39

Tűzgyűrű (Pacific Rim) – írta NY124

tn_1tuzgyuru

Mecha. Hatalmas, ember által irányított, végtagokkal rendelkező robotok, brutális fegyverekkel, amelyeket általában egy idegen fenyegetés ellen vet be az emberiség. Az e gépeket szerepeltető művek leginkább japán területen népszerűek, ott is inkább az animékben és mangákban (pl.: Neon Genesis Evangelion, Code Geass). Nyugaton idáig csak a mi ízlésünkre formált verzióikkal találkozhattunk, illetve a saját magunk által kifejlesztett elképzeléseket láthattuk a robotos témában. A Tűzgyűrű ezt a tendenciát igyekszik megtörni, igazi nagy mechák fognak szörnyeket zúzni és viszont, miközben mind nyugaton, mind keleten mindenki elégedett lesz. Legalábbis a híres-neves Guillermo Del Toro és csapata ezt igyekszik elérni.

A sztori egy söralátéten összefoglalható. A Csendes-óceán alatt megnyíló kapun keresztül gonosz óriásszörnyek támadtak ránk, okát rejtély övezi. A világ összefog és megalkotják a Jaegereket, hogy legyőzzék a fenyegető Kaijukat, a pilóták egyre nagyobb sztárrá válnak, viszont sokak szerint lassan a világ sorsa is veszélybe kerülhet. Ugye nem valami újszerű? De ha ezt igényesen tálalják, akkor okunk nem lehet a panaszra, hiszen egy katasztrófa-akciófilmhez nem kell magasra tenni a lécet forgatókönyv terén, fő a látvány.

Látványban pedig a Tűzgyűrű nagyon erős. Maga a világ is, amiben játszódik varázslatosan szép, egy furcsa sárgás-kékes, kicsit meseszerű atmoszféra lengi be az egészet, a fényképezés sokszor megcsillan az utcaképeken és egyéb nem verekedős jeleneteken. Még a különböző szereplők megalkotása is egy laza, megnyerő sémára épül, mindenki „kúl”, „jól néz ki” a maga módján. Ahol meg éppen a gigászi szörnyek és robotok összecsapása jön, ott elégedetten bólogatunk: minden az elvárásoknak megfelelően történik, monumentális, jól levezetett csatákat kapunk. Ez az egész jó teljesítmény annak köszönhető, hogy a Tűzgyűrű kifogástalanul mutatja be önmagát az öreg akciós kliséken keresztül, legyen szó a karakterekről, a világról, ami éppen a szemünk előtt zajlik, bármiről.

Homlokráncolásra ad okot, hogy a tudományos-történeti háttér is a sztorihoz hasonlatosan kidolgozatlan és összecsapott, egy mondatos, ezerszer láttuk. Mindezt két habókos professzor adagolja nekünk, akikkel még azonosulni is nehéz, rájuk építeni az egyik legnehezebben hihető, leginkább sántító részt nem volt jó húzás. Tudjuk, ez minden hasonló mozgóképi anyagnál így van, sehol sem erős az elméleti gyorstalpaló, de én csak jobb narratíváért kiáltok, nem pedig a relativitáselmélet ismertetéséért. Ugye inkább könnyen érthetőnek kell lenni, nem az atommagfizikus a célközönség. És itt már látszik az, amit mindenképp ki kell mondani: hiába ügyes a Pacific Rim, a drága, CGI mámorban fürdő filmek típushibáitól ő sem menekülhet.

A párbeszédek mérhetetlenül bugyuták, sokszor fogjuk a fejünket, hogy mennyire nem életszerű az, ami az imént elhangzott, Pentecost (Idris Elba a Thor fekete Heimdallja) ebben az élen jár, a tipikus komoly afroamerikai, a becsületes katona, az előre legyártott séma. A többi hős is ilyen, van okos ázsiai lány (Rinko Kikuchi), fiatal és forrófejű srác (Charlie Hunnam), a csodabogarak, piszkos arcú építkezési munkás (Larry Joe Campbell, akinek rövid jelenlétén kellemeset mosolyogtam), az oroszok. Pedig van érdekes és ígéretes is, Hannibal Chau (Ron Perlman, a rendező kedvelt embere) számomra ilyen volt. Tehát a dramaturgiai rész nem a színészeken bukott el, hanem a forgatókönyvön.

A személyiségfejlődések/motivációk egyszerűek, bosszú, elveszített hozzátartozó, apával való kapcsolat, súlytalan mindegyik, előre látjuk hová vezetnek. Az utolsó egyharmad az akcióorgián túl annyira kiszámítható és ciki, hogy egy percre is nehéz izgulni vagy pedig szomorkodni a drámai eseményeken, sokat pedig ostobán még el is poénkodnak, ami meg kizökkent és emiatt kellemetlenül érezzük magunkat a moziszékben. A rosszul megfaragott szereplők kéz a kézben járnak a közhelyes, béna eseményekkel, dialógusokkal. Vak vezet világtalant.

A Pacific Rim nem Transformers. Több mint behemótok pankrációja. Okos gondolati szálakat is megpenget, van benne egy kis társadalmi kritika, befigyel a szegénység, a politika, csak sajnos nem kezd ezekkel semmit, igazi mélysége semmiképp sincs. Mintha stábnak erre nem maradt volna ideje, a film gépolajba és kék Kaiju-vérbe fullad.

Így válik felemássá az eleinte ígéretes mű, ami egy teljes, hiánypótló alkotás lehetne, de szerencsétlenségére újat nem húz elő a zsákból. Megváltást pedig végképp nem hoz a mecha rajongó rétegnek, bár egy ideig feledtetheti velük, hogy nem született még vásznon remekmű ebben a stílusban. Végezetül pedig, ha a fanok egy zseniális Guillermo Del Toro filmet vártak, akkor csalódni fognak. Ez nem A faun labirintusa, inkább a Hellboy és a Penge 2. mellett fogjuk emlegetni az úr életművében.

imdb: 8,0

Rotten Tomatoes: 72%

büdzsé: 190 millió dollár

39 komment

  1. Én a nyár legjobb, legszórakoztatóbb alkotását vártam, de nem azt kaptam. Kisebb csalódás volt számomra. De azt meg kell hagyni, hogy a harcok egészen jók voltak és nem volt agyonvágva minden, mindent lehetett látni, nem rángatták a kamerát. Örülök neki. Meg egyébként sem lehet csúnyán leszólni egy olyan filmet, ahol tankhajóval csűrnek képen egy óriásszörnyet.:):D
    Jobb lett volna, ha feliratos nézem, mert a szinkron sokat ronthatott rajta. Idris Elba beszéde angolul ezerszer jobban hangzott, mint magyarul.

  2. Del Toro egyébként elmondta, hogy nem lesz Director’s Cut a DVD-n, mert ami a moziba került az már a rendezői változat:)

    A rendező elárulta, hogy forgatott néhány befejezést, mert kíváncsi volt, hogy melyik működik jobban.
    Spoiler: Ugye a végén Hunnam és Kikuchi megöleli egymást. De volt olyan lehetőség is, hogy megcsókolják egymást. Del Toro ezt nem találta jónak, mert a két karakter jó barát és kolléga, nem pedig szerelmesek.

    • Idris Elba esetén nekem is beugrott, hogy eredetiben jobb lett volna a hangja, de sajnos feliratosan nem került mozikba, én is mindenképp úgy lestem volna meg. 😀
      Ha nem lesz Director’s Cut akkor az elég furcsa, azt hittem Toro ennél többet akart kihozni a filmből.
      A csók pedig végképp elrontotta volna az amúgy is klisés végét. 😀 Annak örültem, hogy nem történt meg.

  3. Egész jó volt, bár túl sok volt a duma, és az erőltetett drámázás, apa-fia viszony, stb..ezeket kihagyhatták volna belőle.

  4. Ahhoz képest, hogy láthatóan a CGI effekteken kívül minden másra csak centeket költöttek a készítők (klisétenger történet, ismeretlen szereplők, idióta párbeszédek), korántsem lett az a lenyűgöző, áll leejtő alkotás mint amiben hosszú hónapok óta reménykedtem. Néha annyira kínosak a párbeszédek, mintha csak az egyik Transformers filmben lennénk, egy Del Toro szintű rendezőtől sokkal de sokkal többet vártam volna! Ez a csávó most, ezzel a filmmel adta el a lelkét Hollywoodnak! Az akciók közötti kitöltő jelenetek unalmasak és elcsépeltek, nem tartják fent az érdeklődést és ez az amit a Bosszúállók tavaly nagyon jól csinált, itt egyáltalán nem működött.
    Az akciójelenetekből viszonylag sok van, de az éjszakai, borús, folyamatosan esős óceáni környezetben állandó vízfröcskölésben rángatózó jelenetek közepette elég sűrűn kapod magad azon, hogy nem tudod mi történik épp a vásznon. Valóban jól érződik a robotokon és a szörnyeken, hogy monumentálisak, de kicsit mintha túl sok jelenet lett volna sötétben és füstben csomagolva, szerintem nem véletlenül. Valószínű a CGI hibáit így akarták eltüntetni valamint a készítők ellensúlyozni akarták, hogy véletlenül se lehessen rásütni az alkotásra, hogy ez egy napfényben úszó Michael Bay féle Transformers koppintás.
    Ez egy szimpla techdemo aminek nincs “lelke”…

    • Igen, az esős, víz alatti, sötét jelenetekből valóban szembetúnően sok volt, de sajnos nehéz innen megítélni, hogy ez csupán dizájner fogás vagy pedig valamit el akartak-e vele fedni. 🙂 Egy ideig az atmoszféra, a hangulat javára van, majd később már felfigyel rájuk az ember.

  5. pedig már azt hittem, hogy ezt kell válasszam a Lone Ranger helyett. amúgy, ha a Hellboy filmek mellé beállítható ez a mű, az még nem olyan nagy gond. 😀

  6. Jó írás. <3

    Azt megadja a nézőnek a film amit ígért, látványt és szórakozást és ez nekem elég. 😛

  7. Mindenki minden látványorgiás filmből egy akkora, de akkora forgatókönyvet akar….
    Óriásrobotok vs. szörnyek….ENNYI..LÁTVÁNY

  8. Mert talán azok az animékben meg mittudomén micsodákban hatalmas story van??? Ez ugyanaz, csak élőszereplős változatban. A látvány a lényeg!! Jó lehet leszólni, hogy minden nagy mozifilmben csak a látvány a lényeg. Vannak ötletes és nagy mozifilmek. Kevesebb mint az elvárt de vannak. Most az a kor van mikor kiélik a “filmcsinálók” hogy mire képes a technika.

    • Nézd meg mondjuk a Code Geass c. animét, ott például az animék mellé befért egy a világon megtalálható szinte összes politikai berendezkedésre reflektáló sztori is. 😀

      • Az animék lépéselőnyben vannak, mert rajzolgatni olcsóbb, és a huszon-akárhány epizódos struktúra sokkal több időt hagy a történetek kibontására. Arról nem is beszélve, hogy még a leg-mechább japán animáció is nagyon karakterközpontú, még ha a drámai vonal elcsépelt és unalmas is, de legalább hangsúlyos. Egy mozifilmnél természetes, hogy az időkeretből kilógó részek közül azt vagdossák le, ami a legkevesebb nézőt hozná, a csillogó-villogó robotharcosok kapják a reflektorfényt. Tehát a végeredmény indokolt, de attól még nem kell feltétlenül megkajálnunk az egészet.

  9. anno a Stuart Gordon-féle Robot Jox is óriásrobotokkal kényeztette a nagyérdeműt. igaz ott Robot vs. Robot volt a koncepció, meg látták is egy páran, és a költségvetés is az öt százaléka lehetett a Tűzgyűrűnek. 😀 de a geekfaktor abban is benne volt rendesen.

  10. Miért akkora divat fikázni a Transformers filmeket? Azok azért nem rosszak, de a zsákom tele van a sok áligényes filmerőszakolóval, akiknek semmi se jó.

    • Ha valakinek nem azonos a véleménye a tiéddel, akkor az egyből “áligényes filmerőszakoló”? Gondolkozz el ezen egy picikét…

      • Igen, ez épp olyan, mint amikor annak idején valaki le merte írni, hogy nem tetszett neki az Avatar, mindjárt el lett küldve a francba, mert hogy nem ért a filmekhez, hülye…stb…
        (De mondhatnék más példát is…)

        Magyarországon nem igazán megy annak az elfogadása, ha valaki más véleményen van egy adott témában. (És ez nemcsak filmekre igaz…)

      • Le se írtam a véleményem, de te már tudod mi az. LOL

        Amúgy meg arra hívtam fel a figyelmet, hogy nem kell mindent fikázni és robotos filmeknél a Transformers a legnagyobb fika-faktor. Amúgy igen az “áligényes filmerőszakoló” tökéletes megfogalmazás.

        • Sajnálom, hogy a mondataim ilyen indulatokat váltottak ki belőled, nem szerettem volna senkit sem provokálni az írásommal, sajnálattal hallom, hogy szerinted én egy áligényes filmerőszakoló lennék, akinek semmi sem jó. Én igyekszem minnél ígényesebb kritikát írni minden alkalommal, semmiképp sem szeretnék “fikázni”, szerintem ez az eddig általam produkált cikkek alapján a többség számára világos.
          Az pedig, hogy a Transformers filmjei egyetemesen rossz kritikákat kaptak valamilyen szinten köztudott, hiszen a Rotten Tomatoes oldalon 20 és 57 százalék között mozognak, de inkább a 20 felé tendál, a Metacritic oldalon pedig 35 és 61 pont között. A nézők pontjai pedig IMDb szerint: 5.9 és 7.1 az alsó és felső határ. Ha jól tudom te is irogatsz ide a Filmdroidra, azt hittem, ez számodra is nyílvánvaló.
          Így nekem az a kép rajzolódik ki, hogy a Transformers filmeket fikázni nem divat, hanem egy kritikusok között elfogadott tény. Ezzel nem akarom elvenni a véleményed, vagy pedig igazolni önmagam, hiszen mindenkinek meg lehet a saját véleménye és ez így van rendjén, ha neked tetszik egy film, nekem pedig nem azzal semmi gond nincs (ha ez éppen a Transformers, akkor az).
          A semmi sem jó részét a dolognak nem kommentálom bővebben, mert butaságnak tartom, az eddigi elemzéseim nagyobbik fele záródott pozitív hanggal, nem tudom, hogy ezt mire alapozod.

          • Bocs, ha félreérthető voltam. SEMMI BAJ A KRITIKÁDDAL! A megjegyzés sem erre vonatkozott. A kommenteken buktam ki. Az, hogy melyik kritikus mit mond egy filmről az számomra semmit nem jelent. Egyszerűen az zavart, hogy nincs a kommentelőkben önálló gondolat, hanem egyenbirkaként követnek valamit, amit mások leírnak és nem mernek ellentmondani. Vegyük a Transformers 2-t. Kritikailag lehúzták, de a nép megnézte, mert bazi nagy robotokat akart látni, amikor éppen zúzzák egymást. Innentől kezdve ki nem szarja le az IMDB-t meg ezeket. De rengetegen vannak úgy, hogy olvassák ezeket és magukévá teszik a sablonvéleményeket.

            Amennyire mások vagyunk annyira különböznek a nézeteink, véleményeink, ergo amikor 100-adszor olvasom kommentben, ahogy szarozza valaki a Transformerst, de persze minden részét látta, na az az áligényes filmerőszakoló, akinek semmi nem jó.

  11. Még nem láttam (csak olvastam a kritikákat), de szerintem nem lehet megemlíteni a Hellboy és a Penge 2 mellett…

    • Ha nem láttad, akkor mégis honnan a francból tudod te azt?
      Nálam például simán üti a Penge 2-t, de még a Hellboy első részét is, pedig mindkettőt szeretem…

      • Onnan tudom, hogy nagyon unom már a sok x@rt, amit leakarnak nyomni a torkomon és kifejlesztettem egy technikát, amivel nem kell újabb filmet megnéznem, ami x@r. ÉS ez az, 5-ből 4 kritika nem egy ütős alkotásnak vélte és itt is mérsékelt volt az értékelés, továbbá a kommentek sem tükrözik az ellentettjét. Plusz nem vagyok egy zseni, de egy filmben a látvány számomra már édeskevés, ezt már eljátszották az Avatarban, illetve azóta már sok filmben…

  12. Még valami spoiler
    Úgy örültem, hogy végre nem lesz “Atomot a bestiáknak” -szerű elgondolás-jelenet. Erre csak nem bírták ki. Megint vissza kell nyúlni a Függetlenség napja felé. A Feledés után idén ez már a második.
    Én egyébként 70 %-ot adnék a filmnek:)

    • szerintem ez nem visszanyúlás, szimplán csak jelenleg ez az emberiség (egyik) legpusztítóbb fegyvere, nyilván azt vetik be, ha nagy a baj, nekem logikusnak tűnik

      • Logikusnak logikus, csak eléggé elcsépelt már. Kissé örültem is, amikor az elején elmondták, hogy a hadsereg állította meg az első szörnyet. Nem dobtak rá bombát, meg effélét. Gondoltam, hogy nem is húzzák elő az atomkártyát. Erre mégis valami effélével fejezték be.

  13. A trailer alapján az egész film nagyon sötét. Ez alatt nem az intellektuális ürességet értem, mert az valahol alapvető hiányosság minden olyan műnél, ahol a rendező beleszeret a “és az milyen király lenne már, ha…” kezdetű látványorgia-ötleteibe. Úgy értem, hogy a látványvilág sötét. A 3D filmekkel eddig az a tapasztalatom, hogy (a szemüveg miatt talán) az egész egy árnyalattal sötétebbnek látszik, mint ami indokolt lenne. Ebből meg aztán, ha az előzetesből ítélek, végképp semmit nem tudnék kivenni. Érdemes moziban néznem egyáltalán?

    • Nem. Semmiképpen ne nézd meg moziban. Végülis ilyen látványorgiát mindennap kapunk. A sötétség tényleg annyira zavaró, hogy teljesen elveszi az élvezetet. A harcjelenetek is bénák majdnem elaludtam. Még az Asylum is jobb minőségben használja a CGI-t. Kétszer néztem meg moziban, de már bánom.

  14. Az alapsztori alapján nem igazán hozott lázba a filmbe, de mivel mégiscsak Guillermo Del Toro rendezte beültem megnéznem, és nem is csalódtam. Egy jó kis látványos, szórakoztató film. Viszont a bazinagy hype-ot nem értem, ami megelőzte a film bemutatóját, de ez legyen az én bajom.

    Ja, eredeti nyelven néztem és 2D-ben. (Szerintem sokaknak nem mondok újat, de nem Magyarországon élek, szóval a szinkronos verzió filmeknél nekem egy ideje nem opció.)

    • Akkor lehetséges, hogy te jobban jártál, mint mi itt Magyarországon, sajnos nem volt feliratos. Idris Elba hangjára kíváncsi lettem volna pedig. 🙂

  15. Hát vasárnap megnéztem!Felesleges pénzkidobás volt!Unalmas volt!Szerintem a látvány se volt akkora hogy az kiemelkedő legyen!Semmivel nem volt job mint bármeik mostani sci-fi film!kb 3szor bebólintottam rajta!A superman után ez volt az idei második nagy csalódás nekem!A WWZ viszont az idei favorit!

  16. Életem egyik legjobb filmje, igazi adrenalinbomba az elejétől a végéig. A Man of Steelt ezerrel jobban vártam, viszont ez a film köröket ver rá! Aki csak teheti nézze meg, ilyen látványos és izgalmas filmet csak ritkán kap az ember!

  17. Ma láttam a filmet moziban. Örülök, hogy nem csak egy kacat kamerás mozi felvételt néztem meg. A film hatalmas, nem is értem miért húzzák le olyan sok helyen, szerintem nagyon egyben volt a film, és azért annak tudatában kell lenni, hogy egy látvány filmről van szó, nem kell komoly storyra számítani, de még az is megállta a helyét. 10/10

  18. Nemrég sikerült pótolnom, hát nem tudom, örüljek-e neki… Del Toronak kétségtelenül színesebb a fantáziája, mint Michael Baynek, de minden egyéb szempontból sajnos a robbantgatós amcsi produktumainak nyomvonalát követi a film. Ahogy bosszankodtam az 1.0-s sztorin, a kliséhegyeken, a csikorgó dialógusokon és a papírjelmez-karaktereken, végig reménykedtem, hátha ezt nem ugyanaz az ember rendezte, mint A faun labirintusát. De sajnos igen: Toro megcsinálta a Transformers 4-et, a kínai/japán piacra optimalizálva. Míg Cuarón egyre magasabbra tör, ő lefeküdt Hollywoodnak.

  19. Nem gondoltam volna…de tetszett…a szörnyek háttértörténete nagyon jó, arra lehetne építeni az elkövetkezendőkben is.

  20. Hogy én is klisével éljek: ez is egy tipikus amcsi film 😀
    Amúgy nem rossz. A szánalmas párbeszédeket átpörgettem, és azon kaptam magam, hogy kifejezetten élvezem a filmet, mert ha eltekintettem a ganyé karakterizálástól, akkor bizony nagyon jó az egész utóíze így nézés után.
    Ilyen akciót biza nem látni túl sűrűn, ez a nagy előnye a csilliárd dolláros filmeknek. Ron Perlman pedig nagyon tetszett, valahogy a Sons of Anarchy óta nagyon bejön a színész. Az itteni humora is nyert nálam, a (SPOILER!) stáblista utáni “kivágom magam a bébiszörnyből” jelenet pedig számomra a legjobb rész volt a film során. 😀
    Szóval nem kell az agyatlan filmeket sem temetni, csak tudni kell, hogy mit várjon tőlük az ember.
    G.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *