0

Utat készíteni – Az ígéret (2016)

írta Nikodémus

2017-09-az-ígéret-1

Túl véres volt nekünk, közép-európaiaknak a XX. század ahhoz, hogy naivan (avagy cinikusan) legyintsünk egy-egy újabb népirtás hírének hallatán. Kegyetlen tudás ez, mely mögött zsigeri ellenszenv, érthetetlen indulatok és megannyi, tragikusan megfeneklett megbékítési kísérlet keserű megtapasztalása rejlik. Talán ezért érzünk innen, a Kárpát-medencéből is kitüntetett rokonszenvet az örmény nép szakadatlan kálváriája iránt, melynek egyik legtragikusabb fejezetét most végre nagyvásznon is elmesélik. Kirk Kerkorian emigráns üzletember, Terry George, a Hotel Ruanda rendezője, illetve Christian Bale, Oscar Isaac és Charlotte Le Bon színészek fogtak össze, nehogy az első világháború törökök által végrehajtott örmény népirtása feledésbe merüljön. A nálunk augusztus derekán bemutatott Az ígéret tehát dicséretes vállalkozásból született, fontos film, még ha nem is olyan emlékezetes, mint amilyen lehetne.

2017-09-az-ígéret-2

Mikael (Oscar Isaac) patikusként próbál boldogulni egy kis faluban, ám ahhoz, hogy orvosnak tanulhasson, a hozomány érdekében el kell jegyeznie a baráti család ifjú leányát. Amikor megérkezik Konstantinápolyba, kitárul előtte a világ: megismerkedik Anával (Charlotte Le Bon), a Párizst megjárt, gyökereit felkutatni visszatérő hölggyel, akit udvarlója, Chris (Christian Bale), az AP törökországi tudósítója kísér el a nyugtalan légkörű, átalakulóban lévő birodalomba. A fiatal diák, jótevőinek hála, gyorsan beilleszkedik, ám az ígéretes karriert keresztülhúzza az első világháború kitörése – amelyben Törökország a tengelyhatalmak oldalán lép be. Ez utóbbi körülményre (s úgy általában a kényes politikai helyzetre) elhangzik ugyan egy halvány utalás, ám Terry George inkább a varázslatos Kelet és a bontakozó szerelmi háromszög bemutatására koncentrál. S nem is teszi rosszul: a független finanszírozás szűkös büdzséje ellenére nagyvonalú, elegáns képekben ismerjük meg a korabeli társadalmi viszonyokat. S ahogy elnézzük a főszereplő unokatestvéreinek békés, önfeledt játszadozását, belénk nyilall, milyen törékeny ez az idill.

Nem is kell sokáig várni, a háború gyorsan megérkezik, hőseink pedig csakhamar elszakadnak egymástól. A cselekmény fókusza továbbra is a romantikus szálon marad, megidézve a Doktor Zsivágót, ám annak érzelmileg megalapozott fordulatai nélkül: végigszaladunk a szörnyű népirtás csaknem összes állomásán, ám a karakterek sajnos kevéssé tudják közvetíteni az események súlyát. Isaac becsülettel igyekszik a gáncs nélküli, naiv Mikael szerepében, Le Bon egyszerre próbálja eljátszani a dívát és a cserfes szomszédlányt, a forgatókönyv azonban nem sok lapot oszt nekik. Még Bale hozza ki a legtöbbet karakteréből, aki arrogáns kívülállóból csendes rádöbbenések során át válik az ügy elkötelezettjévé – miközben meghasad a szíve, hisz a nő, akit szeret, a másik férfit választja. A film nem mutat nyílt erőszakot, ehelyett a játékidő vége felé mind gyakrabban meginduló könnyezésből és sötétre szűrőzött háborús totálképekből kellene megéreznünk, milyen szörnyű tragédia folyik éppen.

Pedig Terry George ért a drámaiság finom ábrázolásához, amit ezúttal sem felejtett el: remek az a jelenet, mikor Ana és Chris villámcsapás-szerűen, egyetlen szó nélkül nyugtázza, hogy a lány szívéért immár valaki más is verseng. Hasonlóan megrázó Mikael szökésének egy epizódja, amikor egy ismeretlen vonatra éjjel felkapaszkodván lépésről lépésre döbben rá, kiket visz a szerelvény és hová. Az efféle, valódi filmes gondolkodásról árulkodó momentumok azonban a játékidő előrehaladtával megritkulnak, s a film cselekménye lassan szétmállik a kollektív tragédia bemutatásának terhe alatt.

2017-09-az-ígéret-5

Az ígéret bölcsen nem akar untatni minket statisztikákkal vagy tablószerű kitekintésekkel a népirtás méreteiről, ám személyessé sem képes formálni a tragédiát nézője számára. A tanulság – miszerint az igazi bosszú nem az ellenállás, hanem a túlélés – nem szolgál túl sok újdonsággal két világháborút és sok-sok rezsimváltást megért tájékunkon, a kortárs párhuzamok pedig (legyen szó a kockázatvállaló újságírás fontosságáról vagy az épp most, épp ugyanott fortyogó menekültválságról) nem elég erősek az átütő aktualitáshoz.

Legkésőbb a Saul fia óta tudjuk, kétélű dolog esztétizálni a borzalmat. Az ígéret a könnyebb utat választja, és az az intenzív filmélményt feláldozza az ismeretterjesztés oltárán. Egy fontos erénye mégis van Terry George filmjének: utat készít a trauma békés feldolgozásának. S ez, rápillantva a puskaporos kelet-balkáni helyzetre, prófétai vállalás.

(Megjelent: Új Ember, 2017. szeptember)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *