A 70-es évek végén a sci-fi éppen a nem közkedvelt műfajok közé tartozott. Eléggé vonakodva és nyögvenyelősen adtak zöld utat a stúdiók az efféle filmeknek. Eleinte a Fox sem igazán hitt A nyolcadik utas: a Halál sikerében. De az alkotók ettől függetlenül beleadtak mindent, végiggondoltak és megterveztek minden részletet. Majd a bemutató után mindenki megnyugodott a bevétel láttán és hamarosan kiderült, hogy sokkal többet tettek le az asztalra, mint egy jó, de gyorsan feledhető alkotást. Ridley Scott műve klasszikus lett, rengetegen próbálták utánozni és másolni, ráadásul a franchise továbbra sincs parkolópályán. Itt az újabb Alien film, jó alkalom arra, hogy röviden pár érdekességet megosszak.
A sztori
A Nostromo űrhajó a hazatérés helyett a képernyőn villogó pont nyomába ered. Váratlan küldetésük egy kihalt bolygóra vezeti őket, ahol egy elhagyott űrhajót találnak, belsejében számtalan, tojás alakú kapszulával. Miközben óvatosan próbálják feltárni az űrsikló titkát, az egyik tojásból hirtelen kirobban egy lény és rátapad Kane (John Hurt) arcára, aki teljesen megbénul. Miután Kane visszanyeri az eszméletét és csatlakozik a többiekhez, megdöbbentő dolog történik. Kane testéből egy szörny kel ki, amely sorra végez az űrhajósokkal. Ripley (Sigourney Weaver) azonban nem törődik bele a halálba.
A kezdetek
Dan O’Bannon mögött a John Carpenter rendezte Sötét csillag sci-fi vígjáték volt. Ekkor érett meg benne az elhatározás, hogy egy nagyon is rémisztő űrszörnyről készítsen filmet. Majd megismerkedett Ronald Schusett-tel, aki éppen az Emlékmásból próbált mozis produkciót faragni. Közösen kerestek egy olcsóbb és könnyen megvalósítható projektet. O’Bannon 28 oldalt körmölt tele, aminek a Memory címet adta és úgy vélte, hogy remek nyitójelenet lesz. Egy űrhajú legénysége felfigyel valamilyen üzenetre. Megpróbálják kideríteni, hogy honnan jön és eljutnak egy bolygóra, ahol a hajójukból gyorsan ronccsá válik. Ekkor még nem az író nem tudta, hogy mi lenne a nagy ellenfél.
Hamarosan Alejandro Jodorowsky felkérte O’Bannon-t, hogy dolgozzon a Dűnén, így Párizsban időzött úgy fél évig. Habár ebből nem lett semmi, de megismerkedett Chris Foss-szal, H.R. Gigerrel és Jean Giraud-dal, illetve munkáikkal. Ihletet merítve New Yorkba visszatérvén újra elővették a Memory-t. Időközben átnevezték Alien-re, hiszen a szkriptben rengeteg alkalommal fordult elő a szó. Felötlött bennük, hogy az egyik szereplő testébe afféle idegen embrió kerüljön, ami aztán kirobbanna.
Inspiráció
O’Bannon az írás során rengeteg sci-fiből és horrorból kölcsönzött ötleteket. „Az Alient nem loptam senkitől. Viszont mindenkitől loptam!” – fogalmazott. A lény – egy másik világból horrorból jött a gondolat, hogy egy veszélyes lény klausztrofób környezetben üldözzön embereket. A Tiltott bolygó adta a sugallatot, hogy a hajót figyelmeztessék, hogy ne landoljon, majd egy félelmetes valami egyesével nyírja ki a személyzetet. A Vámpírok bolygójában pedig volt egy jelenet, ahol hatalmas földönkívüli csontvázat találnak. És a Junkyard novellát is meg kell említeni Clifford D. Simaktól, amiben egy aszteroidán tojásokkal teli kamrát találnak. Philip Jose Farmer Strange Relations-je és rengeteg EC Comic horrorképregény is ide sorolható. Joseph Conrad 1904-es regényéből vették a Nostromo elnevezést. És akkor még meg kell említeni A fekete lagúna szörnye, The Terror from Beyond Space, Night of the Blood Beast, Queen of Blood, Cápa, Halloween filmeket is. A.E. Van Vogt 1950-es The Voyage of the Space Beagle-höz is hasonló, a kritikák meg is említették. Van Vogt a hasonlóságok miatt bíróságra akarta vinni az ügyet, de a tárgyalótermen kívül megoldották a problémát.
Beindul a munka
Miután a forgatókönyv 85 %-a megvolt, több stúdiónál kopogtattak. A Cápa az űrben szöveggel szerették volna eladni. Roger Cormant érdekelte volna a dolog, már-már majdnem megszületett az egyezség, amikor egy jó barátjuk türelemre intette őket. A Brandywine produkciós céghez is eljutott a sztori, amit Walter Hill, David Giler és Gordon Carroll irányított és a Fox-hoz szoros kapcsolat fűzte őket. Nekik bejött a dolog, szóval a szerződés megköttetett.
Azonban Hill és Giler nem volt túlzottan megelégedve a leírtakkal és további átírásokat sürgettek, ami némi feszültséget eredményezett. Nekik köszönhetően került be Ash, az android, amiről Shusett úgy vélekedett, hogy totál felesleges, de később beismerte, hogy tévedett. Hillék felügyelete alatt úgy nyolcszor estek neki a szkriptnek, Ash-nek több jelenete lett, a dialógusok egy része is átírásra került és az idegen planétán is több időt kaptak a főszereplők.
Ennek ellenére a Fox eléggé nehézkesen adta meg a szükséges büdzsét. De amikor a Star Wars berobbant a mozikba, már máshogy álltak hozzá. A 70-es években a sci-fi nem volt túl kedvelt és a stúdiók sem igazán akartak költeni rá. De George Lucas filmje megváltoztatott mindent. Szóval a Fox gyorsan adott is 4.2 millió dollárt a megvalósításra.
Ki legyen a rendező?
O’Bannon maga szerette volna ledirigálni a filmet, ám a Fox inkább Hill-t szerette volna látni a rendezői székben. Ő azonban eléggé elfoglalt volt. Peter Yates, Jack Clayton és Robert Aldrich neve merült fel, róluk viszont úgy gondolták, hogy nem vennék komolyan a feladatot és egy B kategóriás szörnyfilmet fognak összehozni. Mivel 1977-ben mutatták be a Párbajhősöket, eléggé jó kritikákat kapott, megkeresték Scott-tot, aki gyorsan el is fogadta az ajánlatot. Készített egy részletes storyboardot. Konkrét elképzelései voltak a hajóról, az űrruhákról és minden más dologról, sőt úgy írta körül a filmet, mint a Texasi láncfűrészes mészárlást sci-fi módra. Ezzel stúdió fejeseit is le tudta nyűgözni, olyannyira, hogy a büdzsét 8.4 millióra emelték.
Tervezgetések
Az előkészületek során O’Bannon szólt Ron Cobbnak, a dizájnerrel a Dark Staron dolgozott együtt. Neki köszönhető a Snark járgány, amiből a Nostromo lett. De fellépdelt a fedélzetre Foss és Giger is. Cobb rengeteg vázlatot készített a hajó belsejéről és kinézetéről, ezek több átalakuláson mentek keresztül. A stúdiónak csak Gigerrel szemben volt kifogása, szerintük a közönség számára túlságosan elrettentők lennének az ötletei. De Scott is azon az állásponton volt, hogy kell a filmhez, és végül a Fox beadta a derekát.
A Nostromo legénysége eljut a Derelict-re, ami egy U-t formázó idegen hajó. A szkript első változataiban groteszk, homokból kicsúcsosodó gigantikus gombára hasonlított, O’Bannon afféle gnóm kastélyként gondolt rá. Foss dizájnja láttán viszont már egy lenyűgöző, homárszerű dolog jutott eszébe.
Belépve pedig a Space Jockey-ra lesznek figyelmesek az utazók. Első pillantásra félelmetes, de közelebb érve már látszik, hogy nem kell aggódniuk miatta.
A tojásokat egy szürke piramis belsejében találták volna meg, az idegen reprodukciós ciklusának vallásos közegének szánták volna. Miután a csapat bejutott, kiderül, hogy az alienek állatokat használnak fel céljaik érdekében. A hieroglifák megmutatják, hogyan is megy ez.
A szkriptben a lény egy hat láb magas, pikkelyes, csápos éles karmű lény lett volna. A csápjaival képes sakkban tartani az áldozatot, a karommal pedig le tudja tépni a fejét. Ezen a vázlaton látszik is egy fej a szörny mellett. Na ebből ez lett.
Az arctámadó volt az első, amit Giger alkotott. Több verzión és méreten is átment, mielőtt elnyerte végső változatát. O’Bannon Giger dizájnja alapján Cobb-bal közösen csiszolgatott rajta. Cobb volt az, aki előállt a savas vér ötletével, amely a felnőtt lényekben is benne lenne és eléggé veszélyes tud lenni, sőt, a legénység hagyományos eszközökkel nem ölheti meg, hiszen a sav átégetné a hajó burkolatát is. Giger eredeti terve leginkább egy csupasz csirkére hasonlított, amin szintén hajtottak végre némi változtatást.
A mellkasból kirobbanó apróságot Francia Bason 1944-es Three Studies fog Fitures at the Base of a Crucifixion festménye ihlette. A színészek egyébként tudták annál a bizonyos jelentnél, hogy mi következik, de azt nem közölték velük, hogy vér is ki fog spriccelni, Veronica Cartwrigth eléggé le is döbbent.
A felnőtt Alienről Giger készített pár vázlatrajzot, majd a teljes alakot gyurmából megalkotta. A fején Carlo Rambaldi dolgozott, Giger elgondolásán némileg változtatni kellett, hogy rendesen tudják mozgatni, amihez hozzátartozott a lény állkapcsa is. A teremtmény latex kosztümét egyébként a 208 centis Bolaji Badejo ölthette fel.
Szereposztás
Scott mindegyik karakterhez írt néhány oldalnyi háttérsztorit. A próbákat felvette, hogy visszanézhesse a spontán reakciókat és improvizációkat, illetve kiderüljön, hogy a karakterek között megvan-e az összhang, a feszültség. Sigourney Weaver eléggé ismeretlen volt Hollywoodban, inkább csak a Broadway deszkáin szerzett tapasztalatokat. Ő volt az utolsó, akit leszerződtettek, a teszteket a már majdnem elkészült díszletek között tartották vele.
Tom Skeritt lett a Nostromo kapitánya. A színészt még a fejlesztés elején keresték meg, amikor még rendezője sem volt a tervezetnek. Akkoriban hezitált, de miután Scott a fedélzetre lépett és a büdzsé is megnőtt, Skerritt rábólintott a felkérésre.
Veronica Cartwright játssza Lambertet, a navigátort. Gyerekként benne volt a Madarakban és a Testrablók támadásában, szóval volt fogalma a horrorról. Eredetileg Ripley-t akarta eljátszani, csak később szóltak neki, hogy bekerült a filmbe, de Lambert bőrébe bújhat. Cartwrightnak nem tetszett, hogy érzelmileg gyenge a karakter, de végül is, kibékült vele. Elmondása szerint úgy győzték meg, hogy ő tulajdonképpen a közönség félelmét közvetíti, ugyanazt adja vissza, amit a közönség is gondol.
Harry Dean Stanton-t választották ki Brett, a technikus megformálására. A meghallgatáson azt mondta, hogy nincs oda se a sci-fiért, se a szörnyfilmekért. De Scott meggyőzte, hogy az Alien inkább a Tíz kicsi indiánhoz hasonló thriller.
John Hurt-re bízták Kane-t, akiből kikel a kis lény. Scott eleve neki szánta a szerepet, de a szerződése Dél-Afrikába szólította egy másik filmhez. Helyére Jon Finch lépett, de az első napon lebetegedett, súlyos cukorbetegséget állapítottak meg nála. Hurt éppen a közelben volt, mivel az említett projektből nem lett semmi és még érdekelte az Alien.
Ian Holm lett Ash, a tudományos tiszt, róla derül ki, hogy android. Talán Holm volt a legtapasztaltabb színész a többiek közül, úgy 20 film állt már mögötte.
Yaphet Kotto testesíthette meg Parktert, a főmérnököt. Eléggé sok időbe telt, mire sikerült meggyőzni.
Másolatok, koppintások
Rögtön a film bemutatása után O’Bannont beperelte Jack Hammer, mondván, hogy a Black Space szkriptjét másolta le. Azonban be tudta bizonyítani, hogy az Alien forgatókönyve előbb született. 1979-ben mutatták be a The Alien Dead-et, aminek a címét éppen a film sikere miatt változtatták meg, hátha csurran-cseppen egy kis extra bevétel.
A Contamination, vagyis A rémület ivadékai majdnem Alien 2 elnevezése alatt jött ki, de a Fox ügyvédei elérték, hogy Luigi Cozzi változtasson rajta. Viszont a marketing a mellkasból kirobbanó jelenetre épült. 1980-ban került piacra az Alien 2: On Earth nem hivatalos folytatás, ebben idegen lény növekszik az emberi testben. Scott művéből merített vagy koppintott a Galaxy of Terror, a Forbidden World, a Xtro és Dead Space és az Inseminoid. Még az Asylum is próbálkozott az AvH: Alien vs. Hunterrel és az Alien Originnel, előbbi az AvP-t, utóbbi a Prometheust majmolta volna.
Bevétel
Amerikában 1979. május 25-én mutatták be a filmet 91 moziban. 3.5 millió dollárt gyűjtött be, 78.9 millió dollárig jutott el. És a nemzetközi szinten? A wikipedia sem tud pontos adatot mondani, lehet olvasni 24 millióról és 122.7 millió dollárról is. Érdekességképpen megemlíteném, hogy a stúdió 2.4 millió dolláros veszteséget könyvelt el, viszont 1980 augusztusában már 4 milliós profitról beszéltek.
Folytatások
1986-ban mutatták be A bolygó neve: Halált, James Cameron horror helyett inkább az akcióra tette a hangsúlyt, kibővítette az Alien mítoszt. A közönségnek tetszettek a látottak, így 1992-ben megérkezett a harmadik felvonás. A forgatás eléggé nehézkesen ment, mivel David Fincher és a producerek között nem volt meg az összhang és kvázi a végén a direktor nélkül rakták össze a filmet. A rajongók ezzel a résszel még úgy-ahogy ki voltak békülve. A 159 millió dolláros összbevétel elég volt ahhoz, hogy a Fox rábólintson a negyedikre. Ripley is visszatért, igaz klónként, de Jean-Pierre Jeunet művét már sokan nem szerették. 75 milliós költségek mellett 161 milliós bevétel társult. Némi pihenőt követően összeeresztették az űrszörnyt a Predatorral, Habár 172 millió dollár jött össze a 60 milliós büdzsé mellett, de kevés pozitív visszhang született. Ennek ellenére csak összerántottak hozzá még egy részt a magukat rajongónak valló Strause effektmesterek rendezésében. Alaposan eltángálta mindenki a filmet, így a fejesek inkább pihentették a franchise-t. Majd Ridley Scott lépett fel a fedélzetre és elkészítette a Prometheus előzményt, ami 2012-ben a leginkább kitárgyalt alkotás volt az interneten.
- SZÜNET - 2017. október 02.
- Box Office: Tom Cruise visszafogottan indított - 2017. október 01.
- Kristen Stewart lehet Charlie egyik angyala - 2017. szeptember 30.
- 2019-ben jön a Men in Black spin off - 2017. szeptember 30.
- Never Here előzetes - 2017. szeptember 29.
- Sorozat lesz a Rendes fickókból - 2017. szeptember 29.
- Apavadászat előzetes - 2017. szeptember 28.
- Acts of Vengeance előzetes – Banderas bosszút áll - 2017. szeptember 28.
- Jonathan Levine rendezheti az Amerikába jöttem 2-t - 2017. szeptember 28.
- Scorsese és DiCaprio vinné vászonra Roosevelt életét - 2017. szeptember 28.
Köszi az íràst! 😉 Most néztem meg a Covenantot. Jobb, mint a Prometheus, szerintem. Nekem az nagyon nem jött be.
Köszi az irományt, jó volt olvasni.