Először is nézzük, mit tudunk erről a technikáról. Tapasztalat, hogy néha nem kattintotok a linkekre, ezért most ideteszem az egész wikipédiás anyagot – köszönet a fordítóknak, akik az angol wikipédia szócikket varázsolták át. Közben nézegessétek a képeket és a videókat, aztán válaszoljatok a kérdésre.
A motion capture, magyarul digitális mozgásrögzítés (gyakran csak mocap) egy olyan eljárás, melynek során mozgást rögzítenek, majd azt egy digitális modellre ültetik át. A technikát Skóciában dolgozták ki. A motion capture-t főként a szórakoztatóipar, az orvostudomány, a sport és a hadsereg alkalmazza. A filmgyártásban az előadó mozgása kerül rögzítésre, majd a felvett adatokat a digitális karakter animálására használják. A testen kívül az arcon és az ujjakon elhelyezett érzékelők segítségével a színész teljes előadása, valamint arckifejezései is rögzíthetők.
A motion capture során egy vagy több előadó mozgását nagy sebességgel rögzítik. Az így nyert adatokat egy 3 dimenziós modellre tükrözik, így a digitális karakter ugyanazokat a mozgásokat végzi, mint az élő színész. A régebbi technikákkal ellentétben – ahol a szereplő megjelenését is felvették, ami végül a képkockánkénti animáció alapjául szolgált – itt kizárólag a mozgás kerül rögzítésre. Az előadó mozgásán kívül, ezzel a technikával virtuális kamerákat is létre lehet hozni, így a digitális karakter bármilyen szögből bemutatható.
A mozgás digitális rögzítésére számos megoldást dolgoztak ki. Ezek általában a testre elhelyezett érzékelők típusában – passzív vagy aktív – különböznek. Aktív érzékelő lehet például egy lámpa, LED vagy egyéb jelforrás. A passzív érzékelők többnyire egy külső jelet vernek vissza. A felvétel előtt ezeket az érzékelőket (markerek) az előadó testének bizonyos pontjaira rögzítik. A felvétel során a mozgást több kamerával követik nyomon, így a központi számítógép különböző szögekből látja azt. Ezt követően a kamerák és a markerek helyzetéből a számítógép háromszögeléses módszerrel meg tudja állapítani a színész csontvázának helyzetét. A gyakori mintavételezésnek köszönhetően ez a folyamat másodpercenként többször játszódik le, így az eredmény egy folyamatos mozgás, mely ezek után átültethető a digitális modellre.
A motion capture számos előnnyel szolgál a hagyományos számítógépes 3D animációval szemben:
(1)A mozgást sokkal gyorsabban, akár valós időben is képes rögzíteni.
(2)A szórakoztatóiparban ez csökkenti a képkocka alapú animáció költségeit.
(3) A felvételhez szükséges idő kevésbé függ a felvett mozgás hosszától és bonyolultságától, mint a hagyományos eljárások esetén.
(4) Összetett mozgásokat, valóságos fizikai reakciókat és ezek hatását, a súlyt, a fellépő erőket élethűen lehet rögzíteni.
(5) A képkockánként történő animációnál sokkal kevésbé munkaigényes.
(1) Az adatok rögzítéséhez és a velük történő munkához különleges hardver és szoftver eszközökre van szükség.
(2) Ezen eszközök ára kisebb produkciók esetén gazdaságtalan lehet.
(3) A rögzítő rendszernek a felvevő kamerák látóterétől függően, nagy helyre lehet szüksége.
(4) Problémák esetén tovább tart kijavítani a hibát, mint újra felvenni a teljes jelenetet. Az adatok valós idejű megtekintése csak néhány rendszernél érhető el.
(5) Állatok mozgása nehezen rögzíthető.
(6) A fizika törvényeivel ellentétes mozgások nem rögzíthetőek.
(7) A felvételek utómunkálatokat igényelnek (pl.: érzelmek hozzáadása).
Amint azt a képeken és a videókon láthatjátok, komoly színészi teljesítmények állnak a háttérben. A teljesség igénye nélkül hoztam a fenti példákat, és elnézést a kezdetlegesnek tűnő szerkesztés miatt – akadnak még technikai problémáink a szerkesztőfelülettel. (A)
Nos, mit gondoltok, mikor fog Oscar-díjat kapni egy motion capture technikát alkalmazó színész?
- Star Wars: Az utolsó Jedik (kibeszélő) - 2017. december 17.
- Röviden: Death Note (2017) - 2017. augusztus 27.
- Éjszakai ragadozók (Nocturnal Animals) - 2017. február 28.
- Capa pop-up - 2017. február 16.
- Kellemes karácsonyi ünnepeket! - 2016. december 24.
- Nehéz helyzet - 2016. december 18.
- Star Wars: Zsivány Egyes (kibeszélő) - 2016. december 14.
- Feltámad a vadnyugat (Westworld, 1973) - 2016. október 15.
- Milyen a magyar filmgyártás jelenlegi helyzete? - 2016. július 26.
- Újabb Suicide Squad előzetes - 2016. április 11.
Jó kérdés..az Akadémia túlságosan konzervatív ehhez, sajnos. Én Nighy-t ugyan úgy imádtam Davy Jones-ként, mint Saldana-t Neytiri-ként..brutálisan nagy alakítások!
Szerintem még vagy 10 év: egyenlőre nem is igazán szépen adják vissza a színészi mimikát a mocap-es filmek (nem technikai, hanem hozzáállási korlátok miatt) és így nehéz eldönteni, hogy színészi játék vagy a VFX csapat munkája a díjazandó.
Mikor már teljesen hétköznapos lesz a mocap és nem akarnak görcsösen über-látványosat alkotni vele, akkor lesz díjazható.
Még a 90-es években a tévében ment a Final Fantasy animációs film előzetese. Távolról úgy tűnt, hogy ez élőszereplős lesz. Még mondtam is, hogy jé, hát Sandra Bullock új filmben játszik?:)
Az elmúlt időszakban Robert Zemeckis szeretett bele a mo-cap-be, ideje volt, hogy visszatérjen az élőszereplős világba. Megcsinálta Kényszerleszállást és bizonyította, hogy tud ő még remek produkciót készíteni. Mert ház mo cap munkái nagy része valahogy nem az igazi.
Úgy gondolom, hogy van még mit fejlődni, hiszen nem tudják még a érzelmeket visszaadni az animációs karakterek. De belegondolva nem is az a nagy kérdés, hogy mikor kap díjat egy mo cap színész, hanem, hogy mikor tudnak majd színészeket kreálni, hogy hús vér emberre nem lesz szükség.
Persze előbb jönnek a mo cap színészek díjazása, idő kérdése az egész, meg hogy melyik fesztiválon fog történni mindez.
Én az Avatárnál már láttam érzelmeket, nem azt mondom, hogy pontosan olyan volt, mintha valóságos embert néznék, de messze a legjobb volt.
Koi, először azt akartam írni, hogy tuti nem fognak színészeket kreálni, mert… de aztán rájöttem, ha a stúdiók azt akarják, ők soha nem öregednek meg – persze egy idő után ez unalmassá válhat. És eszembe jutott az is, hogy virtuális popsztár már most is van – és lazán megtölt egy arénát.
14. perctől indul a buli:
http://www.youtube.com/watch?v=rL5YKZ9ecpg
Azért A Gyűrűk Ura és A hobbit Gollamját összehasonlítva látszik, milyen óriásit fejlődött ez a technológia is kb. 11 év alatt.
Ez így szárazon igaz, csak pont a Hobbit a legjobb példa arra, hogy milyen mikor az ember átesik a ló túloldalára és már ész nélkül, nem a történet és a set kibővítésére, hanem csak úgy hogy legyen látnivaló effektezi szét a filmet. (Mondom én ezt úgy, hogy a Gyűrük urát imádom.)