16

Időhurok (Predestination)

predestinationpos

„Alaposan megcsinálta az agyamat estére.” – idézet a Facebookról.

A Spierig ikerfivérek odavannak a horrorért és a sci-fiért. Már az Undeaddel sikerült felhívniuk magukra a figyelmet, bezsebeltek egy-két jelölést és díjat. Majd a vámpír témába is csorgattak némi friss vért. Meg kell hagyni, hogy a Daybreakers egészen érdekes ötlettel bírt és megmutatták, hogy úgy is lehet remek képi világot teremteni, hogy nem ölnek bele irgalmatlanul nagy összegeket. Ezúttal Robert A. Heinlein novelláját vették elő és… alaposan kibővítették. Hiszen az a szerző sztorija csak pár oldalas.

2013_04_23 Predestination_0677.tif

Igazán nagy figyelmet – sajnos – az Időhurok sem kapott, pedig illett volna. A rendeződuó sokat markol, predesztinációval és paradoxonnal vegyített időutazásra hív minket és végül csak kevés folyik ki kezük közül. Nem vádolhatóak, hogy nem mozgatták meg fantáziájukat és egyszerűen lerí filmjükről, hogy szeretik munkájukat.

A Csapos (Ethan Hawke) egy üveg piában fog egyik iszogató vendégével, hogy nem tud olyan sztorit előadni, amin meglepődne. Majd furcsa ajánlatot tesz a még furcsább történetet elmesélő idegennek: Ha garantálná, hogy soha nem derül ki megölné azt az embert, aki tönkretette életét? A Pultos ugyanis időutazó ügynök, éppen az utolsó küldetésén dolgozik. Eddig csupán egyetlen feladat fogott ki rajta, képtelen elkapni a Sistergő névre keresztelt sorozatgyilkost.2013_04_15  Predestination_0241 1.tif

Rendkívül ritka, amikor gondolkodásra késztetik és képesek nem is egy alkalommal, hanem többször csavarni a cselekményen. A legnagyobb öröm akkor érne, ha mindezt olajozottan tudnák produkálni és bármennyire tűnik átgondoltnak filmjük mégis néha megbicsaklanak és rá lehet jönni egy-két megoldásra. Idővel a végkifejlet is körvonalazódni kezd, azonban még így is nevezhető kellemes meglepődésnek. Talán többen bedobják a „Tudtam, csak nem sejtettem” klasszikus szöveget.

Mindazonáltal a rendeződuó kifejezetten jó képi világot teremt és az alacsony költségek ellenére is megpróbáltak minden jelenetből kihozni a maximumot mind a beállítások, mind a színek és megvilágítás terén. Illetve minden egyes helyszínnek különös hangulatot teremtenek, legyen szó akár a kocsmáról vagy a hölgy kiképzésének színhelyéről. Az Időhurok inkább sci-fi, de akad némi kémfilmes beütése.

Annak ellenére, hogy a film első felében úgymond csak a italozó egyén mesél a produkció rendkívül leköt. Általában véve egy „farkában harapó kígyó” -jellegű történetbe bele lehet kötni, ez alól Az időhurok sem kivétel. Viszont úgy tálalják, hogy haragudni nem lehet rá és mindvégig fenntartja a figyelmet. 80 %.

imdb: 7,5
rottentomatoes:  82 %

Trailer for Predestination on TrailerAddict.

16 komment

  1. Nekem is kb. ez a véleményem. Nem egy nagy film. Sajnos olyan sok sejtetés volt, hogy a végén nem tudtam meglepődni…Egyébként nagyon beteg mű.

  2. Baromi jó film..engem ritkán szegez a székbe ennyire valami, de ennek sikerült. Az utóbbi idők magasan legjobbja.

  3. Hát szépen szólva is ez egy agymosás. SPOILER!!!!!!! Nem a tudományos rész miatt nem hagyta az agyamat pihenni még napokon keresztül, hanem a buktatók miatt. Az egész ugyebár a tyúk-tojás elméletre épül, de már az is logikátlan, mert akaratlanul eszébe jut az embernek, hogy van EVOLÚCIÓ, tehát se a tyúk, se a tojás nem lett csak úgy a semmiből. Évmilliárdok alatt jött létre az, amit ma látunk, ami most körülvesz. Abba is bele lehetne kötni, hogy elvileg egy azon anyag, egy időben nem töltheti ki ugyanazt a teret, de mivel ez csak egy film és az időutazásról is csak elméletek vannak így nem megyek bele a tudálékos részbe. DE borzasztóan nagy elmebajnak kell ahhoz dúlnia valakinek a fejében, hogy megszexelje saját magát, mikor tudja, hogy ezzel tönkre vágja az önnön életét.
    Akkor, mikor a férfi először találkozik női énjével, még nem tudja, hogy ezt mindenképpen meg kell tennie (erre csak akkor jön majd rá, mikor később a kisbabát visszaviszi), tehát dönthetne úgy, hogy megsajnálja a lányt és nem tesz vele ilyen kegyetlenséget. Persze akkor megszűnnének létezni, de mint korábban mondottam, ő ekkor még nem tudja, hogy ezen a saját élete múlhat. Szóval már ekkor nagy zavar lehetett a fejében.
    Végén meg, hogy fény derül a “sistergő” személyére, már kissé túlzás.
    Amit hiányoltam a filmből:
    -nincs bemutatva, hogy miért Hawke a legjobb ügynök (mint az időzsaruban) és nem érzékeltetik, hogy hány éve dolgozik az ügynökségnek. Így olyan mintha a “sistergő” lenne az első ügye és azt sem tudná teljesíteni.
    -Az ügynökség nem egy másik ügynökre, hanem ugyanarra bízza a kisbaba visszavitelét? Kissé morbid és kegyetlen húzás.
    -Elvileg az ügynökség tud róla mindent, így ha akarnák, akkor bármikor elkaphatnák a “sistergőt”. Szóval nekik nem gond, hogy annyi ember hal meg?

    • SPOILER

      A film felét a jelek szerint nem értetted.

      Az ügynökség rohadtul nem tudja, hogy a főhős mit kavar saját magával, azt meg hogy ő lenne a robbantó végképp nem. Ezt egyedül a bajszos csávó tudja, direkt ő kavarja a szálakat hátulról. És el is mondja, hogy miért. Azért mert ez az ügy nagyban hozzájárul az ügynökség fejlődéséhez (és benne az ő karrierjének is jót tesz valószínűleg). Direkt elmondja, hogy nem tartja jónak, hogy a szabályzó testület olyan szigorúan kezeli a szabályokat. Ezért kavar a háttérből maga. Amúgy meg az összes robbantás elvileg még több halálesetet akadályoz meg. Pont ez az amit az ügynökség mégse tolerált volna. A csávó ezért hozta létre ezt az “árnyék” ügynököt, aki el is rendezi saját magát szépen.
      És hogy miért szexel saját magával a főhős? Ez is benne van szépen. Az egész élete arról szólt, hogy magányos, és iszonyatosan vágyik a szeretetre, a szexre. Amikor ott volt hirtelen a lehetőség arra, amire mindig is vágyott és sosem kapott meg máshogy, nem tudott neki ellenállni. Hiába tudta, hogy mi lesz. A vágynak nem lehet ellenállni. A drogos, az alkoholista se tud, hiába tudja, hogy rosszat tesz magának. Extrém életet élt, extrém magányosan. Ennél sokkal durvább dolgokra is képesek emberek.
      A fentiek miatt az is egyértelmű, hogy a bajszosnak úgy kell manipulálnia a főhőst, hogy maga intézzen mindent, hisz az egésznek rejtve kell lennie az ügynökség elől. Ezért is saját maga viszi vissza a csecsemőt a főhős. Aki meg megszállottan üldözi a robbantót, ezért csinálja.
      Az mondjuk jogos, hogy semmit nem látunk abból, hogy miért olyan szuper ügynök ő.
      Illetve a tyúk-tojás paradoxont se lehet feloldani, ez a része necces azért.
      Ja, az is mondjuk kérdés, hogy a végén miért engedi lelövetni magát. Hisz elvileg tudnia kell, mikor történik, el tudná kerülni.

      Amúgy korrekt film, gondolatjátéknak elmegy. De tényleg túl sok a sejtetés, semmi igazi meglepetés nincs már a vége felé.

  4. Bevallom őszintén Ethan miatt néztem meg a filmet,nem vártam túl sokat a műtől…erre szinte pislogni alig mertem, annyira lekötött.
    Az a “csak mesélős” rész is nagyon jól van megalkotva,remekül gördülnek a jelenetek egymás után.
    Ez többször is megtekinthető szórakozás.
    Nekem ez: 10/8

  5. na,én is túlvagyok rajta, nemis tudom mit mondjak. Nem szivesen nézném még egyszer végig,pedig bizonyára lenne rengeteg apró jel,amit először nem vettem észre,de ez a biológiai zsákutca ,amit tálalnak, nem túl megnyerő.

  6. Addig jó ez a film, amíg komolyan el nem kezd agyalni rajta az ember. Az alkotás óriási előnye, hogy olyan atmoszférát teremt, amely a vászon/tévé/monitor elé szegezi a nézőt, folyamatosan fenntartva a figyelmet. Ez annak köszönhető a csodás képek, és a színészi alakítások mellett, hogy történet precíz szerkezete egyenletesen halad előre, nem hagy túl sokat gondolkodni, mert jön az újabb lépcsőfok, avagy csavar. Ám pont ez fogy el a végére, illetve a paradoxon kiteljesedése nem a kívánt hatást keltette. Az utolsó csavar meg csak úgy lóg a levegőben, hiányoltam a macska-egér játék további részleteit.
    *SPOILER*
    #bobjay, és #ootman észrevételeit azzal egészíteném ki, hogy Jane és John románca se lett teljesen körvonalazva. Nem derül ki, hogy tulajdonképpen meddig is tartott, pedig a történet szempontjából nagy relevanciával bír. Számomra itt bukott meg az egész, illetve amikor Jane-ből John lett. Még ha Jane nem is látta a férfi testén éktelenkedő műtéti hegeket, akkor is azonosítania kellett volna az átalakulás után a tükörből visszatekintő férfit. Mr. Robertson meg igazi bábjátékos a számítóbb fajtából. Az emberi befolyásolás újabb iskolás példája.
    Mindezek mellett, ahogy koimbra mondja nem lehet rá haragudni, osztom ezt a véleményt.

  7. Miért megy itt bele mindenki részletekbe, hogy: Ki, mit csinált a filmben és miért stb…? Hétköznapilag, ahogy ti próbáljátok itt magyarázni, nem értelmezhető a film.
    Csak nekem esik le, hogy a csávó hétköznapi értelemben nem is létezik? Nincs is miről beszélni, hiszen a semmiből lett. Abból, hogy felcsinálta önmagát! Önmagát teremtette, nemzette! Ha nem nemzi önmagát, és teszi az árvaház ajtaja elé, akkor ő nem is létezne! De akkor miből lett?
    Egy fektetett 8-as jelével lehet szemléltetni a filmet, vagyis önmagát teremtette, önmagából. És a végtelenségig küzd önmagával, mert azzal hogy megölte az “őrült sistergőt”, nem ér véget a történet, hiszen időutazó, a gépe annak ellenére hogy inaktiválni akarták mint kiderült a végén, mégis működik, így újra és újra próbálja majd megakadályozni azt hogy a sistergő, vagyis ő, őrültté váljon és embereket öljön.

    Végtelen történet… Az egész film lényege, hogy szemléltesse, nincsen kezdet és nincs vég, csupán a tudat és az anyag állandó egymásba fordulása. Ezt nevezi a kvantumfizika végtelen kiterjedésű energiának, a vallások örökkévaló istennek, és ez természetesen nem személy, hanem mérhető energia, rezgés, mert állandóan mozog, és mindent: téged, engem, a növényeket, tárgyakat, elemeket áthat.

  8. A klasszikus és egyben bölcs kérdés nem véletlenül hangzik el a filmben: Mi volt előbb a tyúk vagy a tojás? A film üzenete, hogy semelyik, nincs kiindulópont és végpont sem. A csaj/csávó (androgün lélek női és férfi oldalának szimbóluma a filmben) nem lett semmi másból, mint önmaga. Csak úgy van, ÖNMAGÁT hívta életre. Ez a paradoxon, a létezés misztériuma, amit logikusan valószínűleg soha nem fogunk tudni megmagyarázni. Véges elme nem tudja megérteni a végtelent. Ezért leledzik a megismerés a spiritualitásban, ami az ösztönös és erőszakos emberi lét utáni következő lépcsőfok, ahol is a mentál rendszert, egót megszelíditjük és előtérbe helyeződik az intuíció, a megérzések és érzéki megtapasztalások csodálatos világa és a végső cél ahová mindenki tart, akár tud róla akár nem: a feltétel nélküli szeretetnek a megélése, a megvilágosodás, vagyis ennek a “tyúk vagy a tojás?” szisztémának a vége: a halhatatlan tudat, a “VAGYOK.” megtapasztalása.

    Egyébként nagyon erőltetik mostanában ezt a témát, mintha akarnának ezzel valamit. Egy nemrégi film, a Valhalla Rising is hasonló, szerintem pont emiatt nem tetszett a nézők több mint 90%-ának. Nekem igen, mert tele van szimbólikus történésekkel amiket át kell érezni és ez azoknak akiket altatnak, nem megy még. Az új film, a Lucy is pont ezeket a témákat feszegeti, az szuper jó alkotás és könnyen érthető is! Nagyon ajánlom!
    Üdv.

    • @Bejó: totál egyetértünk. Elgondolkodtató, alaptémájában mesteri mű. “Think outside the box ” – felfogás szükségeltetik hozzá.
      Sarah Snook játéka pedig feladja a leckét még a rutinos színészeknek is.

  9. Ez már kisebb klónozással is felér.

    De biológiai szempontból is lehetetlen hogy a 2 klón gyereke is saját maga legyen.

    Az egész film egy hülyeség…

  10. Hát eléggé kiszámítható és sejtető az egész film, így a csavarok erőtlenek és túlságosan hatásvadászok. Az eleje ahol a Jane elmeséli az életét, nagyon egy helyben mozog…én majdnem feladtam már ott. De jobb hogy nem, mert így egész jól elszórakoztam a film hibáin. Csodálkozva olvasom, hogy sok embernek tetszik…nemcsak a történettel vannak felvetéseim (magával csinálja), hanem a tálalással is (45 percig nézed, hogy na mi lesz már a lényeg). Talán az idegesít a legjobban a filmben, hogy nagyon mindfuck akar lenni, és itt a lényeg az “akar”-on van. Nem egy Christopher Nolan film. Látszik. De szeretne az lenni.

    • Ezen a nem egy Nolan film megjegyzésen csak nevetni tudok. 😀 Gyakorlatilag amit leírtál a film jellemzéseként, egy az egyben az Interstellar is lehetett volna. Még a magával csinálja dolog is. 😀 Csak ott többet kell várni mint 45 perc. 😀

  11. Meglepően értelmesen indult, egy ideig jól adagolja a fordulatokat, de a végére szétesik, és nem a bemutatott dilemma feloldhatatlanságától, hanem attól, hogy az egymást követő csavarok következetlenné teszik az addigiakat. Egyrészről valóban beteg film, másrészről viszont nagyon is elgondolkodtató, felzaklató.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *