0

Michael Bay még itt lesz velünk egy darabig

michaelbayVan, aki nem változik és nem is akar. Michael Bay 22 éves hollywoodi pályafutása során folyamatosan bombáz minket a tőle megszokottakkal. Klassz lassított felvételek tömege, robbanások, kemény fickók, robbanások és jobbára dögös, de nagyjából biodíszletként használt csajok, illetve még durvább robbanások. Reklámfilmesként és kliprendezőként szerzett hírnevet, pont megfelelt Jerry Bruckheimer és Don Simpson producerduó számára, amikor kiválasztották a Bad Boys ledirigálására. Ugyebár a Will Smith és Martin Lawrence főszereplésével készült alkotás igen élvezetes akcióként maradt meg emlékezetünkben. Akkoriban még nem igazán volt elterjedve az internet, így úgy ültünk be a moziba, hogy fogalmunk sem voltak a problémákról. Nem tudtuk, hogy a szkript olyannyira tré volt, hogy Bruckheimerék ki akarták hátrálni a produkció mögül és Bay Smith-szel és Lawrence-szel ült neki, hogy feljavítsák és viccesebbé tegyék. A stúdió konkrétan letojta az egészet, nekik mindegy volt, hogy elkészül-e vagy sem. Sőt, egy alkalommal maga Bay 125.000 dolláros fizetéséből 25.000 dollárt tett bele a produkcióba, hogy be tudjanak fejezni egy jelenetet. Megérte? A Bad Boys siker lett, videón is szépen fogyott, a rendező és a producerek újra együtt dolgozhattak.

A Pearl Harbornál már el tudta érni, hogy ne fix gázsit kapjon. A nyereség után részesedett, ezáltal 40 millió dollárt tehetett zsebre. Ehhez azért kellett az is, hogy a hadsereg támogatását élvezze, akik II. világháborús cuccokat kölcsönöztek a film számára, így súlyos milliókat spórolhatott a stúdió. Az első Transformers esetében pedig már 80 millió dollár plusz vándorolt hozzá (köszönhetően annak, hogy 8 %-os részedést harcolt ki az eladott játékok bevételeiből) és kifejezetten jól jött, hogy a sereggel jó kapcsolatot ápolt. A forgatás alatt Gregory Bishop alezredes segédkezett az akciójeleneteknél, hiszen ha már adtak néhány Humvee-t, tankot meg miegyebet, akkor legyen némi beleszólásuk a jelenetekbe is és lássák az elkötelezettséget. Bay pedig előszeretettel használta is a cuccokat. A tiszt elmondása szerint nem lehet realisztikusan bemutatni, hogy milyen idegen robotokkal háborúzni, de ha így alakulna, akkor pont úgy tennének, mint ahogy Bay is bemutatta.

platinumNézzük tovább, hogy miből csurran cseppen még. 2001-ben alapította meg Brad Fullerrel és Andrew Formmal a Platinum Dunes-t. Az elnevezés az egyetemen készített első filmje után jött. Főleg horrorokra specializálódtak, A texasi láncfűrészes eléggé tetszetős volt és világszerte 107 milliót szedett össze, emellett a cég legjobb műve. A Rettegés háza már 108 milliót kasszírozott. Tisztán látszik, hogy az elsődleges cél az olcsóbb remake-ek készítése, bár ezek minősége a legtöbb esetben megkérdőjelezhető és a Péntek 13, illetve a Rémálom az Elm utcában új verziói után a folytatások elmaradtak valószínűleg a nézői visszajelzések után. De a falak között akad franchise is, a The Purge vagy éppen az Ouija sem teljesített rosszul.

Kifejezetten olyan rendezőket keresnek, akik meg tudják oldani, hogy a költségeket alacsonyan, 20 millió dollár alatt tartsák. Különösen előny, ha az illető tett már le valaki remek klipeket vagy reklámokat az asztalra. Bay mindegyikből producerként veszi ki a részét, a profitból 8 %-os arányban részesedik a Forbes információi szerint.

Egy ideig tulajdonosa volt a James Cameron alapította Digital Domain effektvállalatnak. 2006-ban 35 millió dollárért sikerült megszereznie John Textor üzleti partnerével együtt. Nem sokkal később bezsebelt egy Oscart a cég a Benjamin Button különös életéért. A Bay-t azonban inkább a játékok izgatták, méghozzá az online programok, amelyek már teljesen filmszerűen néznek ki, mozis élményt nyújtsanak. Majd a rendező szépen csendben kiszállt, 2011-2012 táján került csődközeli helyzetbe a DD, de ekkor már nem volt tulaja és részvénye sem. 2009 magasságában dobbantott.

Attól függetlenül, hogy a filmekkel szépen megszedte magát, továbbra sem fordított hátat a reklámiparnak. Bár hozzá kell tenni, hogy minden egyes Transformers sem más, mint két órás reklám, ráadásul nem csupán a gigantikus robotok miatt. A Bay alapította The Institute promóciókkal és hirdetésekkel foglalkozik, nyilván nem az olcsóbb fajtából. Többek között a Nike-nak, a Mercedes-nek, a Budweisernek és nem utolsósorban a Victoria’s Secret modellügynökségnek készítenek pár perces videókat. Néhányat maga Bay vezényel le, régebben Istagramján előszeretettel osztott meg rövidebb anyagokat és képeket ezekből. Sőt, a Transformers 3-ban a VS egyik „angyalkája” rohangálhatott Shia LaBeouf mellett.

Photo bombed by Taylor. Paris France

Michael Bay (@michaelbay) által megosztott bejegyzés,


2015-ben John és Anthony Gentile-lel közösen indította el 451 Mediát. Az úriembereknek elég sok köze van a Micronauts, a Visionaries, a Sky Dancers játékokhoz és a Power Glove mozgásérzékelős kesztyűhöz is. Ha utóbbi nem is annyira kedvelt, de a többi odaát Amerikában eléggé népszerűek. A cég az úgynevezett kiegészített valóságra ment rá, vagyis „a valós környezet olyan számítógép által generált elemekkel egészül ki, amelyek elősegítik az adott környezetben történő tevékenységünk eredményességét.” (bővebben itt).

Az interaktív szórakoztatás jegyében grafikus novellákhoz csatolnak digitális videókat. A grafikus novelláknál a Touchcode technológiát vetik be, a felhasználók pedig egyes rajzokhoz a mobiljukat hozzáérintve videókhoz nyernek hozzáférést.

Hozzá kell tenni, hogy a megalapítás után nem sokkal a kínaiak beszálltak a bizniszbe, így kínai pénz is folydogál a vállalatban.

Mivel továbbra is érdeklik a számítógépes játékok, 2016-ban csatlakozott a The Rogue Initative-hez, ahol virtuális valósághoz köthető történetek alkotását teszi lehetővé a tagoknak. Itt Bay multiplatformos akció-kalandokat készített és a filmes VR élményt fejlesztheti.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *