29

Feledés (Oblivion)

A nem túl távoli jövőben a Földet egy idegen faj támadja meg. Az emberiség megnyeri a háborút, de a bolygó lakhatatlanná válik, ezért elköltözünk a Titánra. Csak Jack Harper (Tom Cruise) maradt a Földön egy adminisztratív munkát végző csajjal, hogy megszereljék a drónokat, amik a kutakat védik, amik… tulajdonképpen teljesen mindegy, és még párszor úgyis elmondják a filmben.

01-feledes

A Feledés egy eredeti film, legalábbis abban az értelemben, hogy nem remake, sequel, prequel vagy adaptáció. Az alapja a rendező Joseph Kosinsky saját képregény ötlete. Ettől függetlenül nem hat az újdonság erejével, hiszen már nagyon sok filmben láthattuk ezeket az ötleteket. Van benne egy kis Legenda vagyok, Majmok bolygója, de a szemfüles sci-fi rajongó biztos talál benne egy tucat utalást korábbi filmekre. Mindez tisztességesen van összerakva, de nem fog földhöz vágni úgy, mint amikor először láttuk a Mátrixot. A design a Feledés legnagyobb erőssége. Az elhagyott Föld, amit visszakövetelt a természet és csak itt-ott meredeznek a jól ismert New York-i építmények csúcsai – Szabadság szobor, Brooklyn híd –, az új-zélandi táj, ahol a külső felvételeket forgatták, pedig már rég bebizonyította, hogy csak rá kell fogni egy kamerát és hozza a lélegzetelállítót. A futurisztikus torony, ahol Jack az éjszakáit tölti, és a szitakötő szerű kisrepülője pedig nagyon szexik. De amikor még percekkel később is még azon gondolkodom, hogy kell-e nekem egy ilyen levegőben lógó üveg úszómedence vagy beszarnék tőle, akkor valószínűleg nem kötött le száz százalékosan a cselekmény.

Tom-Cruise-Oblivion-wallpapers-2

Ahogy az elhagyatott táj, az egész film is üresnek tűnik, egy fikarcnyi humor vagy kikacsintás sincs benne. A történet önmagában viszont túl nevetséges ahhoz, hogy indokoljon ennyi pátoszt. A fordulatokat, ha nem is látjuk előre, nem járnak a nagy felismerés érzésével, és amikor megismerjük a nagy titkokat, az inkább csak egy kis „ha”-élmény. És amikor már a tények teljes ismeretében visszatekintünk a történetre, szükségtelenül nyakatekertnek tűnik. A legnagyobb probléma, hogy túl sok az expozíció. Az alapszituációt kétszer is végig kell hallgatnunk Tom Cruise-tól, egyszer a film elején, hangalámondással, aztán még egyszer egy beszélgetés közben, mintha egyáltalán nem bíztak volna abban, hogy a közönség felfogja a nem különösebben bonyolult premisszát. Aztán megjelenik Morgan Freeman és szépen mindent a helyére tesz egy Morgan Freeman-monológban®, és ebben gyakorlatilag ki is fullad a karaktere hasznossága. Szerencsétlen Olga Kurylenkonak közben ha három mondat jut, pedig egy NASA asztronauta, ahová valószínűleg nem a tökéletes csontozata miatt válogatták be. Egy lassú első kétharmad után kapunk sok akciót, de ez sem elég látványos, vagy nem elég érdekes, mert nem igazán tudunk eleget az emberekről a képernyőn, hogy különösebben érdekeljen, mi történik velük. Amikor pedig végre elérkezünk az utolsó felvonáshoz, és minden titokra fény derül, akkor azt kívántam, hogy bár erről szólt volna az egész film, ahelyett, hogy Tom Cruise baseball sapkában mászkál New York romjain.

Oblivion 1

A Feledés megint egy olyan film, ami nem nagyon tudta eldönteni, hogy mi akar lenni. Egyrészt főhajtás a 60-as, 70-es évek klasszikus, gondolkodós sci-fijeihez, de ahhoz nem elég mély és eredeti. Ahhoz pedig nem elég vicces és túl kevés benne a robbanás, hogy egy jó nyári blockbuster legyen, á la Függetlenség napja.

IMDb: 7,4

RottenTomatoes: 75%

29 komment

  1. Az előzetesek alapján éreztem, hogy nincs benne egy szikra új ötlet sem. Morgan Freemannek ugyan nincs már mit bizonyítania, de azért jó lenne, ha nem helyezkedne el a felesleges mellékkarakterek sorában.
    Kíváncsi vagyok hogy fog szerepelni a kasszáknál. Cruise-ra ugyan ráfért egy-két bukta, de azért ne írják már le a stúdiók.

  2. Hát igen nekem is az volt az érzésem, hogy mintha egy pár régen látott sci-fi (pl. Mátrix, A Sziget, Függetlenség Napja de még talán a legelső Star Trek film is eszembe jutott) jobb elemeit nézném valahogy érdekesen összemixelve.

    Amúgy számomra már a trailer megtekintése után egyértelmű volt, hogy Olga Kurylenko karaktere tulajdonképpen kicsoda. Csak reménykedtem, hogy meglepnek a készítők egy meglepő fordulattal, és mégsem, de nem tették.

    Ezzel együtt tulajdonképpen lekötött a film két órára.

      • Bakker esküdni mernék, hogy tegnap még koimbra neve volt ott, mikor először olvastam. Most vagy ez volt, vagy súlyosabb a fejfájásom, mint gondoltam. 😀

  3. A látvány és a zene perfekt, ugyanez volt a jellemző a Tron Örökségre is. Ez a kettő vitte el a hátán a sci-fit.
    Szerintem Andrea Riseborough kissé kilógott, egyáltalán nem tudtam elképzelni dögös nőként. Aranyos, szép, de azért a medencében való lubickolás nem az igazi.

    Mellesleg el tudtam volna képzelni egy sokkal komorabb, félelmetesebb, izgalmasabb filmet. Ez egy eléggé családbarát sci-fi volt, fogalmam sincs, de értem, hogy a Disney-éknél miért nem volt megnyerő az alapanyag.

  4. Megnéztem végre én is.
    Nem egy kiemelkedő alkotás, de aki szereti a sci-fit, annak nézhető.
    Látványvilág ott van, a sztori már sablonosabb, de mindenképp plusz pontot érdemel, hogy egy hellyel-közzel, de eredeti alkotásról van szó normális költségvetéssel.
    Sok ilyet akarok még, és akkor lesz közöttük pár igazán jó is.
    Bele lehet kötni, vannak hibái, de én elnéző vagyok vele szemben.
    Nálam 75%.

  5. Az az igazság, hogy bosszantó a film, mert az alapötlet (még ha láttuk is már) zseniális, a kibontás (még ha szintén láttuk is már, és akkor jöhetnek a scifi-címek egymás után…) újfent az, de olyan kanyarokat jár be a sztori, amiket nem kéne, ha koherensebbre írták volna meg az egészet. Cruise jó, Olga csak néz a bociszemeivel, a látványvilág elképesztő (és ötletes!), de sajnos a végére elönti az egészet a hatásvadászat.
    Mindenesetre öröm, hogy születik még nagyköltségvetésű, nem-remake, -prequel, -sequel stb. scifi. Kicsit jobban oda kellett volna figyelni rá. Ja, a filmzene meg egy akkora Batman-nyúlás, mint a ház. Körmöst a szerzőknek! 🙂

      • Hát mondjuk kapásból

        SPOILER

        Mátrix, Függetlenség napja, egy csipetnyi 2001…

        SPOILER VÉGE

        • Spoiler

          Fuggetlenseg napja… a 2 jelenet miatt? Az h vmi ufo-s dolog van benne, nekem nem eleg a film emlitesehez. 2001 az igen, de csak ha nem a HAL utalasra gondolsz, mert az megint nem alapotlet, sot sztem ahogy az ellenallas ugy a fogep is teljesen irrelevans a lenyeg szempontjabol, csak igy kapott a kornak es mufajnak megfelelo boritast. A Matrix helyere meg inkabb a Moon.

          • @Kóczy – Sztem ebből is látszik, hogy van a filmben vmi fontos és univerzális dolog, ami minden jó sci-fi műben benne van, legyen az akár egy Asimov, vagy egy Szárnyas Fejvadász, Űrodüsszeia.

            Ez a pozitív értelemben vett lecsupaszított, közvetlen, tiszta világ a sci-fi technológiával tökéletes az elmélkedésre, ami a film első felében nekem jól is működött. Ami igazán hiányzott, az pár rövid dialógus modjuk Freeman és Cruise között.

            A diskurzus lelkületét/hangulatát tekintve hasonlított volna modjuk dr. Manhattan marsi szövegére, vagy a Sunset Limited-ben elhangzottakhoz, vagy a Szárnyas Fejvadász végén lévő esős jelenethez. Témája, ha más nem az idézet mögötti filozófia lehetett volna, kiegészítve Cruise, mint “übermensch”, világképét, világgal alkotott kapcsolatát.

            De, igazából bmi megfelelt volna, ami egy kicsit a Szárnyas Fejvadász felé sodorta volna a filmet. Nem nagyon, csak egy kicsit.

            spoiler
            A film vége nekem egyértelműen az, hogy a nővel megy fel és együtt felrobbannak. Az erőltetett happy end-en is látszik, hogy nem mertek sok mindent bevállalni – már azon is csodálkoztam, hogy simán mellbelőtték Cruise-t -.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *