19

A dolog (The Thing, 2011)

Az eredetiről itt esett szó.

John Carpenter sok klasszikussal büszkélkedhet, az utóbbi 15 évben elkövetett műveire azonban már nem igazán lehet elismerően tekinteni. Mindazonáltal a 70-es és 80-as években készített filmjei miatt megérdemli, hogy a horror nagymesterei között kapjon helyet és mostanság ötlet híján előszeretettel mazsoláznak rendezései között, természetesen azon gondolkodnak el, hogy érdemes-e remake-et készíteni alkotásaiból. A Halloween és a 13.-as rendőrőrs ostroma már megélt egy feldolgozást, akárcsak A köd és hosszú ideje ügyködnek a Menekülés New Yorkból új verzióján. Leporolták A dolog sci-fi-horrort, amely egyike a legjobb remake-eknek és ekkor még Carpenternek nem kell fiatal pipiket pakolnia a filmjébe, nem úgy mint mostanság (gondoljunk csak a gyalázatos Wardra). Marc Abraham és Eric Newman A holtak hajnala sikere után már bátrabban nyúlt hozzá A dologhoz, egy előzményfilm képe rémlett fel szemeik előtt, ami végső soron nem nevezhető izzadságszagúnak és sok gond nem származhat belőle, ha a norvégoknál is képesek megteremteni a feszültséget.

Egy helikopterből valaki veszett módon lövöldöz az antarktiszi hómezőkön egy menekülő kutyára, a fegyveres fickó és a pilóta azonban elhalálozik, az ebet pedig befogadják az amerikai kutatók. Még nem is sejtik, hogy egy alakváltásra képes űrlény keveredett közéjük – így indul Carpenter filmje, ennek az előzményeit vázolják fel. Bemutatják, hogy miképp találták meg az idegen űrhajót, hogyan férkőzött be soraik közé az idegen létforma. A személyzet azonban nem csak norvégokból áll, amerikaiak is keverednek közéjük.

Matthijs van Heijningen Jr. reklámfilmesként dolgozott, de nem A dolog kapcsán került először Hollywood közelébe. Zack Snyder ugyanis rá szerette volna bízni az Army of Dead zombifilmet, a projekt a hatalmas költségvetés miatt végül darabokra hullott. Heijningen Jr mindent megtesz, hogy bizonyítson, hogy megmutassa: van keresnivalója a filmiparban. Le sem tagadhatja, hogy nem nézte meg Carpenter művét, tudja, hogy mitől működött igazán a 82-es dolgozat. A feszültség egyszerűen magas hatásfokon tombolt, szépen emelkedik a paranoia szint, a néző a mellette ülőre is gyanúsan pisloghatott és már-már azon gondolkodhatott, hogy MacGyver módra összedob gyorsan egy lángszórót. A 82-es filmben pár perc erejéig elruccanunk a norvégokhoz, így betekintést nyerünk az ottani történések végkimenetlébe, ezeket az új filmbe is próbálták megtartani, bemutatni. De ami a legfontosabb, hogy a rendező törekedett az izgalomszint növelésére, mivel alapvetően egy helyen, majdnemhogy a négy fal között játszódik a cselekmény, így csak egy tehetségtelen filmes lenne képes unalmasan prezentálni a történéseket. Persze akad néhány olcsó ijesztegetés is, ám marad még szufla a komolyabb rémisztgetésre is. Az „Itt a lény, hol a lény” és a „Vajon megtalál?” jeleneteknél előfordulhat, hogy még levegőt is elfelejtünk venni.

A rendező alapjában véve kevés esetben hagyatkozik saját ötletekre, inkább újrahasznosít és mindezt jól csinálja. Egyértelműen javára írható, hogy nem húzta sokáig, a film eső perceiben rálelnek az űrhajóra és a földönkívüli elszabadulására sem kell várni egy órát. Most sem lehetünk biztosak benne, hogy ki a másolat és ki az, aki továbbra is emberi lény, azaz…Kurt Russell ide vagy oda, bizony anno még benne is kételkedtünk. Habár az előzményfilmben is ide oda jár a szemünk, hátha észreveszünk valami apróságot, amivel az űrből jött elárulja magát, egy dolog viszont teljesen biztos, valahogy Mary Elizabeth Winstead esetében soha nem merül fel a gyanú (hogy végül idegen-e vagy sem, a filmből kiderül). Winstead legalább nem vész el a tömegben, ügyes, okos lány és szerencsére nem menekül sikítva, hanem megpróbálja kézbe venni a dolgokat, nagy megkönnyebbülés, hogy karaktere nem csak egy rémült szemű nő, aki meghúzódik a szakállas fickók háta mögött. Mindenesetre ha már Kate Beckinsale csődöt mondott a jégvilágban (Vakító fehérség), legalább van egy nő, aki állja a sarat a sarkvidéken.

A kellemes csalódás íze csak egy ideig marad meg, mintha a készítők nem bíztak volna abban, hogy jó lesz ez így, ezért a túlélőket kihajtják a bázison túlra egy kis akció erejéig. Kár volt, mivel a gondosan felépített feszültség valamelyest csökken. Ennek ellenére 70 %-ot megérdemel a film, talán ha a Carpenter film újranézése után kerül terítékre esetleg kevesebbet is érhet (vagy többet?). Végül szót kell ejteni még egy CGI-ről, amiből akadt néhány csúnya munka is, de hát ez van, ha a költségvetésnél meghúzzák a nadrágszíjat, akad pár kiábrándítóan gyenge effekt. Ami külön öröm, hogy nem próbálták feleslegesen humorizálni, a játékidő elején elsütött vicc után marad a komor, sötét hangvétel.

imdb: 6,5
rottentomatoes: 33 %

Büdzsé: 38 millió dollár
Amerikai bevétel: 16,9 millió dollár
Összbevétel: 18,9 millió dollár

19 komment

  1. Nekem kellemes meglepetés volt. A régit nem szerettem,de megnéztem,ez viszont teljesen lekötött. A cgi néhol viszont elég jól nézett ki azért tegyük hozzá. Kicsit hiányoltam a filmből részleteket,pl.,hogy még is miért változott át az aki. A 7/10 reális. Egyszer lehet be is szerzem!

  2. Kíváncsi vagyok rá, az eredetit nemrég néztem meg, de egyáltalán nem volt félelmetes, az egész film egyszernézős.

  3. @napalm: spoiler: Mivel az ürge a végén nem kezdte meg az átalakulást, akár az is szóba kerülhet, hogy ember volt. A csaj pedig rájött erre és inkább halálra fagyott.

    A másik eshetőség, hogy egyébként is ott maradt, mivel nem akarta, hogy idejöjjenek vizsgálódni és aztán elképzelhető, hogy őket is megszállja valami.

    El tudom képzelni, hogy megtette azt a pár tucat mérföldet a másik bázisig, gondolom a harmadik részre tartogatják, de mivel nem volt sikeres, így szerintem erről lemondhatunk.

  4. ja, szerintem is. engem zavart, hogy nincs “arc” a filmben, még ulrich thomsen se. a csaj pedig tök jellegtelen volt – kell, hogy legyen valami markáns pofa, mint kurt russel volt az elsőben. tévé spinoffról nincs szó? én látnék egy ilyenben fantáziát, bár nyilván drága lenne…

  5. Szerintem nem a film se jo se bűnrossz. Az eredetinek természetesen nyomába se ér. Most nem sorolom fel miben gyengébb.

    SPOILER

    Elvarratlan szál így most már van rengeteg.
    PL. a lezuhant helikopterben levő szörny se lett elintézve. Meg igazából ha kuty alakban simán áttrappol egyik bázisról a másikra, akkor már gyakorlatilag bárhova eljuthat emlős formában. Nincs lezárva ugye McReadyék szála meg a csaj szála se. Plusz szerintem az sincs kőbe vésve, hogy csak egy szörny utazott az űrhajóban, lehetnek még lefagyott lények máshol is.
    Kérdés: ha az űrhajó még működőképes volt, mi a ráknak nem ment arrébb anno a lény valami melegebb vidékre??

    Ezek a kérdések asszem maradnak megvélaszolatlanul, hisz lehet várni újabb 30 évet mire valaki még egy filmet csinálni merészel.

  6. A film nagyon tetszett mint az első rész várom a 3 filmet
    ————
    little2 levan zárva McReady-ék szála könyvben!
    Spoiler
    a néger csávót elkapja egy szörnyike behúzza egy csapóajtón, McReady meg felrobbantja magát a szörnyikével együtt ,1 katona maradt (azaz egy ember matradt meg ,de itt is sokan kezdték az elején egy katonai bázison)….

  7. Nagyon rossz volt, de ez ízlés kérdése. Az viszont jól mutatja, hogy mennyire átggondolatlan, hogy a helikopter, a puska és a Huskie ami összekötné ezt az ún. prequelt az eredti filmmel csak egy post scriptum a credits alatt és csak úgy a semmiből ugranak elő.

  8. most néztem meg, és visszatértem, mert emlékeztem, hogy itt jó pontot kapott. 🙂

    borzalmasan vacak film, az elsőnek a nyomába sem érhet… tele van nem kicsit bosszantó logikátlansággal, amitől meg akár még jobb is lehetne, mint az eredeti az az technika volna, ami ugye fényéveket fejlődött a 80-as évek óta… de nem, ez a speciális effekteket tekintve is amatőr. :/

    szerintem csak azért hájpolták, mert az eredetire már senki nem emlékszik. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *