0

Könyvajánló – A szimbolikus-retorikus film / A befogadó kamera

0dslSzőts István, Mundruczó Kornél, Jancsó Miklós, Huszárik Zoltán, Tarr Béla filmjein át megérkezünk a magyar film, a magyar filmtörténet, esztétika és etika elméleti és gyakorlati kérdéseihez. Vajon miért olyan bonyolultak a modern filmek, amelyeknek egy részét nagyon szeretjük, más részüket kevésbé? Hogyan lehet őket minél árnyaltabban, mélyebben megérteni? A szerző ezekre a kérdésekre keresi a választ sokrétű, tudományos igényű, mégis olvasmányos könyvében. Fő célja a médiatudatosság fejlesztése, és ennek érdekében több új megközelítést alkalmaz. Felvázolja a modernizmusok eszmetörténetét, megalapozza a filmek értelmezésének módszertanát, továbbá részletesen elemez kilenc, 1941 és 2011 között Magyarországon készült, hazai és nemzetközi díjakkal elismert filmet. Az eredmény egy igazán korszerű szemlélet és módszer, amely választ ad egyes divatos kortárs művészetelméletek elhajlásának okaira. A könyv alapjául szolgáló PhD-értekezés egyik hivatalos bírálója, Dr. Bencze Lóránt szavaival: Nem valószínű, hogy a jövőben komoly filmelemzés születhet magyarul az értekezés elemzési eljárásainak, problémafelvetéseinek, eredményeinek figyelembe vétele nélkül. (Forrás)

Deák-Sárosi László: László: A szimbolikus-retorikus film – Szőts, Jancsó, Huszárik, Mundruczó, Tarr és a modernizmusok, Magyar Napló, 474 oldal, 2016, 3500 Ft

0fkA műfajtörténeti interjúkötet a teljesség igénye nélkül a magyar dokumentumfilm-művészet tizennyolc meghatározó alkotójának portréját tárja az olvasó elé. Az egy-egy film köré rendeződő beszélgetések alkotói kommentárokként is olvashatók, de fokozatosan kibomlik bennük a filmesek életútja, látásmódja, művészi és gondolkodói felfogása is; számos esetben pedig életmű-beszélgetéseknek tekinthetők. A párbeszédes megszólalás olyan filmtörténeti, történelmi és egyben személyes élmények sokaságát hozza felszínre, amelyek tükrében a könyvben közreadott beszélgetések egyaránt számot tartanak a kutató és a magyar dokumentarizmus múltja és jelene iránt érdeklődő filmbarát figyelmére. A közölt interjúk egy része már korábban napvilágot látott a Magyar Napló folyóiratban és a Nemzeti Filmarchívum Filmkultúra című lapjában, azonban néhányuk most először jelenik meg. Közreadásuk egy olyan forrás értékű anyag megóvásának és terjesztésének feladatát látja el, ami egyszersmind a magyar dokumentumfilm értékeinek megőrzéséhez, érdemeinek társadalmi elismeréséhez és a műfaj továbbéléséhez is jótékonyan járul hozzá. A kötetben szereplő dokumentumfilmesek: Almási Tamás, Andor Tamás, B. Révész László, Dárday István, Elbert Márta, Erdélyi János, Fekete Ibolya, Gyarmathy Lívia, Kisfaludy András, Kocsis Tibor, Kőszegi Edit, Litauszki János, Oláh Lehel, Papp Gábor, Sára Sándor, Szalai Györgyi, Szalay Péter, Varga Ágota és Zsigmond Dezső. (Forrás)

Fenyvesi Kristóf: A befogadó kamera – Interjúk dokumentumfilmesekkel, Magyar Napló, 300 oldal, 2017, 2800 Ft

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztosra megyünk *