4

Arábiai Lawrence (Lawrence of Arabia, 1962)

lawrence_of_arabia.jpg

Peter O’Toole brit színész, az Arábiai Lawrence feledhetetlen megformálója bejelentette, hogy felhagy a színjátszással. Nyolcszor jelölték Oscar-díjra, többek között a Caligula (1979) és Az utolsó császár (1987) című filmben nyújtott alakításáért, de soha nem kapta meg a díjat. 2003-ban azonban az amerikai filmakadémia életműdíjban részesítette. Úgy gondoltam, erre a színészóriásra egy kritikával emlékezem meg és mégis melyik film lenne erre a legméltóbb, mint legemlékezetesebb filmje az Arábiai Lawrence. A fiatalabbak kedvéért mondom, ez az a film, amelyet a Prometheus című filmben David az android néz.

T. E. Lawrence a Brit Hadsereg hadnagya az első világháborúban. Feladata nem túlságosan izgalmas: különböző haditérképeket kell megfelelő színűre kifestenie. Amikor végre egy megfigyelői megbízatást kap az egykori Török Birodalom területén, nagy elszántsággal veti bele magát a munkába. Amikor azonban megbízatása helyszínére érkezik, megtudja, a dolgok egészen máshogy festenek, mint ahogy azt gondolta.

lawrence1.jpg

Ez egy hipnotizáló, epikus, lebilincselő és lélegzetelállítóan gyönyörű film, Peter O’Toole zseniális alakításával a főszerepben. Robert Bolt és Michael Wilson egy grandiózus forgatókönyvvel állt elő a XX. század egyik legkalandosabb életű, legérdekesebb emberéről. A film sikerében azt gondolom hatalmas szerepe volt a jól megírt forgatókönyvnek. Egyrészt nem esett abba a hibába, hogy idealizálja a főhőst, másrészt nem akarta bemutatni teljesen Lawrence életét. Hogy úgy fogalmazzak, nem markoltak túl nagyot a forgatókönyvírók, képesek voltak egy kis szeletet bemutatni Lawrence történetéből, úgy hogy abban minden benne volt. Mindössze 2 évet ölel fel a történet és még így is 202 perces!

A film alapvetően arra keresi a választ, ki is volt Lawrence. Már az elején is erre keresik a választ amikor Lawrence temetésén ezt a kérdést teszi fel az újságíró. Nem kapunk kézzel fogható választ, nem akarják az alkotók a szánkba rágni, megmondani ki is volt Arábiai Lawrence, ezt rábízzák a nézőre, a mi ítéletünkre.

lawrence-of-arabia2.jpg

Kivétel nélkül minden szerepre megtalálták a tökéletes színészt. Alec Guinness, Anthony Quinn, Jack Hawkins és Omar Sharif kimagaslik még ebből a színészgárdából is, de ez a film egyetlen ember jutalomjátéka, azé a Peter O’Toole-é aki ez előtt a film előtt, lényegében egy ismeretlen színész volt, utána viszont a legnagyobbakkal emlegették egy lapon.

Nagyon nehezen kapta meg a szerepet, Albert Finneyt szerették volna megnyerni, hogy keltse életre Thomas Edward “TE” Lawrencet. Finney azonban, megvolt róla győződve, hogy bukás lesz a film így nem vállalta. Több színész neve is szóba került, de konkrét ajánlatot Marlon Brandonak tettek. Brando előtt ekkor két film forgatókönyve volt. Az egyik az Arábiai Lawrence, a másik pedig a Lázadás a Bountyn. Két választása volt, vagy a sivatagban a semmi közepén forgat hónapokig, vagy a karibi szigetvilágban Tahitin, gyönyörű félmeztelen nők körében színészkedik. A hedonista, nőcsábász Brando választása nem lehetett kérdés…

lawrenceofarabia_980x350_0.jpg

Ekkor került képbe Peter O’Toole aki örömmel aláírt a filmre. Hihetetlen alakítást nyújt Lawrence szerepében, elképesztő, hogy mennyi életet vitt bele a karakterbe. Megismerhetjük a nagyravágyó brit tisztet, aki megvan győződve saját nagyságáról, a rendíthetetlen önbizalmú férfit, aki még a legkonokabb muszlimokkal is elhiteti, hogy semmi sincs megírva, az arabok vezetőjét, aki hófehér ruhájában, mint Jézus sétál a sivatagban. A brutális gyilkost, az önmagában és a sivatagban csalódott férfit és még sokáig lehetne sorolni. Ilyen mélységű karakterábrázolást nagyon ritkán látunk, tényleg érthetetlen, hogy nyerhetett Gregory Peck Oscart O’Toole előtt.

David Lean rendezése igazi mestermunka, a rendező sok alig észrevehető trükköt alkalmazott a filmben annak érdekében, hogy még nagyobb hatást érjen el. Ilyen például az, hogy szinte az összes filmben látható mozgás balról jobbra történik, David Lean ezzel akarta hangsúlyozni a filmben látható folyamatos, hosszú utazást. Ha erről a filmről beszélünk, meg kell említenünk, hogy talán minden idők, legszebben fényképezett alkotásáról beszélünk.

lawrence-of-arabia-1.jpg

David Lean és Freddie Young operatőr kihozta a magányt és a könyörtelen gyötrelmet a sivatagból. Az a művészi színhasználat, amellyel bemutatják a sivatagot, minden képkockát egy gyönyörű műalkotássá változtat. Jordániában, Marokkóban és Spanyolországban forgatták a filmet, szerettek volna eredeti helyszíneken is forgatni, de ehhez az arab államok nem járultak hozzá, sőt a film elkészülése után egyedül Egyiptomban jelenhetett meg, a legtöbb arab országban a mai napig nem mutatták be, mert úgy érzik, a film sérti az arab kultúrát és negatívan ábrázolja az arab nacionalizmust.

Ilyen filmek ma már nem készülnek, és ez ebben az esetben nem közhely. 1962-ben számítógépes trükkök hiányában Lean maga is hadvezérként vezényelte a statiszták ezreit és a grandiózus csatajeleneteket, méghozzá kizárólag külső, sivatagi helyszíneken. A fim felejthetetlen zenéjét az akkor még kevéssé ismert Maurice Jarre (Jean Michel Jarre apja) szerezte. Hat hét állt rendelkezésére, hogy a kétórás filmzenét megalkossa, mégis nem lehet rá panasz, tökéletesen passzol a filmhez. Eredetileg 222 perces volt, ezt rövidítette le Lean 202 percre, így került a mozikba, azonban ezt túl hosszúnak találták és a legtöbb országban egy 187 perces változat jutott el. Két nagy rajongója, Steven Spielberg és Martin Scorsese 1989-ben saját pénzéből felújíttatta a kópiát és a Cannes-i filmfesztiválon díszelőadáson mutatták be az új 202 perces, felújított változatot.

Azt gondolom ez egy tökéletes film, a rendezés, a forgatókönyv, a zene, a színészek, minden a helyén van. Sokan még most is minden idők legjobb filmjének tartják, nem érdemtelenül. Az Arábiai Lawrence-nek örökre helye van a legnagyobb, legjobb filmek listáján. Nem is lehet kérdés, 100%-ot érdemel.

4 komment

  1. @koimbra: Évek óta sírok a szinkronok miatt, de most egy hatalmas pirospontot beírtam a Prometheust szinkronizáló csapatnak. Azokban a jelenetekben amiben ezt nézi David az eredeti szinkront vágták be. Kis apróság tudom, de annyira örültem h figyeltek erre 🙂
    Amúgy nagyon jó film. Csak ajánlani tudom!

  2. Most digitalisan felujitottak es novemberben fog megjelenni Blu-rayn, de oktoberben nehany moziban is bemutatjak 4K-ben (ami nem tudom mi, de nagyon magas felbontas lehet), londoni olvasok tartsak a szemuket a BFI-on.
    Itt a felujitott trailer:
    bcove.me/3evwto8j

  3. Kb. minden ellene szólt annak, hogy ez a film működjön, a végeredmény mégis fantasztikus, nem véletlenül volt hatással kb. egész új-Hollywoodra. A rejtélyes motivációjú, nehezen kiismerhető főhős, a meditatív tempó, az elképesztő fényképezés és a teljesen szikár forgatókönyv mind-mind afelé mutat, hogy elgondolkodjunk, ki is volt ez az ember. Egyszerű csaló vagy tényleg ott volt benne az igazi nagyság ígérete? Maradandó filmélmény.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *