1

Aftermath

aftermathposter

A kritikát Mini Me írta.

Talán közhelyes, talán nem, de az élet valóban a legnagyobb forgatókönyvíró. A megtörtént eseményeken alapuló történetek általában megváltoztatott helyszínekkel, nevekkel, időpontokkal viszi vászonra a filmes szakma, ez Elliot Lester mozijában sincsen másképp. Talán elmondható az élet írta történetekkel kapcsolatban az a tényező is, hogy bizony előfordulhat, sőt szinte kötelezően elő is fordul, hogy egy eseménysorozat folyamatait össze kell sűríteni, hiszen egy filmbe kell beleágyazni, akár napok, hetek, hónapok történéseit, érzéseit, változásait. Ezen egyszerűsítések miatt érezhető sok esetben az ilyen típusú filmeken a vontatottság és az üresség érzete, a logikátlanság. Amennyire a történet kerete és időtartama megengedte Javier Gullón forgatókönyvíró és a rendező ebben az esetben nem követtek el súlyos mulasztást.

aftermathmoviekep2

Roman Melnyk (Arnold Schwarzenegger) ukrán származású, amerikai állampolgár, aki művezetőként dolgozik társasházak építésén. Felesége és állapotos lánya éppen Kijevből repülnek hazafelé karácsonyra. A családapa szépen feldíszített külvárosi lakásukban várja a családegyesítés pillanatait, majd autóba ül, hogy eléjük menjen a reptérre. Eközben Jacob Bonanos (Scoot McNairy) repülésirányító éppen szolgálatba tart, az esti műszakjára, előtte azonban még szép nejével (Maggie Grace) és kisfiával tölti az idejét. Munkába érvén pedig átveszi a szolgálatot és megkezdi a feladatát, többek között Roman családja repülőjének irányítását is. Innentől kezdve a két főszereplő története végérvényesen összefonódik és súlyos morális, erkölcsi válságokon átívelő folyamatokon keresztül elvezeti a nézőket a drámai és tragikus végkifejlet eléréséig, amely nem jelent katartikus élményt, hiszen nem is ez a cél, sokkal inkább az érzelmek megragadása és azok realisztikus ábrázolása.

Ami a szereplőket illeti, Arnold Schwarzenegger a Maggie utáni – számomra meggyőző – drámai alakítást követően ismét színészi kvalitásokat mutat fel. Ebben természetesen segítségére van már idősödő kora és fizimiskája is, mégis meggyőzően adja vissza azt a karaktert, akit a sors mindentől megfosztott, aki már nem talál megnyugvást és megbocsátást az életben, aki lassan de biztosan elveszti az eszét és józan ítélőképességét egy olyan veszteség hatására, amelyet talán nincs élő ember, aki sérülés nélkül fel tudna dolgozni. Érezzük a karakteren a magány, a szenvedés, a kilátástalanság és a veszteség súlyát, látjuk, hogyan rokkan bele valaki szépen lassan abba, amit az élet rámért. Hogyan vágyja valaki a felelősségre vonást vagy a bocsánatkérést azoktól, akiket felelősnek érez vagy valóban azok.

aftermathmoviekep1

Scoot McNairy szintén jól alakítja, a felelősség terhe és a tragédia miatt érzett kilátástalanságba zuhant egyszerű ember szerepét. Átérezzük közben családja helyzetét, bár a film nem reflektál külön erre a tényezőre, részekben érzékelhető, hogyan zúzódhat szét egy tragédia kapcsán két olyan család is, amelyeknek előtte még csak közük sem volt egymáshoz. Jacob karaktere viszi a vállán a tragédia összes súlyát és megfizeti az árát annak, amit okozott. Ez valójában lehet felelősségvállalás vagy bűntudat az odafigyelés hiánya miatt, a lényegen valójában nem változtat a film szempontjából. Aztán láthatjuk azt is, hogyan próbál túljutni egy ember élete egy olyan szakaszán, ami igazából a mindene volt, hogyan próbálja újra felépíteni önmagát és kiszakadni a letargiából.

A film összességében egy nem giccses, szépen összerakott, érzelmes és megható dráma. Nincs elbagatellizálva, ízelítőt ad a tömeghatás jó és rossz oldaláról egyaránt, bár nem fejti ki ezek hosszú távú hatásait. Megmutatja a valószínűleg közhelyes, de ugyanakkor nagyon is hiteles ügyvédfelfogás és társasági hozzáállás visszásságát. Az emberi élet számokban és statisztikákban való mérésének újkori rettenetes szokását. Két jó alakítással megáldott, karakteres kis darab ez a film. Ugyanakkor meg kell jegyeznünk, az egyszerűsítések okán, hogy ha a néző kicsit utána olvas a film alapjául szolgáló eseményeknek, akkor egyértelműen látszik, hogy a Kaluyev – Nielsen családok tragédiája és a többi családé, akik az esetben érintettek voltak, sokkal nagyobb, mélyebb és fájdalmasabb, mint amit ez a film vagy bármelyik visszaadhatna.

imdb: 5,8

Vendegszerzo

Egy komment

  1. Schwarzeneggernek jól áll a drámai szerep. Már a Maggie-nél is ezt mondtam, kár, hogy se az, se ez nem kapott nagyobb figyelmet.
    AZ Aftermath szerintem nem volt túl erős, valahogy nem ütött szíven, se gyomron, valahogy a drámát nem tudták felpörgetni vagy hogy is mondjam. De azért érdemes megnézni, még ha nem is emlékezetes.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


× kettő = 8