Csak, mint néző tudok erre válaszolni, és azt is erősen szubjektíven. Az őszinteségemért kéretik nem bántani, köszi.
Oscart kellett nyernie a Saul fiának, hogy megnézzem; jelzem rendkívül megható film. Miért nem akartam elsőre is megtekinteni? Mert nem akartam szomorúságot, kegyetlenséget, megalázást nézni, de megfogadtam magamban, ha nyer, megnézem.
Mi a helyzet a többi magyar filmmel? Nem tudom, ki, hogyan van vele – természetesen anyagiaktól is függ – de inkább nézek egy szórakoztató amerikai, francia vagy brit filmet (itt Guy Ritchire kell gondolni) moziban, minthogy pénzt adjak egy magyarért. Miért? Mert a filmnézés nekem elsősorban szórakozás, öröm, sírás vagy rettegés (egy jó horror esetében). Kiváltják-e ezeket az érzéseket a mostanában készült magyar filmek?
Talán a történetekkel van baj (egyszerűen érdektelenek számomra) talán a színészekkel (nincs egyetlen olyan színész sem akiért lehet rajongani) talán a minőséggel (olyan düh fogott el, amikor a Kis Vuk animációt néztem, nem hittem el, hogy ennyire gagyi minőséget engedtek forgalomba…
A Nemzeti Filmalap honlapján elidőztem, és kigyűjtöttem néhány érdekességet. Csak 2011-től vannak adatok, azelőttit nem találtam. (Természetesen nincs itt minden, és amit láttok, az nagyrészt filmforgatási összeg, de ahol nagy összeg volt a gyártás előkészítés, ott jeleztem. Akit érdekel az összes ilyen adat, kattintson IDE, 6 oldal, sok-sok számmal.)
Olvassátok végig a táblázatot.
Cím |
Rendező |
Támogatás összege |
A hang | Pálfi György |
600.000.000 |
Pappa Pia | Csupó Gábor |
1.013.590.287 |
Laiko-cigány az űrben | Lengyel Balázs |
313.960.000 |
A rossz árnyék | Jeles András |
250.000.000 |
Viszkis | Antal Nimród |
1.100.000.000 |
Felesleges ember | Mundruczó Kornél |
679.327.543 |
Ruben Brand, a gyűjtő | Milorad Krstic |
600.000.000 +200.000.000 gyártás előkészítés |
Soul Exodus | Bereczki Csaba |
200.000.000 |
Budapest Noir | Gárdos Éva |
897.382.877 |
Sóhajok Hídja (Léderer-ügy) | Szász János |
494.500.000 |
Tegnap/Hier | Kenyeres Bálint |
120.000.000 294.000.000 |
Aurora borealis – Északi fény | Mészáros Márta |
580.000.000 |
A martfűi rém | Sopsits Árpád |
509.821.902 |
Halj már meg | Kamondi Zoltán |
476.871.827 |
A tökéletes gyilkos | Pacskovszky József |
415.500.000 |
Kút | Gigor Attila |
314.619.552 |
Brazilok | M.Kiss Csaba,Rohonyi Gábor |
361.875.000 |
Hazatérés (1945) | Török Ferenc |
316.000.000 |
Vándorszínészek | Sándor Pál |
547.625.000 |
Vaquero (Kojot) | Kostyál Márk |
320.560.000 |
Kincsem | Herendi Gábor |
2.078.000.000 +97.849.668 gyártás előkészítés |
Állampolgár | Vranik Roland |
290.000.000 |
Salamon király legendája | Albert Hanan Kaminski |
200.000.000 |
Testről és lélekről | Enyedi Ildikó |
420.000.000 |
Hímpor | Fliegauf Bence |
353.037.500 |
Utóélet | Zomborácz Virág |
192.015.502 |
Titkos pizsama | Dési András György, Móray G. |
278.500.000 |
Saul fia | Nemes Jeles László |
310.600.600 |
Gondolj rám | Kern András |
259.500.000 |
Kakukkfiók | Goda Krisztina |
790.000.000 |
Tiszta szívvel | Till Attila |
294.211.600 |
Hurok | Madarász István |
314.661.620 |
A nem ismert tartomány | Edelényi János |
150.000.000 |
Hajnali láz | Gárdos Péter |
300.000.000 |
Anyám és más futóbolondok a családból | Fekete Ibolya |
190.000.000 |
Víkend | Mátyássy Áron |
280.000.000 |
A szerdai gyerek | Horváth Lili |
205.000.000 |
Érintetlen/Senki szigete | Török Ferenc |
236.000.000 |
Megdönteni Hajnal Tímeát | Herczeg Attila |
227.480.000 |
Coming Out | Orosz Dénes |
280.000.000 |
Toldi | ? | 900.000.000 de ezt módosították |
Már csak egyetlen kérdés maradt: Melyiket nézitek/néztétek meg moziban?
- Star Wars: Az utolsó Jedik (kibeszélő) - 2017. december 17.
- Röviden: Death Note (2017) - 2017. augusztus 27.
- Éjszakai ragadozók (Nocturnal Animals) - 2017. február 28.
- Capa pop-up - 2017. február 16.
- Kellemes karácsonyi ünnepeket! - 2016. december 24.
- Nehéz helyzet - 2016. december 18.
- Star Wars: Zsivány Egyes (kibeszélő) - 2016. december 14.
- Feltámad a vadnyugat (Westworld, 1973) - 2016. október 15.
- Milyen a magyar filmgyártás jelenlegi helyzete? - 2016. július 26.
- Újabb Suicide Squad előzetes - 2016. április 11.
Osztom Koimbra véleményét.
Egyiket se, de még csak egy előzetest se, ugyanígy vagyok a saullal is, mai napig nem láttam egy előzetest se belőle, shame on me. Egy normális sorozatot nem tudunk felvonultatni, nemhogy filmet. Az Argo 2 volt az utolsó olyan aminél megfordult a fejemben, hogy megkéne néznem moziban. Üvegtigris trilógia, magyar vándor, kontroll, ezek jutnak eszembe ha jó magyar filmet kell mondani, de ezek sem olyanok amiket évről-évre elővennék. Tehetséges rendezők vannak az jól látszik, de én is így vagyok vele, hogy sem érdekes storyk, sem szerethető színészek nincsenek, akikért elmennék moziba.
Dettó, én is inkább nézek egy hollywoodi filmet, mint magyart. És erről pont a hazai filmgyártás tehet. A drámák csak egy szűk rétegnek szóltak vagy inkább nagyobb nevek, veterán rendezők kaptak rá pénzt, akik aztán mehettek a fesztiválokra mutogatni alkotásukat. A vígjátékok meg…nagy többségében mehh…
De úgy érzem, hogy Vajna bá színre lépésével változott a helyzet. Pozitívan csalódtam a Hajnal Tímeában, nagyon jó volt a Liza, a rókatündér, ott volt a Parkoló, szóval akadtak itt jó próbálkozások. Ahhoz még egyelőre kevés, hogy tűkön ülve várjam a magyar terméket, de mindenképpen biztató.
A rendszernek első sorban el kellene érnie, hogy egy adott filmre költött pénz meg is érje, vagyis érdekelje a magyart és ne külföldi vetítésekből reméljék, hogy majd visszajön valami. A Viszkis bő egy milliárdja mellélövés, bízom Nimródban, de azért egy bűnözőből ne csináljunk már hőst. A Budapest Noir 800 milliója is veszett sok.
Maradni kellene a 200-300 millió büdzsénél, kellő kreativitással össze lehet hozni mindent. Ki gondolta volna, hogy a Gondolj rám keveseket fog érdekelne. De mondjuk a film is eléggé középszerű lett, hiányzott a fanyar humor(stbstb).
A Vajna korszakban határozottan javult a helyzet a korábbiakhoz képest.
Az elmúlt 15 évben a legtöbb esetben csak idióta vígjátékok vagy olyan művészfilmek készültek, amelynek a megtekintés után halni lett volna kedve a nézőnek. Tisztelet a kivételnek.
Az utóbbi években viszont láttam több jó mozifilmet is: Megdönteni Hajnal Tímeát; Liza, a rókatündér; Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Hurok, Swing.
Ezeken kívül pedig a tévéfilmek között is akadt kiemelkedő alkotás: Félvilág, A fekete múmia átka, A berni követ, Utolsó órák.
Ráadásul még egy animációs rövidfilm is akadt, ami elvarázsolt: Sina és Koré.
Határozottan tetszik az irány, vannak tehát már most is figyelemreméltó alkotások, és bízom benne, hogy a következő években is lesz legalább 3-4 olyan magyar film, amire megéri majd pénzt áldozni.
“Egy normális sorozatot nem tudunk felvonultatni”
Ezt több példával is tudom cáfolni:
Aranyélet (2015-
Egynyári kaland (2015-
Válótársak (2015-
Fapad (2014-15)
Csak színház és más semmi (2016-
2015-ben megindult valami a hazai televíziózásban, és hál’ Istennek már nem csak szappanoperában tudnak gondolkozni.
Aztán ott van még a Kossuthkifli, ami a történeten ugyan elvérzett, de látványban sok amerikai sorozatot is felülmúlt.
Ezeket még nem láttam, de az Aranyéletet valamikor bepróbálom.
Összetett a kérdés, nehéz röviden válaszolni.
Az biztos, hogy a magyar közönség le lett szoktatva a magyar filmről, és ebben – már bocs, de – mindkét fél hibás. Az alkotók a “művészi elvontság” és életidegenség (szerzői filmek) meg az idiotizmus (bugyuta vígjátékok) erőltetése miatt, a nézők pedig hihetetlenül ellustultak agyban: nem akarnak gondolkodni, küzdeni filmnézés közben, Hollywood gagyizálódása hozzászoktatta őket az agyatlan szórakozás kizárólagos igényéhez.
A Vajna-korszak erénye, hogy a forgatókönyvet állította középpontba, és végre nem klikkek alapán oszt pénzt: mindenkinek egyenlő esélye van a Filmalapnál.
Viszont már előtte is készültek izgalmas, jó filmek – Kontroll, Fehér tenyér, Nyomozó, Köntörfalak -, és azóta is készültek blődlik. Én örömmel figyelem, hogy egyre több a műfaji vagy a műfajiságot okosan kifordító magyar film (Liza, Van valami…, Tiszta szívvel), egyre több a jó tévéfilm (A vizsga, A berni követ, Kossuthkifli), és a díjvárományos szerzői vonal is megmaradt (A nagy füzet, Saul fia, Ernelláék Farkaséknál).
A számokból az látszik, hogy kiválasztanak néhány kulcsprojektet (ez volt a Toldi, most meg a Kincsem-film), a többinél pedig igyekeznek igazságosnak lenni. Ez is jó húzás, mert igenis kell néhány presztízsfilm, amellyel lehet külföldön is villogni. Vajna különös figura, de ezt a rendszert jól összerakták.