10

Top10: 2017 a filmvilágban

top10Mivel annyi minden történt a filmvilágban, idén rendhagyó módon, toptízzel összegzünk: a sok-sok történés közül kiválasztottunk Nektek tíz olyan eseményt, amire biztosan érdemes emlékezni. Mielőtt belekezdünk, ajánljuk Koimbra nyár végi összefoglalóját az idei blockbuster-szezon értékelésével. Lássuk:

1. Oscar: újabb magyar siker és elképesztő baki

Senki sem gondolta volna, hogy a Saul fia megérdemelt sikere után Magyarország még egy Oscar-díjat bezsebel, ráadásul egy olyan rövidfilmért, mely rendezőjének első alkotása. Deák Kristóf azonban megcsinálta a lehetetlent, és a Mindenki újabb aranyszobrocskát hozott haza. Az egyébként rendkívül kiszámítható, fáradt gálaestet az utolsó percek dobták fel: elképesztő baki történt a legjobb film kihirdetésekor, a Holdfény helyett tévesen a Kaliforniai álmot hirdették ki, s amikor már ott tolongtak a színpadon Ryan Goslingék, akkor derült ki a gikszer. A szervezőcéget azóta már kirúgták.

0rg

Kínos…

2. Újabb díjnyertes hazai film

Nem kellett panaszkodnunk, érkezett idén is díjtaroló nagyjátékfilmünk: Enyedi Ildikó filmje, a Testről és lélekről azzal indított, hogy elnyerte Berlinben az Arany Medvét, aztán egy sereg további díj és tisztes közönségsiker mellett a főszereplőt alakító Borbély Alexandra elhozta az Európai Filmdíjat is. A Testről és lélekről ugyan nem rúgott labdába a mostani Golden Globe-on (még csak nem is jelölték), de az idegennyelvű Oscar-jelöltek kilencre szűkített listáján ott van.

3. Zavar az Erőben

Milliók áldották és átkozták George Lucas nevét, amikor öt évvel ezelőtt az egész Lucasfilmet eladta a Disneynek, amely elszántan kezdett bele a Star Wars-franchise továbbépítésébe (és tuti, hogy Indy-vel is fognak kezdeni valamit). Egy viszonylag sima menet (Az ébredő Erő) után azonban mintha felgyűrődtek volna az erővonalak (vagy ráncok?) Kathleen Kennedynél. Kezdődött azzal, hogy Gareth Edwards Zsivány Egyesét masszív pótforgatásra küldték, és újravágatták Tony Gilroy-jal, idén pedig robbant a bomba: a Han Solo-film forgatásának derekán kirúgták a Chris Miller-Phil Lord rendezőpárost, helyette Ron Howard a hírek szerint a film 80 %-át újraforgatta. A cég a végeredményt látva állítólag már be is árazta a bukást. Sőt, mi több, a IX. részre már leigazolt, a forgatókönyvet szorgosan író Colin Trevorrow-t is elküldték, hogy JJ. Abrams vegye át a gyeplőt a trilógiazáró felett. Kicsit kapkod a Lucasfilm, a jövőre vonatkozó tervekről pedig mélyen hallgatnak.

0ro

Akadozik még a gépezet…

4. Látványos DC-bukdácsolás

Miközben a Warner látványosan kapkod a DC-univerzum nagyvászonra álmodásában, szinte véletlenül betaláltak egy női szuperhőssel: a Wonder Woman klasszikus kalandmoziját és szerethető főhősét imádták a népek, s a film világszinten csaknem 822 millió dollárt termelt. Hogy azért ne legyen olyan egyszerű a producerek élete, a finoman szólva is hányatott sorsú Justice League-filmet már korántsem fogadta ekkora lelkesedés: a Zack Snyder-rendezésként indult, időközben szinte teljesen újraforgatott, szanaszét cincált és Joss Whedon által gatyába rázott mozi végül horribilis költségeinek mindössze a kétszeresét hozta vissza.

5. Megtelnek a magyar mozik

Nem nagyon vagyunk ehhez hozzászokva, de az Andy Vajna-korszak egyik első gyümölcseként újra vannak nézhető magyar közönségfilmek a mozikban. A Kincsem hatalmasat futott: márciusi bemutatója óta még mindig játsszák, összesen kb. 450 000 nézőnél tart. A Viszkis pedig három hét alatt 200 000-es nézettséget produkált, s végül csak a mindent letaroló Star Wars: Az utolsó Jedikkel szemben vérzett el a kasszáknál. Még itt volt a kritikusok által földbe döngölt Pappa Pia is, ami erős kezdés után 205 000 nézőig jutott el.

0mf

Lassú gyarapodás…

6. Obligát folytatások

A vészes ötletszegénységben szenvedő Hollywood idén sem hagyta ki a lehetőséget, hogy néhány folytathatatlan klasszikust (avagy kultfilmet) folytasson: a Trainspotting 2. viszonylag kisebbet durrant (eleve függetlenfilm volt az első rész is, Danny Boyle-ék pedig hasonlóban gondolkodtak), a Budapesten forgatott Szárnyas fejvadász 2049-et viszont alaposan megtolta a Warner és a Sony/Columbia. Denis Villeneuve lassú folyású, szabálytalan víziója azonban megfeküdte a plázamozi-közönség gyomrát, így a bukás szinte garantált volt. De az álomgyár nem tanul: 2018-ban jön a Mary Poppins 2., a Mamma Mia 2., a Shane Black-féle Predator, 2019-ben pedig az újragondolt Hellboy és a Top Gun 2.

7. Nem csökken a Marvel-varázslat

Ha a DC mozis kínjairól szóltunk, meg kell emlékeznünk a Marvel Moziverzum szárnyalásáról: tényleg úgy tűnik, hogy amihez Kevin Feige keze hozzáér, az arannyá változik. Idén pedig a poénkodás volt soron: A galaxis őrzői vol. 2. őrült űrlényei (Kurt Russellel) kaszáltak, a júliusban bemutatott Pókember: Hazatérés meglepően eltalált kamaszfilm lett, Taika Waititi pedig kb. mindenből viccet csinált a Thor: Ragnarökben. És itt toporog a küszöbön a Fekete Párduc, aztán áprilisban jön a nagy szuperhős-hentelés Thanos vezényletében.

0marv2017

Még mindig pénznyomda.

8. Franchise-bukták

De hogy másfelé nem tudják ezt olyan jól a Marvel után csinálni, bizonyítja, hogy jutottak 2017-re is bőven bukták: a Universal már másodszor próbálta elindítani Rémuniverzumát, de az idei A múmia, Tom Cruise ide vagy oda, lehűtötte a reményeket. A 20th Century Fox még mindig lelkesen bólogat Ridley Scottnak, ha az Alien-brandről van szó, ám az idei Covenant-filmet nem túlságosan szerették. Folytatás persze lesz, az a kérdés, milyen formában és mikor. Neill Blomkamp pedig időközben elkotyogta, hogy Alien-tervezetét épp Scott fúrta meg. Hátra van még a három stúdiót is megjárt A setét torony-adaptáció, mely nyáron a bukásokat amúgy is virtuózan szállító Sony-nál lelt gyors nyughelyre.

9. Zaklatás Hollywoodban

Hollywood-szerte a legkényesebb téma idén kétségkívül a szexuális zaklatási botránysorozat volt, mely Harvey Weinstein viselt dolgainak októberi napvilágra kerülésével indult, majd egy sor színész, rendező és producer mondhatott rövid úton búcsút karrierjének (köztük pl. Kevin Spacey, Brett Ratner, itthon pedig többek között Marton László), a gőzhenger pedig tovább forog a #Metoo-kampánnyal és további gyanúsítgatásokkal. A nyilvánvalóan szörnyű tettek szomorú konstatálása közben egyes hangok azért felvetnek pár dilemmát. Hová jutunk, ha a polkorrektség jegyében minden udvarlási közeledést egyből zaklatásnak fogunk minősíteni? Ha 10-15-20 éves sztorik bukkannak most fel, hol voltak eddig az éles szemű és őszinte társak, szakmabeliek, újságírók? Vagy az össznépi hallgatáshoz a tanúk esetében is jól felfogott karrierérdekek fűződtek? Etikus-e egy művész sokszor meglehetősen zűrös magánéletét egybevetni szakmai munkájával, s előbbi alapján minősíteni az utóbbit? (Ahogy pl. Spaceyt kivágták legújabb filmjéből, vagy említhetnénk Woody Allent, Bryan Singert, Roman Planskit vagy Roland Emmerichet…) A válaszok túl bonyolultak ahhoz, hogy meghalljuk őket a mostani kampány-csatazajban…

0sh

Mióta tart, és meddig még?…

10. …és a finálét újra behúzza a Disney

Mondhatnánk, a Disney szokás szerint vitte az év végét, de ez most duplán igaz: nem elég, hogy Az utolsó Jedik uralta a decembert, a 20th Century Fox megvétele sokkolta a filmipart.  Az egeres cég Bob Iger elnöksége óta elképesztő offenzívában van, s e legutóbbi üzlettel tényleg átlépett egy komoly határt: az egykori nagy stúdió-hatos (the big six) immár kvintettre szűkült. Bár a Disney eddig mindig körültekintően terjeszkedett, könnyen lehet, hogy az érthető monopólium-félelmek beigazolódnak, illetve pénzügyileg sem lesz sikeres a bekebelezés. A cégnél mindenesetre nagyon bizakodóak, és többek között már az önálló streaming-csatornájukat tervezgetik.

+ 2 rövidhír a végére, bónusznak

Terry Gilliam 17 év után végre leforgatta Don Quixote-filmjét, Daniel Day-Lewis pedig bejelentette, végleg visszavonul.

0ddl

Ti mi(ke)t láttatok az idei év legmeghatározóbb filmes történésének?

10 komment

  1. Nagyon jól össze szedted. Én nem hiányolok semmit. Köszönjük! Bízom benne, hogy a Star Wars magára talál (bár nekem tetszett az új rész is) , a zaklatási botrányok elcsendesülnek végre, na meg, hogy nem járunk rosszul a 20 century fox felvásárlással.

  2. Hazai viszonylatban meghatározó , hogy harom roppant sikeres közönség mozi született ebből kettő -Kincsem,A viszkis -abszolút jól sikerült ,szórakoztató , jó értelemben vett holllywoodi színvonalú film. Nemzetközi/amerikai színterét figyelembe véve az R kategóriás filmek erősödését említem ,ami azért pár éve már elindult, de az hogy észak Amerikában 2 top 10-és R kategóriás film is befusson és a nemzetközi teren is több R kategóriás a top 2o ba került mindenképp biztató.

  3. “Hová jutunk, ha a polkorrektség jegyében minden udvarlási közeledést egyből zaklatásnak fogunk minősíteni? ” – Komolyan?? Weinstein szerinted udvarolt amikor maszturbalt..? Vagy hogy Spacey a munkahelyen fogdosott masokat annak nincs koze a munkajahoz..?

    • Az idézett mondat természetesen nem Weinsteinre, Spaceyre és a valódi erőszaktevőkre vonatkozik, de ha figyelted a további híreket, bizony nehéz tagadni, hogy a #Metoo kampány kissé túlpörgött, és olyanok is zaklatás áldozatainak állították be magukat, akikről kiderült később, hogy szó sem volt ilyesmiről.

      • Nem, en ezt egyaltalan nem lattam hogy komolytalanna valt volna a metoo. Plusz en ezen cikkre reagaltam ahol a fentiekkel vonod parhuzamba azt hogy ne lehetne udvarolni, ami elegge aggalyos szerintem.

        • Nem konkrétan komolytalanná válik, csupán a Bűncselekmények(!!!) (erőszak) közé erősen benyomultak és felhígitották a (az amúgy morálisan és emberileg elfogadhatatlan és vérlázító) zaklatásos és fogdosásos bunkóskodásokkal.
          Ami egyik mocskos parasztot sem menti fel, de a bűncselekmény és a legalja állati viselkedés között komoly különbségek vannak és nem egy kalap alá valók.
          Az hogy a ’15 éve a seggemre csapott’ jelenleg éppen mosódik egybe a ‘letepert (esetleg ütött/vert) és megerőszakolttal’…
          na ez a baj!
          MEg az a baj, hogy akik áldozatai ennek az egésznek évtizedek után kénytelenek a világba kiáltani az őket ért tragédiákat, mert a mai napig az áldozatokkal nem tud a rendszer mit kezdeni… így inkább el sem kezdik!
          Sőt mindenki hálivúdozik, de könyörgöm, itt világszintű probléma van, azon a nyamvadt városon kívül is pontosan így történnek a dolgok, sőt 2 milliárd nőt kezelnek nap mint nap tárgyként a bolygón és senki le se sz@rja amíg az nem 25 vagy nem tudom hány színésznő meg színész…

  4. Azért Howardba bízok,ha van a galaxisba aki összetud rakni egy szórakoztató filmet az ő. A mai generációnak fogalma sincs,hogy ez az ember annak idején milyen filmekkel jutalmazta meg a közönséget. Gondolok itt az Apollo 13-ra, Váltságdíj,Remény bajnoka, Willow…és az Oscar díjas Csodálatos elméjét ki ne hagyjuk. Nekem sajnos csalódás volt a Star Wars 8 így sok reményem van az öregbe, de érzem,hogy megfogja csinálni, és megmutatja hogyan is kell ezt!

  5. 1:) Na igen, a filmkedvelők ezen sokat szörnyülködtek és nevetgéltek, Faye Dunaway gyorsan el is tűnt a színről, szegény Warren Beatty magyarázkodott. De a La La Land producere teljesen korrekt módon fogadta a helyzetet.:)
    3:) Amilyen jól kezeli a Disney a Marvelt, úgy erőlködik a Star Wars-szal. A filmeken számomra ez nem látszik meg, tetszik az irány, de azért jobban is rajta tarthatnák a szemüket az aranytojást tojó tyúkon. Han Solo előzetes? Májusban bemutató, hahó.
    4) A DC-re már most ráférne egy reboot. Mindig is Marvel rajongó voltam, viszont a DC-s fMozis Univerzummal elégedett vagyok. A Warnernak össze kell kapnia magát és tulajdonképpen ha jól csinálják a Flash filmmel rebootolni is tudnák a franchise-t. Náluk hiányzik egy Kevin Feige-szerű ember.
    5.) Én inkább úgy fogalmaznék, hogy az erőlködés, a szándék mégsem váltotta be a reményeket. Milliárdos filmek és mégsem volt igazán kimagasló a nézettség. A Kincsemre még rá lehet fogni, hogy külföldre is eladják, egy csodaló sztorijára mindig van érdeklődő. De a Pappa Pia? Magyar slágerekkel? Vagy a Viszkis? Hát…szóval a szövegelés ellenére csúnya veszteséggel kell szembenézniük.
    8:) Az univerzumépítés csak a Marvelnek megy. A DC -nél sóhajtozva próbálnak csinálni valamit és próbálnak rájönni, hogy miért működött a WW, az Alien franchise-nál Ridley Scott látványosan nem fogja fel, hogy mi a baj. Az Universal szörnyuniverzumánál meg a Múmiás baki után gyorsan lelépett Alex Kurtzman. 400 millió ide vagy oda, a stúdió lehet, hogy mégsem fogja erőltetni a dolgot.
    9:) A zaklatási botrányt még egy ideig fel fogják emlegetni, de tulajdonképpen az egész nem más, minthogy a felszínt kicsit megkarcolgatták. Weinstein ügyvédeinek lesz dolga, Bryan Singer és Kevin Spacey egy időre eltűnik, de ebbe a botrányba bele kellett volna remegnie Hollywoodnak. Nekünk persze ez is nagynak számít, szerintem mindez csak a jéghegy csúcsa.

    Hozzátenném, hogy a 2017-es évben bebizonyosodott, hogy a rajongóknak semmi sem jó. A SW-t is darabokra szedték a fanok, akárcsak Scott-tot, fanyalognak a DC-nél és még lehetne folytatni. Jövőre felkészül Anna Faris a Vasmacska kölykei remake-ért, Shane Black a Predatorért és nagyon remélem, hogy nem szúrja el Spielberg a Ready Player One-t.

Hozzászólás a(z) hatom bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *