0

Oroszlán (Lion)

oroszlanposter

A díjszezonok felhozatala nagyjából a következőképpen fest. Van egy-két töltelékfilm, amelyek ugyan nem rosszak, de inkább csak úgy a háttérből integetnek. Természetesen akadnak az agyonajnározott, körberajongott, folyamatosan címlapon lévő alkotások. Illetve vannak a kifejezetten rangos szobrok miatt készített („Márpedig akkor is muszáj jelölni típusú) produkciók. polkorrekt darabok. Illetve nagyjából a névtelenség homályából feltörő, figyelemfelhívó darabok.

Az Oroszlán utóbbi kategóriába tartozik. Talán egyesek nagyot nézhetnek, hogy miért írom ezt, hiszen Rooney Mara vagy Dev Patel neve eleve odavonzza a reflektorfényt. Nos, tévedés. Készült velük néhány film, amely sajnos fű alatt érkezett és ugyanúgy távozott.

lionkep2

Megtörtént esetet rá elénk Garth Davis rendezése. Saroo szegény gyerek, testvérével vonatokról csen el testvérével néhány kilónyi szenet, amelyet tejre vált és Az öt éves srác egy alkalommal véletlenül elalszik egy üres szerelvényen és csak 1500 km-rel odébb, Kalkuttában tud leszállni. A nyomorból ausztrál házaspár emeli ki, örökbe fogadják és így jó élete lehet Saroo-nak. Huszonéves korában elgondolkodik, hogy vajon az igazi szüleivel mi történhetett?

Úgy a feléig a fiatal Saroo-t láthatjuk. Kitartó és ábrándozó srác, aki egyik pillanatról a másikra a szegénynegyedből egy ismeretlen helyen köt ki. Gyomra korog, torka száraz és az ijedt srác nem igazán tudja, hogy honnan jött. Majd ugrunk előre jó pár évet, a gyerekből egy vidám, jókedéjű, huszonéves lett. Egyáltalán nincs oka panaszra, azonban hirtelen bevillan, hogy honnan érkezhetett és némileg magába fordulva elhatározza, hogy felkutatja édesanyját és testvérét. Habár Patel-t éltetik, mindenképpen meg kell említeni az 5 éves indiai gyerkőcöt megformáló Sunny Pawar kiemelkedő játékát.

lionkep3

Alapvetően adnák magukat a giccses és rendkívül hatásvadász jelenetek, illetve az érzelmekre erősen hatni akaró zenei aláfestést szintén az előtérbe lehetett volna tolni. De mivel inkább egy jó szándékú, figyelemfelhívó drámát akartak készíteni (és az alkotók nem szerették volna a negatív jelzőket elkerülni,) így inkább félretették ezeket az elgondolásokat. Ezen túlmenően csak csak érintőlegesen foglalkoznak a tanácstalan, nincstelen, elveszett embereket – akár szexuális módon is- kihasználó alantas figurákkal és az egyéb nyomorúságos dolgokkal. Bátortalanságról van szó? Hiszen elő lehetett volna cibálni az ellentéteket, úgy mint a személyes, szociális és családi differenciákat és konfliktusokat is. A kínálkozó témákba bele lehet merülni, de akkor egy teljesen más filmet kaptunk volna és az Oroszlán sokkal inkább keresésről, kutatásról szól.

Davis egészen ügyesen kerülgeti a sablonokat és közhelyeket, nem megy bele mélyebb filozofálgatásokba. Saroo csak a családját akarja megtalálni, emlékei foszlányai alapján bújja a Google Earth-t, csak akkor lenne boldog, ha sikerülne ráakadnia anyjára és testvérére. A direktor kiválóan tudta instruálni színészeit is, Nicole Kidman érzékeny alakítást nyújt, Rooney Mara karakterének kevés figyelmet szenteltek, de a színésznő kihozza a szerepből a maximumot. Éppen a Patel és Mara közötti szerelmi szálat lehetne a legnagyobb negatívumként emlegetni, hiszen a kapcsolatuk bemutatása eléggé egysíkú lett.

Az Oroszlán egy mély, emberi történet, az operatőri munka remek és a filmzene sem tolakodó, de rásegíti arra érzékenyeket, hogy elővegyék zsebkendőjüket.

imdb: 8,0

Eddigi összbevétel: 71 millió dollár

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


öt × 8 =