5

Ráközelítés – Az Eichmann Show

írta Nikodémus

2015-11-eichmann-show-1

Bűn- és búfelejtő korunkban szokatlanul divatossá vált a gonosz lehetséges arcait kutatni és bemutatni. Az izgalom persze csak intellektuális, melyet a filmtörténet megannyi krimije pompásan illusztrál: a fő kérdés mindig a „ki és hogyan tette?”, vagyis a gonosz kiléte és módszerei. Sokkal ritkábban kerül elő a „miért?”, mely a technikai részletek agymunkája helyett erkölcsi állásfoglalásra késztetné a nézőt. Noha a kivitelezés trükkjei szintén fontosak maradnak, Az Eichmann Show elsődleges célként mégis a gonosz valamiféle megmutatására vállalkozik.

2015-11-eichmann-show-2

S ha már megmutatunk valamit, egyúttal le is leplezzük – ártatlanul naiv, többszörösen hamisnak bizonyuló tételmondat ez, melyet rendületlenül vall Leo Hurwitz, a neves rendező (Antony LaPaglia), aki Milton Fruchtmanhoz (Martin Freeman) csatlakozva élőben szeretné dokumentálni az 1960-ban elfogott és Izraelbe hurcolt Adolf Eichmann perét. A baloldali nézetei miatt Hollywoodban tiltólistára tett filmes azt reméli, ha élő egyenesben közvetítheti az utolsó náci főkolompos tárgyalását, választ talál önnön kérdésére: mi az, ami arra készteti az embert, hogy ekkora szörnyűségeket agyaljon ki? Fruchtmant, a vállalkozás tető alá hozóját kezdetben korántsem foglalkoztatják erkölcsi megfontolások: érzi a pénz és a siker szagát, hiszen tévétörténelmet írhat egy náciper exkluzív tudósítójaként. Spontán, a kamera előtt megszülető drámában, vaskos szenzációban és szárnyaló nézettségi mutatókban gondolkodik, ezért rossz néven veszi partnerének egyre elhatalmasodó Eichmann-fixációját. A viadal tehát megkezdődik, kamerákon innen és túl egyaránt.

2015-11-eichmann-show-3

E küzdelem végkimenetele pedig – hiába a valós eseményeken alapuló forgatókönyv és a sűrűn használt korabeli dokumentum-felvételek – elsősorban Paul Andrew Williams rendezőn múlik, aki a film kétharmadáig példásan kézben is tartja a szálakat. Egyszerre látjuk az előkészületek színfalak mögötti izgalmát, karaktereink összecsiszolódását, s ahogy egy vérbeli BBC-produkcióhoz illik, a nagy műgonddal megidézett kor hangulata is sokat ad az élményhez. További nyereség a színészek játéka: Antony LaPaglia hatásosan ábrázolja az illúzióit fokozatosan elveszítő hőst, Martin Freeman pedig bravúrosan oldja meg kétségkívül nehezebb karakterét: mindig érzékelteti, hogy a kissé felszínes producer álarca mögött egy igaz zsidó bújik meg, aki őszintén megrendül a borzalmak felidézésekor, s a széles közvéleménnyel is szeretné tudatni, mi történt a náci haláltáborokban. Több utalás is történik ezen kívül a média ellentmondásos működésmódjára, egy jelenetben még a háború utáni zsidó újrakezdés sorskérdései is felbukkannak, az Endlösung rettenete azonban végül minden mást felülír: a per egy pontján korabeli dokumentum-felvételekkel szembesítik a vádlottat, melyek akkor is, ma is mélységesen megrázzák a nézőt. Eichmann azonban nem omlik össze, sőt, mintha groteszk vigyor bujkálna arcán. Ez döbbenti meg hőseinket, s remélhetőleg a nézőt is, ám a gonosz banalitása nekünk már túlságosan ismerős ahhoz, hogy megszokhatatlan traumaként ragadjon meg szívünkben. Sajnos Paul Andrew Williams sem képes fegyelmezetten végigvinni vállalásait: az időközben felvetett dilemmák elsikkadnak, s a gonoszra való nagy ráközelítési kísérlet is elsüllyed a mindent egyértelműsítő hatásvadászatban.

2015-11-eichmann-show-4

Az Eichmann Show számos értéke ellenére filmként kudarcot vall, üzenete mégis elgondolkodtató. A modernitás emberén, aki még hitte, hogy jóra születtünk s megjavíthatóak vagyunk, gúnyosan kacag illúziótlan utódja, a posztmodern tömeglény. Mivel látja a gonosz banalitását (hisz szórakoztatási céllal naponta megmutatják neki), legyint és továbbmegy. Pedig a gonosz sokkal félelmetesebb, ha bemutatás helyett csak sejtetik – ebből pedig Nemes Jeles László idei filmje, a Saul fia ad leckét Az Eichmann Show-nak.

(Megjelent: Új Ember, 2015. szeptember)

5 komment

  1. Birom az ilyen filmeket ahol a másik oldal nem fejtheti ki álláspontját mert ha megteszi akkor akár börtönbe is kerülhet,ilyen egy korrekt demokrácia.A per maga egy vicc volt tele valotlan és betanitott válaszokkal.De persze ez egy remek film lessz minimum 4 oscar jelöléssel és dijakkal.

    • Bírom az ilyen kommentelőket, akiknek fogalmuk sincs a valódi történelmi háttérről, de azért fennen hirdetik megfellebbezhetetlen véleményüket. Fogadjunk, hogy nem láttad a filmet.

  2. igaz ezt nem láttam.de volt anno egy film erröl a perröl,tudom nem ugyan az de a témája miatt mégis lehet párhuzamot vonni.meg ezeknek a filmeknek mind van egy sajátos történet vezetésük ami ugy indul,hogy valaki szkeptikus aztán jön a rohadt nagy megvilágosodás.a valdi történelmi háttéröl meg van némi fogalmam méha elsem hiszed.amiröl beszéltem az a kétkedéshez való törvényes és isten adta jogom amit elvettek tölem,hogy zsidók nyugodtan mondhassanak amit akarnak ne lehesen alkalmad megcáfolni azt.de ha érdekel a dolog csak azt tudom ajánlani,hogy vizsgáld meg milyen evolucion ment át a holocaust az elmult 70 évben.honnan indult és hol tart most…meg fogsz lepüdni azin,hogy hitelesnek mondott szemtanuk miket állitotak az 50 es években és ez hova redukálodott napjainkra,és akkor talán rájössz,hogy miért kellet sok orszűgba törvény rá,hogy ne lehessen kétkedni és kutatni.

    • Köszönöm higgadt reagálásodat.

      Az az igazság, hogy nem hiszek a véralgebrában: melyik népirtás volt a nagyobb, szörnyűbb, hányan és hogyan haltak meg benne. Közép-Európában élő magyarként egyenlő mércével mérem őket: mind borzalmas volt, és egyiknek sem volt szabad megtörténnie. Hogy a holokauszt köré alakult-e (építettek-e) bármiféle mítoszt, nem dolgom megítélni (ráadásul mindig is szkeptikus voltam az összeesküvés-elméletekkel szemben), a dolog lényegét ugyanis ez nem érinti. Az pedig nem igaz, hogy törvényi tiltása lenne a kutathatóságnak. A tagadásának igen, nálunk pl. ugyanúgy, mint a kommunizmus rémtettei tagadásának.

      A film amúgy nem sikerült igazán jóra, magam is írtam arról, hogy meglehetősen hatásvadász a vége.

  3. Magam is egyenlö mércével mrem a népirtásokat.hiszem,hogy a világon alig vagy nincs is olyan nép akit ne akartak volna legalább egyszer eltüntetni a földszinéröl.Ám mások nmeigy gondolják.Ami meg a kutathatóságot illeti csak probáld meg..és amint olyan felfedezésre jutsz ami csak egy fövel is csökkentené a 6 millós számot akkor rádverik,hogy csökkented a jelentöségét és máris kész a baj.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *