2

Flashdance érdekességek

34 éve, április 15-én mutatták be a Flashdance-t. Senki nem gondolta volna, hogy ekkora siker lesz, a Paramountnál egyáltalán nem bízták a bemutató előtt abban, hogy profitot fognak látni belőle. Habár a kritika földbe döngölte, a közönségnek mégis tetszett a film, amelynek népszerűségének nagyban hozzájárult a soundtrack és az MTV is. Tulajdonképpen a többség egy hosszú videókliphez hasonlította a produkciót, és hát Jerry Bruckheimer & Don Simpson producerpárosa pont ilyesféle művekhez adta a nevét.

A sztori:

Alex Owens nappal hegeszt, keményen dolgozik, de ha lemegy a nap, egy bárban táncol. Minden álma, hogy balett-táncos lesz.

A kezdetek

ginahealeyTom Hedley volt az, akinek a fejében megfogant az acélüzemben izzadó, éjszakánként pedig egzotikus táncokat lejtő hölgy története. Konkrétan Gina Healey (a képen) és Maureen Marder ihlette meg az úriembert (utóbbi építőipari munkás volt). 300.000 dollárért adta el a Casablanca produkciós cégnek, plusz a szerződésbe bekerült, hogy nyereség esetén részesedést is kapjon. Az akkor még Depot Bar and Grill című történetet a Paramount vásárolta meg, ahol átnevezték Flashdance-re.

Joe Eszterhas A Hollywoodi Fenevad életrajzi könyvében leírja, hogy amikor kezébe került a szkript úgy vélte, hogy nem kipofozásra szorul, hanem teljes átírásra. A középpontban egy divattervezőnő állt, aki beleszeret egy nős férfiba, illetve a sztori szerint egy ruhaipari iskolai tanulók összefognak a környékbeli motorosok ellen. Szerinte a legjobb az egészben művészies vetkőzőszám volt. Miután rábízták a feladatot, Eszterhas javaslatára Toronto-ba mentek, hogy táncoslányokkal beszéljenek, elvégre ha már a cselekmény végső soron erről szól, akkor egy kis kutatómunka is kell. A visszafelé vezető úton mondta el az ötletét, hogy a főszereplő lehetne hegesztő és a rendezőnek azonnal megtetszett a szikraesős-hegesztőpisztolyos gondolat.

flashdancekep1Jerry Bruckheimer és Don Simpson életművét jellemzi, hogy videoklip-szerű filmeket részesítettek előnyben, így a feszesebb tempó mellé a zenés videókból és reklámokból ismert gyors vágások és beállítások hívei voltak. Első mozifilmjüknél viszont mégis David Cronenbergre esett a választásuk, ám ő nemet mondott, Brian De Palma pedig inkább a Sebhelyesarcú mellett döntött. Végül Adrian Lyne vállalta a feladatot, aki jobbára tévés reklámokat készített, és még Stanley Kubrick is felfigyelt rá, és fel is hívta, hogy milyen szűrőt használt.

Szereposztás

bealskepHárom színésznő maradt a szereplőválogatás végére: Jennifer Beals, Demi Moore és Leslie Wing. Két sztori is létezik, hogy Beals miképp szerződhetett le. Az egyik szerint a Paramount akkori elnöke, Michael Eisner megkérte a stúdió titkárnőit, hogy a tesztfelvételek alapján szavazzanak ki volt a jobb. A másik, vagyis Eszterhas verziójában Eisner összehívott kétszáz, a stúdiónál dolgozó – sofőrtől a fővilágosítóig – macsót, a három hölgy közül ki az, akit legszívesebben ágyba vinnének.

Nick Hurley megformálására Gene Simmonst, a KISS frontemberét akarták, de azért nem vállalta, mert az akkori imidzsével eléggé ellentétes volt. Többek között Pierce Brosnan, Richard Gere, Mel Gibson és John Travolta neve is szóba került, majd Michael Nouri lett a nyerő.

A fogadtatás

A kritikusok nem voltak kibékülve a filmmel, a sekélyes történet mellett kifogás érte Beals és Nouri közötti korkülönbséget (18 év van közöttük), és nevetségesnek tartották, hogy egy nő hegesztőként dolgozik. De többeknek nem tetszett a félhomályos kép és a montázs-szerű vágástechnika. Megjegyezték, hogy Beals ennél többet érdemelne.

Na de kit érdekelnek a lehúzó vélemények, ha csilingel a kassza? Viszont a stúdió pofáraesésre számított. Április 15-én kezdett a Flashdance, a hétvégén 4,07 millió dollárt szedett össze, ami a második helyre volt jó, az első a Chuck Norrisszal készült Magányos farkas volt 4,29 millióval. De a következő víkenden az élre tört, és még kétszer kaparintotta meg az első pozíciót. Végül 92,9 millió dollárral távozott a mozikból.

A VHS-korszak kezdetén a Paramount a kiadványt eléggé beharangozta. Ennek kapcsán úgy vélték, hogy visszaesik majd a film forgalma a mozikban, de ehelyett nagy meglepetésre inkább nőtt az érdeklődés iránta, és jegyet váltottak a produkcióra.

A film hatása és a pulcsi

flashdancepulcsiA Flashdance előtt az efféle sztorikat inkább félretették a stúdiók, a közönség nem volt vevő rá. De a Simpson és Bruckheimer párosnak megvolt a maga elképzelése. Ekkoriban robbant be az MTV csatorna is, ahol különösen népszerűvé vált a betétdal, másrészt a női nézők is odavoltak Beals ábrázolásáért-alakításáért. A producerduó a későbbiek során is megőrizte a videoklipes stílust.

Másrészt Hollywood gyorsan megpróbálta másolni és koppintani ezt a receptet, de a zeneiparban is többeket megihletett.

Hozzá kell tenni, hogy a Flashdance divatot teremtett. Beals pulcsijához hasonlót kerestek mindenhol. És hát ugye ez is egy véletlennek köszönhető: A színésznő ruhaneműje ugyanis összement a mosás során, szóval ki kellett vágni, hogy bele tudja dugni a fejét. Ezáltal viszont túl nagy „lyuk” keletkezett, de inkább így maradt. Ki gondolta volna, hogy ebből „jelenség” lesz?

Gondolkodtak a következő részen is. Beals nemet mondott az ajánlatra, a színésznő azt mondta, hogy annyi pénzt ajánlottak neki, hogy az ügynökei kiborultak amikor mégis elutasította a felkérést.

A zene

4 jelölést kapott az Oscaron, ebből a legjobb betétdal, vagyis a Flashdance… What a Feeling megkapta a díjat. De a Grammy-ről és a Golden Globe-ról sem távozott üres kézzel.

A zene sokat dobott a sikeren. Irene Cara énekelte a What a Feeling dalt, amely sokáig toplistás volt, a rádiókban rendszeresen leadták és az akkor frissnek számító MTV-n is közkedvelt volt. Rengeteg díjra jelölték.

Szintén hasonlóképpen kedvelt volt a Maniac. Egy városi legenda szerint eredetileg az 1980-as Maniac horrorhoz írták, a dal tulajdonképpen egy gyilkosról szól, ezt írták át és használták fel a filmhez.

A Flashdance albumot 700.000 példányban adták el az első két héten és csak Amerikában 6 millió darabot vettek belőle.

Pereskedés

Marder a 2000-es években megpróbálta elérni, hogy a Flashdance sikeréből neki is jusson valami. De mivel még a kezdet kezdetén a Paramount aláírt egy nyilatkozatot 2300 dollárért cserébe, így a bíróság nem a filmesek javára ítélt. Bezzeg Hedley 8 milliót kapott anno a nyereség után, jó üzletet kötött.

iamgladlopez2003-ban a Paramount beperelte I’m Glad klip alkotóit, vagyis Jennifer Lopezt, a Sony Corporationt (a videó készítőit), mivel nagyon sok hasonlóságot véltek felfedezni az egykori kasszasiker és a videó között. Az énekesnő leszögezte, hogy ezzel csak a film előtt akartak tisztelegni, neki ez az egyik kedvence. Sőt, Marder is perre is vitte a dolgot, de nem jutott itt sem dőlőre. A Sony pedig megegyezett a Paramounttal és kifizettek egy bizonyos összegű license-díjat. Érdekes, hogy ezek után pont Geri Halliwell-t nem perelték.

Karrierek

flashdancebehindtheAdrian Lyne rendező alig fél tucatnyi filmet adott ki kezei közül ezt követően. Mondhatni az összes rendezése emlékezetes. A 9 és fél hét erotikus drámát a Végzetes vonzerő követte, majd megcsinálta a Jákob lajtorjáját és a Tisztességtelen ajánlatot. 1997-ben a Lolitával, 2002-ben A hűtlennel jelentkezett. Eléggé eltűnt, viszont a Back Roads thriller szkriptjét ő írta, ebből Alex Pettyfer forgat filmet.

Joe Eszterhas hamarosan az egyik legjobban fizetett íróvá vált. A Kicsorbult tőr és a Becsapva thrillerek után az Elemi ösztön igazán nagyot szólt. Majd a Hiába futsz és a Sliver után jött a lejtmenet a Showgirls-szel és a Jade-del. 2006-ban dolgozott a Szabadság, szerelem forgatókönyvén. Elviekben hamarosan jön a Guadalupei Szűzanya története, amelynek Eszterhas írta a szkriptjét.

Jennifer Beals játszott a Frankenstein menyasszonyában, A vámpír csókjában és a Betolakodóban. A 90-es közepe után olyasmikben vállalt szerepet, mint a Légörvény 2. vagy Az angyalok háborúja 2. Habár felbukkant Az élet eladó thrillerben vagy az Élő könyvében, de azért kevés minőségi filmben volt látható. A sorozatok világában is eléggé jártas, többek között az L., a Hazudj, ha tudsz és a Proof-ban láthattuk.

Michael Nouri… hát lássuk, mit érdemes megemlíteni? A rejtőzködőt mindenképpen, a 90-es Amerika Kapitányt inkább csak érdekességképpen, Az Amerikai jakuzát esetleg, és játszott a Fedezd fel Forrestert!-ben. Sorozatozik is: A hatalom hálójában, All My Children, N.C.I.S.

Don Simpson és Jerry Bruckheimer sztárproducerekké váltak, szinte minden arannyá vált, amihez nyúltak, de azért meg is küzdöttek a sikerért, hiszen a stúdiókkal nem mindig értettek egyet. Top Gun, Beverly Hills-i zsaru, Bad Boys, A szikla. Simpson halálát követően Bruckheimer maradt a kitaposott ösvényen: Con Air, Armageddon, A közellenség, Pearl Harbor, A nemzet aranya, Karib-tenger kalózai. De már azért be-becsúsztak súlyos vagy gyengébb teljesítmények: Az Artúr király csúnya pofáraesés volt, de 2010-ben leszerepelt A Perzsia hercege és A varázslótanonc is, 2013-ban A magányos lovas volt kudarc.

2 komment

  1. Most a nevekkel nem vagyok tisztàban, de eredetileg egy tàncos-színésznönek akartàk adni a szerepet. Àm àllítólag sokat kért. Akkor vàlasztottàk ki ezt a szépséget. Ugyanakkor, mivel tàncolni nem tudott, ùgy tudom sokszor dublöröket alkalmaztak. A végén az a tànc tele van egy krapekkal, az arca lersze nem làtszik. Leborotvàltàk és kalott parókàt. Amikor teknösbékaként forog a hàtàn pl, na az a férci dublör volt. Hàt engem sokkolt. 😀 Ennyire ràizgulni valakire, hogy aztàn kiderüljön, mekkora hazugsàg volt. Hollywood… 😛

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


kilenc + = 11