

Bővült az Egy ropi naplója franchise, azonban a négy felvonás közül az idei film teljesített a leggyengébben. Bár várható volt, hogy sokan kikelnek magukból, hiszen a rajongóknak eleve nem tetszett, hogy kedvenc karaktereiket mások játsszák. Nem voltak kikékülve, hogy Rodrick-et más formálja meg, el is terjedt a #NotMyRodrick hashtag, plusz Greg szüleit is más színészek testesítik meg. Egy szó, mint száz: 39 millió dolláros összbevétel, az előző három film csak Amerikában többet hozott.

Hiába rángatták ki a nyugodt nyugdíjas éveiből Goldie Hawn-t és hozták össze Amy Schumer stand up komikussal, az Ó, anyám túl sok humoros pillanattal nem tudott szolgáltatni. Szóval egy 60 milliós bevétel után gyorsan el is felejtődött.

A műfajt a Girls Trip próbálta menteni, és bizony talált is. Telibe. Eddig 106 millió dollárt termelt ki otthon. Ne nagyon számítsunk rá, hogy máshol is odalesznek érte, hiszen az afro-amerikai közönséget célozták meg, akárcsak Az álompasihoz hasonló thrillerek, csak ezt élvezték is odaát.

Animációk

cars33Az animációs front sem büszkélkedhet igazán, bár eléggé felemás a kép. A legnagyobb vesztes a Verdák 3. része. Ugyan pont ez a franchise a Pixar gyenge pontja, de a hozzá kapcsolt termékek eléggé jól fogytak, szóval a Disney számára talán mindegy is volt, hogyan teljesít a produkció, a lényeg, hogy ismét fellendüljenek az eladások. Amerikában a trilógia leghaloványabb bevételét hozta, szűk 149 millió dollárt, összesen 309 milliónál jár a 175 millióba került animáció. Az első 462 milliót, a második 562 milliót gyűjtött be. De még hátravan Kína, Dánia, Norvégia, Olaszország és Németország is. Az előző rész Dániában 4 milliót, Németországban 18 milliót, olaszban pedig 14 milliót termelt.

Már A mogyoró-meló sem volt az a közkedvelt alkotás és a 120 milliós bevétel sem indokolta, hogy legyen következő rész. De itt van és… hát nagyítóval kell keresni a pozitív véleményeket. 23 millió dollárt gyűjtött eddig összesen, még szépíthet valamelyest, hiszen sok helyen be sem mutatták még.

Captain Underpants, vagyis Alsógatyás kapitány kifejezetten a kicsiket akarta szórakoztatni és bevallottan a kis költségvetés után kimagasló eredményt nem vártak, a DreamWorks-nek vannak még hasonló tervei. Így a 98 milliós bevétellel ők elégedettek.

gru3kepVisszatért Gru is, a második rész és a Minyonok után Amerikában nem lesz meg a 300 millió, jelenleg 251 milliónál pihent le a 80 milliós animáció. Viszont összesen 950 milliója van, Törökországban, Olaszországban nemrég startolt el, és Görögországban is hamarosan látható lesz. 1 milliárd meglehet.

Bárki bármit mond, a nyár legnagyobb nyertese az Emoji-film. Mármint ha összevetjük az általános véleményeket a befolyt pénzzel. Az imdb-n stabilan 2 csillag alatti értékelése van, jelenleg a 25. legrosszabb alkotás. Mégis, eddig 127 millió dollárt préselt ki magából, Amerikában vígan gyűjtögeti még a milliókat és szeptemberben betoppan néhány országba.

Kis büdzsé, szép eredmény

babydriverkep22A százmillió+ büdzsék mellett vidáman elfértek a kisebb összegből forgatott filmek. És bizony egészen jól teljesítettek. Edgar Wright karrierje legjobb eredményét érte el a Nyomd, bébi, nyomd zenés akció-vígjátékával, megérdemelten. 102 millió jött eddig Amerikából és 73.5 millió a többi területről. Dél-Korea, Olaszország még hátravan és Kínában is most kezdett.

Nem váltotta meg a világot a 47 méter mélyen cápás dráma, ennek ellenére 11 millió dolláros indítás után 43.6 millióig vitte és csak 5.5 millióba fájt. Az Annabelle: A teremtés tovább öregbíti a Démonok között franchise hírnevét. 15 millióba került, eleddig 169 millió dollárt kaszált, Argentína, Görögország, Japán még hátravan és hát Amerikában sem fulladt még ki. Ide lehet sorolni a The Big Sick dramedy-t is, ami szép csendben gyűjtögetett, eddig 38 milliót szedett össze otthon, összesen 46 millió virít a neve mellett. Ó, imdb-n 8.1-en áll.

A John Wick farvizén érkezett az Atomszőke, Amerikában eddig 48 millió dollárt hagytak a nézők a kasszáknál, 74.6 millióra rúg a teljes eredménye. Dél-Korea, Brazília, Görögország, Argentína és Japán még hátravan.

Hogyan tovább?

aliencovenantkep30Alapos átütemezésre van szüksége az Alien franchise-znak. Bő 400 millióval zárt a Prometheus (ebből Amerikában 126.4 millió), a 90 millióba került Covenant ezzel szemben 232 millióig jutott (Amerikában 74.2). A japánok még nem látták, ott az előző film 21.8 milliót tett hozzá eredményéhez. Akkor is csalódás-bukta kategória, ha ezt az új produkció tudja hozni.

A probléma: maga Ridley Scott. Egyértelműen kiviláglik a nyilatkozataiból, hogy sajátos elképzelése van a történet menetét illetően, és kissé meg van döbbenve, hogy a rajongók mást várnak tőle. Ráadásul a Prometheus után eltelt 5 év, és még az is kiderült, hogy Noomi Rapace-t is sikerült kiírni a sztoriból (úgy-ahogy). De azt hiszem, hogy az idióta karakterek zavartak leginkább mindenkit.

mummykep12Az Universal nekiveselkedett, hogy a klasszikus horrorikonokat újra elhozza. Ugyan Az ismeretlen Drakulával akarták a szörnyuniverzumukat megalapozni, inkább A múmiával próbáltak alapozni. Tulajdonképpen a 408 millió dolláros bevétel egy 120 milliós költségvetés mellett nem rossz, azonban Amerikában szerény 80 milliót tudott kipréselni magából.

A probléma: A stúdió mintha nem tudna mit kezdeni a karakterekkel. Lényegtelen, hogy mi volt 100 éve, a figurákat a mostani közönségnek kell eladni. És bizony a Farkasemberrel vagy az említett Drakulával is valamelyest kudarcot vallottak. Hivatalosan persze szolidan ráhúzták a vizes lepedőt Tom Cruise-ra, mondván, hogy mindenbe beleszólt.

Annak ellenére, hogy A majmok bolygója reboot és folytatása kedvelt volt, a harmadik rész gyengébben muzsikál. 141 millió dollárt szedett össze Amerikában, összesen 348 millióra rúg a film bevétele. Az előző 710 millióig jutott. Mire számíthat még a Háború? Pár milliót még hozzátehet az amerikai közönség, a múlt hétvégén a nemzetközi területekről szűk 21 millió folyt be. Tehát még nem fulladt ki teljesen. A kínaiak és a japánok is hátravannak még, a Forradalom az előző országban 107 milliót, utóbbiaknál 12.7 milliót kasszírozott. Szóval kedvező esetben 450 millió felett teljesít a produkció.

A probléma: túlságosan komor és drámai lett a film, igazán látványos harcok nem voltak a történet során, és az effektorientált nyáron a szórakozni vágyó közönség nem az efféle műveket részesíti előnyben. Sokkal kedvezőbb lett volna egy októberi-november bemutató. Más részről a cselekményt is sok kritika érte.

Jack Sparrow visszatérése sem sikeredett igazán combosra. Amerikában a franchise legrosszabb bevételét hozta, közel 172 milliót. Viszont a Salazar bosszúja összbevétele úgy 790 millióra rúg, ennek fényében máris nem lehet combos kudarcról beszélni.

A probléma: 2011-ben volt az utolsó rész, amely az 1 milliárdos összeg mellett elég sok negatív véleményt kapott. A Salazar bosszúja marketingje pedig nem kínált semmi olyasmit, amire a rajongók azt tudták volna mondani, hogy valami újat és frisset kapnak.

transformerslastknightkep1Ráférne a Transformers-re is a megújulás. Nyilván a Paramount a legutóbbi két film által elért 1.1 milliárdos összeg láttán máshogy gondolta. Ezúttal viszont fel van adva a lecke, hiszen Amerikában csekély 130 millió dollárt kapart össze Az utolsó lovag. Az eddigi 4 rész bőven 200 millió felett, az első három felvonás 300 millió felett teljesített. Oké, az eddigi 602 milliós összeredmény sem túl csúnya, de hozzáteszem, hogy Kínából 228 millió jött.

A probléma: Michael Bay elfáradt. Mindez abból is látszik, hogy még a tőle megszokott lassítások vagy látványos akciók is abszolút unalmasak. A cselekményt az eddigiekhez képest sokkal többen katyvaszhoz hasonlították.

Nagy büdzsé, nagy siker

wonderw2Fellélegezhet a Warner. Eléggé nehezen rúgták be a DC Filmes Univerzum motorját, és remélhetőleg nem a Wonder Woman lesz a csúcspontja, hanem tudnak még készíteni hasonló és jobb alkotásokat. Patty Jenkins rendezőnő nem vallott szégyent, eddig nagyjából 405 milliót termelt ki a képregényfilm otthon, nemzetközileg pedig áthaladt a 800 millión, már csak a japánok toldhatják meg néhány millióval.

Az Andrew Garfield-es kitérő után Tom Holland ölthette fel a Pókember jelmezét. A rebootolásban megfáradt rajongókat sikerült visszahúzni a mozikba, mivel a Sony ezúttal a Marvellel közösen dolgozott a projekten. Mellettük szóltak a pozitív kritikák. 727 millió dollárt hálózott össze a Falmászó, Amerikában ismét sikerült átlépdelni a 300 millión, ha a teljes összeget nézzük 727 milliót láthatunk. A kínaiak még nem látták, náluk A csodálatos Pókember 2 begyűjtött 94 milliót. Tehát elviekben bő 800 millió felett lesz a vége.

galaxisorzoivol2sokadikkep2Hozta amit kellett A galaxis őrzői vol. 2. is, 389 millió Amerikában, összesen 862 millió dollárt kasszírozott, ami már kvázi a végeredmény, hiszen minden helyen lement már, pár százezer jöhet még hozzá. A nézők elégedettek voltak, akárcsak az elsővel, ami ennél „szerényebben”, 773 millióval zárt.

Azért a képregényfilmek mellett Christopher Nolan is labdába tudott rúgni. A 100 milliós Dunkirk háborús drámája 168 milliót hozott eddig otthon, össz-vissz 400 milliónál tart és még kitartóan szedegeti a milliókat. Hátravan még Japán, Kína és Olaszország, a görögök pedig most ülhettek be rá. Könnyen meglehet fél milliárd a végelszámolásnál.

3 komment

  1. Először is szeretném megköszönni ezt a bőséges elemzést az elmúlt évszakról a bevételek szemszögéből, Koi. Egyúttal érdeklődnék, hogy míg az Alakváltókat folytatják (forog az Űrdongó spin-off, ugyebár), a karibi sorozatot folytatják e? Mennyire elégedett a Disney a legutóbbi eredménnyel? Született e ezzel kapcsolatban vmilyen döntés?

    • Közel 800 millió dollárt már azért hívják valaminek:) Szerintem most próbálják kitalálni, hogy melyik évre tudják beszuszakolni a következő Jack Sparrow kalandot. De gondolom csaj sejtik, hogy ezúttal nem kellene 6 évet várni.
      A Transformers-t is tuti folytatják, ugyan megbicsaklott Az utolsó lovag, de ha Michael Bay tényleg lelép és esetleg hagynak valakit kreatívkodni, akkor visszaáll a rend és ismét lesz 1 milliárd feletti bevétel. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *