írta Nikodémus
Hollywood általában ráfarag a távol-keleti kultfilmek újsütetű másolásával (kitűnő példa erre a nemrég készült Oldboy-remake), ám míg az amerikaiak olyan lusták, hogy nem hajlandóak feliratos filmet nézni, marad a tendencia. Annál különösebb, hogy az általában vaskos alapvetésekkel imponáló ajánlólevélként érkező távol-keleti rendezők szintén rendre besülnek az álomgyárban. Bong Joon-ho eddig is meglepően okosan lavírozott saját alkotói védjegyei és a széles közönségsikert hozó műfaji megkötések között, s új filmje, a Snowpiercer – ha nem is menti meg a “sci-fi éveként” beharangozott csúnya beégést – utólag mégiscsak enyhít valamit a felhozatal okozta csalódáson.
Önmagában tekintve pedig az utóbbi évek egyik leginvenciózusabb képregény-feldolgozása, mely bár nem hibátlan, a szórakoztatás mellé jó adag gondolkodnivalót is ad. Például azt, hogy különös állat az ember, főleg ha bezárva tartják. Egy rosszul elsült klímabefolyásolási kísérlet eredményeként korszakos tél borul a földre, s a lassacskán kihaló emberiség maradéka egy hosszú, minden jóval és rosszal felszerelt vonaton utazik körbe-körbe. Természetesen szigorú kasztrendszerben, ahol az aljanép egymást falja föl, a nélkülözők túlélnek, a középosztály melózik, az arisztokrácia pedig élvezi a gondtalan semmittevést.
A posztapokaliptikus felütés mellé tehát a science fiction-műfajra annyira jellemző társadalomrajzot is megkapjuk, ám rendezőnk csavar néhányat a dolgon: a hátsó szekció lázadását először szimpla érvényesülési harcként tálalja, s amikor sajátos road-movie-ként hőseink szép lassan végigmenetelnek a vonaton, hogy az elől sejtett vezérrel végre találkozhassanak, kibomlik egy torz társadalmi rendszer képe, mely önmaga karikatúrájaként őrzi a hajdanvolt civilizáció utolsó törmelékeit. Bong Joon-ho ezen a ponton nem áll ellen a csábításnak, és a lenyűgöző vizuális ötletekkel tűzdelt jelenetekben valóságos szatírát farag filmjéből. Az egyre sűrűsödő összecsapásokat persze hideg precizitással és vériszamos kegyetlenséggel vezényli le (a sötétben való fejszézés vagy a kabin-jelenet egészen szürreális élmény), tehát a vérre szomjazó akció-rajongók is megkapják a magukét. De a Snowpiercer messze nem csupán kaszabolásról szól: Curtis (Chris Evans) és társainak terve átélhető, noha a mellékszereplők között első látásra több a klisé, mint az élő karakter.
S ha már itt tartunk, utóbbiak – John Hurt, Jamie Bell, Octavia Spencer – épp annyit tesznek, hogy megértsük figurájuk lényegét, ám a valódi főszereplő Curtis, kinek jellemével kapcsolatos fordulatot mindjárt elővesszük. Addig is emlékezzünk meg Tilda Swintonról, aki tűpontosan alakítja a tenyérbemászó, lefelé rúgó, felfelé nyaló zsebdiktátor szerepét – és még sminkje is pompásan rásegít minderre. A film vizuális megvalósítása megfelelő, invenciózus, csupán a kevés külső jelenet gyanús CGI-szempontból. A forgatókönyv alapvetően a kultikussá vált képregényt követi, változtatásai a filmszerűség érdekében meghozott ésszerű lépések. Néhány logikai baki ugyan feltűnik a figyelmesebb néző számára, de ezek összességében kevéssé zavaróak.
Mindenképp szólni kell a film nagy fordulatáról, mely visszafelé és előre is megemeli az egész alkotást, és amely tulajdonképpen 4/3 részben van elmesélve. Kezdődik Curtis vallomásával, mely szívfájdítóan érthetővé teszi konok, eleinte kissé komikus eltökéltségét, ugyanakkor hezitálását arra, hogy a lázadás vezetőjévé váljon. Aztán jön az a rész, amikor a végre szemtől szemben vigyorgó nagyvezér (Ed Harris lazán hozza a cinikus diktátort) elkezd monologizálni. Olcsó húzás, és a fordulat következő harmada is olyan gyenge, hogy akár el is árulhatom: lázadásod értelmetlen, mindent kontrollálok, te is benne voltál az előre kigondolt nagy egyenletben. Ám ezután jön még két olyan csavar, amely viszont simán álleejtésre késztet, és nem feltétlenül azért, mert olyan váratlan lenne (egyébként az mindkettő), hanem azért, mert morális dimenzióba helyezi a sztorit, izgalmas összetettséget adva annak. Mert az ember lehet, hogy kegyetlen állat, de erre akkor a legcsüggesztőbb rájönni, amikor épp felcsillan a remény, hogy egyébként máshogy is lehetne.
Bong Joon-ho nem táplál illúziókat az épp magunk mögött hagyott civilizáció nemes eszményeivel kapcsolatban: világosan utal rá, hogy hiába a posztapok-alaphelyzet, előtte sem volt jobb. Ebből a szempontból a félig-meddig pozitív zárlat is csalóka: ha jobban belegondolunk a zárójelenetbe, mindjárt belátjuk a túlélés értelmetlenségét. Mondhatnám, Bong Joon-ho szerint a remény hal meg utoljára, de meghal, ez tuti, mégpedig erőszakos halállal. Nem túl szívvidámító konklúzió.
- Motorosok (The Bikeriders) - 2024. szeptember 29.
- A szembenézés kényszere - 2024. szeptember 15.
- Példakép kerestetik - 2024. szeptember 08.
- A bérgyilkos, aki nem is volt (Hit Man) - 2024. július 21.
- Smoke Sauna Sisterhood (2023) - 2024. július 07.
- A majmok bolygója: A birodalom (Kingdom of the Planet of the Apes) - 2024. június 16.
- Lelépnék egy másik bolygóra – Nyersanyag - 2024. június 09.
- Szellemirtók: A borzongás birodalma / Aquaman és az elveszett királyság / A győztes gól - 2024. június 02.
- A száguldás nem elég – Autóversenyzés a filmvásznon - 2024. május 12.
- Moralitásdrámák a 21. századból - 2024. május 05.
Erős film volt nagyon szerintem, az akciók jól követhetőek voltak, a karakterek hiába sokszor klisések igazán kedvelhetőek és a sztori maga is rengeteg érdekességet rejtett magában, amit szerintem remekül ki is használtak.
Engem ez a kritika felcsigázott, úgyhogy ezt meglesem akkor. 🙂
Engem is felcsigázott a kritika, terveztem a megnézést, de úgy nézz ki ezt is kihagyta a hazai mozikat..
Jó filmnek tűnik, már “beletekertem”.:D Alapjában véve ez a vonaton keringés elég hülyeség lenne, de szimbolikusan élve vele, remek dolgokat ki lehet hozni belőle, és jó hogy a jelek szerint éltek ezzel. Ami mondjuk nem jött le, hogy mi került ezen 40 millió dollárba, de ettől függetlenül nézős, és ilyenből kellene még sok.
Evans 🙂
Ezt én is szeretném megnézni.
az utolsó cigarettás jelenetért már megéri megnézni.
Kicsit spoileresen írtál, szándékosan, úgy látom 🙂 Kár.
Ha elfogadjuk az alapszitut (vonat, kasztok, lehűlés) és nem kötünk bele mindenbe, mint a hard-core sci-fi rajongók, akkor csodálatosan beszippant a világa. Tilda Swinton önmagában zseniális, a sztori fokozatos, a fényképezés nagyon szép lett. a vége pedig nem kiábrándító ha csak arra a következtetésre nem jutsz, hogy az ember eredendően gonosz.
Szabad teret ad a rendező a végére, hogy mit higgy .
Spoiler! ON
Nem tudhatjuk mennyien élhették túl a végére. A “szükséges jó” érdekében muszáj volt feláldozni azt a világot amiben egy ember istennek képzelve magát az “alantasabb” emberek moralitását manipulálva, és gyerekeket alkatrészként felhasználva (lehetne azt okosan is csinálni) uralkodik odabenn, már nem is az emberi faj túlélésére hajt.
Nekem pozitív volt a kicsengése. Mert azt akartam benne látni.
OFF
Régen láttam iylen jó scifit. Nem kell hozzá Will Smith m vagy Tom Cruise. 🙂
Tömören : Fasza kis film ! Bátran ajánlom , műfajtól független megtekintésre . Nem unalmas , nincsenek üresjáratok a klisésnek mondott karakterek pedig sajnos tükrözik a valóságot .
Klisések vagyunk …. 😉 Ez van .
Ez a film egy nagyon jól sikerült alkotás. Többet kaptam, mint vártam. Meglepő volt pár duma is, elég eredetien hatott, nem volt tele klisékkel.
Aki nem látta és a műfajt szereti, nézze meg. Aki nem szereti a műfajt, na majd emiatt meg fogja. 🙂
Nekem az jött le, hogy a sorsunkat nem mi irányítjuk, hanem szépen úgy cselekszünk, ahogyan mások akarják, ahogy mások megbeszélik. Gyakorlatilag csak bábok vagyunk a nagyok játszmájában. Lépéseinkről pedig már azelőtt tudnak, hogy megtennénk őket. Szóval a film alapjául szolgáló képregény a jól ismert összeesküvés elméletet helyezi posztapok környezetbe.
érdemes az egész filmet afféle szimbolikaként kezelni. mert anélkül zavaróan hat számos dolog.
pl. az óriási kihasználatlan terek, egy vagonban egy manus csinálgatja a szusit, holott egy ugyanekkora vagonban él az “alsóosztály” minden egyede.
az utolsó vagont kivéve, mindenhol csak “vannak” az emberek, nem olyan mintha ott élnének. az egésznek az az érzete, hogy este 4kor ezek leszállnak a vonatról és hazamennek a titkos otthonaikba. sehol sem látunk háló/lakó kocsikat.
ezeket leszámítva tetszett a film, és nem tudtam némi nemű bioshock utánérzést felfedezni (főleg az iskola vagonos résznél)
Sokak pozitívat írnak e menüről úgy látom ideje lesz megnézni.
Tegnap néztem, és tényleg tetszett, talán azért mert a drámákat jobban szeretem. A cselekmény egy pillanatra sem ül le,nincs üres járat. Valóban, hiába a világvége hangulat, helyzet, a jelenlegi körülöttünk lévő világ is ugyanolyan borzalmas mint az elképzelt jövőkép.
más: klassz a kritika, szívesen olvasnék hasonló témájú cikkeket , vagy film tippeket adhatnátok a témában, amit érdemes megnézni:)
Két szóban összefoglalva: steampunk mátrix 😀
Megnéztem, és nem tetszett. Annyi logikai hiba van benne, hogy képtelen voltam elvonatkoztatni, vagy mélyebb, szimbolikus értelmet keresni. Képtelenség figyelmen kívül hagyni ezeket a hibákat, nem értem, nektek hogyan sikerült.