7

Milyen a magyar filmgyártás jelenlegi helyzete?

Color_Grading_-_Before_and_AfterColor Grading

Csak, mint néző tudok erre válaszolni, és azt is erősen szubjektíven. Az őszinteségemért kéretik nem bántani, köszi.

Oscart kellett nyernie a Saul fiának, hogy megnézzem; jelzem rendkívül megható film. Miért nem akartam elsőre is megtekinteni? Mert nem akartam szomorúságot, kegyetlenséget, megalázást nézni, de megfogadtam magamban, ha nyer, megnézem.

Mi a helyzet a többi magyar filmmel? Nem tudom, ki, hogyan van vele – természetesen anyagiaktól is függ – de inkább nézek egy szórakoztató amerikai, francia vagy brit filmet (itt Guy Ritchire kell gondolni) moziban, minthogy pénzt adjak egy magyarért. Miért? Mert a filmnézés nekem elsősorban szórakozás, öröm, sírás vagy rettegés (egy jó horror esetében). Kiváltják-e ezeket az érzéseket a mostanában készült magyar filmek?

Talán a történetekkel van baj (egyszerűen érdektelenek számomra) talán a színészekkel (nincs egyetlen olyan színész sem akiért lehet rajongani) talán a minőséggel (olyan düh fogott el, amikor a Kis Vuk animációt néztem, nem hittem el, hogy ennyire gagyi minőséget engedtek forgalomba…

A Nemzeti Filmalap honlapján elidőztem, és kigyűjtöttem néhány érdekességet. Csak 2011-től vannak adatok, azelőttit nem találtam. (Természetesen nincs itt minden, és amit láttok, az nagyrészt filmforgatási összeg, de ahol nagy összeg volt a gyártás előkészítés, ott jeleztem. Akit érdekel az összes ilyen adat, kattintson IDE, 6 oldal, sok-sok számmal.)

Olvassátok végig a táblázatot.

 

Cím

Rendező

Támogatás összege

A hang Pálfi György

600.000.000

Pappa Pia Csupó Gábor

1.013.590.287

Laiko-cigány az űrben Lengyel Balázs

313.960.000

A rossz árnyék Jeles András

250.000.000

Viszkis Antal Nimród

1.100.000.000

Felesleges ember Mundruczó Kornél

679.327.543

Ruben Brand, a gyűjtő Milorad Krstic

600.000.000

+200.000.000

 gyártás előkészítés

Soul Exodus Bereczki Csaba

200.000.000

Budapest Noir Gárdos Éva

897.382.877

Sóhajok Hídja (Léderer-ügy) Szász János

494.500.000

Tegnap/Hier Kenyeres Bálint

120.000.000

294.000.000

Aurora borealis – Északi fény Mészáros Márta

580.000.000

A martfűi rém Sopsits Árpád

509.821.902

Halj már meg Kamondi Zoltán

476.871.827

A tökéletes gyilkos Pacskovszky József

415.500.000

Kút Gigor Attila

314.619.552

Brazilok M.Kiss Csaba,Rohonyi Gábor

361.875.000

Hazatérés (1945) Török Ferenc

316.000.000

Vándorszínészek Sándor Pál

547.625.000

Vaquero (Kojot) Kostyál Márk

320.560.000

Kincsem Herendi Gábor

2.078.000.000

+97.849.668

gyártás előkészítés

Állampolgár Vranik Roland

290.000.000

Salamon király legendája Albert Hanan Kaminski

200.000.000

Testről és lélekről Enyedi Ildikó

420.000.000

Hímpor Fliegauf Bence

353.037.500

Utóélet Zomborácz Virág

192.015.502

Titkos pizsama Dési András György, Móray G.

278.500.000

Saul fia Nemes Jeles László

310.600.600

Gondolj rám Kern András

259.500.000

Kakukkfiók Goda Krisztina

790.000.000

Tiszta szívvel Till Attila

294.211.600

Hurok Madarász István

314.661.620

A nem ismert tartomány Edelényi János

150.000.000

Hajnali láz Gárdos Péter

300.000.000

Anyám és más futóbolondok a családból Fekete Ibolya

190.000.000

Víkend Mátyássy Áron

280.000.000

A szerdai gyerek Horváth Lili

205.000.000

Érintetlen/Senki szigete Török Ferenc

236.000.000

Megdönteni Hajnal Tímeát Herczeg Attila

227.480.000

Coming Out Orosz Dénes

280.000.000

Toldi ? 900.000.000 de ezt módosították

 

 Már csak egyetlen kérdés maradt: Melyiket nézitek/néztétek meg moziban?

7 komment

  1. Egyiket se, de még csak egy előzetest se, ugyanígy vagyok a saullal is, mai napig nem láttam egy előzetest se belőle, shame on me. Egy normális sorozatot nem tudunk felvonultatni, nemhogy filmet. Az Argo 2 volt az utolsó olyan aminél megfordult a fejemben, hogy megkéne néznem moziban. Üvegtigris trilógia, magyar vándor, kontroll, ezek jutnak eszembe ha jó magyar filmet kell mondani, de ezek sem olyanok amiket évről-évre elővennék. Tehetséges rendezők vannak az jól látszik, de én is így vagyok vele, hogy sem érdekes storyk, sem szerethető színészek nincsenek, akikért elmennék moziba.

  2. Dettó, én is inkább nézek egy hollywoodi filmet, mint magyart. És erről pont a hazai filmgyártás tehet. A drámák csak egy szűk rétegnek szóltak vagy inkább nagyobb nevek, veterán rendezők kaptak rá pénzt, akik aztán mehettek a fesztiválokra mutogatni alkotásukat. A vígjátékok meg…nagy többségében mehh…
    De úgy érzem, hogy Vajna bá színre lépésével változott a helyzet. Pozitívan csalódtam a Hajnal Tímeában, nagyon jó volt a Liza, a rókatündér, ott volt a Parkoló, szóval akadtak itt jó próbálkozások. Ahhoz még egyelőre kevés, hogy tűkön ülve várjam a magyar terméket, de mindenképpen biztató.

    A rendszernek első sorban el kellene érnie, hogy egy adott filmre költött pénz meg is érje, vagyis érdekelje a magyart és ne külföldi vetítésekből reméljék, hogy majd visszajön valami. A Viszkis bő egy milliárdja mellélövés, bízom Nimródban, de azért egy bűnözőből ne csináljunk már hőst. A Budapest Noir 800 milliója is veszett sok.
    Maradni kellene a 200-300 millió büdzsénél, kellő kreativitással össze lehet hozni mindent. Ki gondolta volna, hogy a Gondolj rám keveseket fog érdekelne. De mondjuk a film is eléggé középszerű lett, hiányzott a fanyar humor(stbstb).

  3. A Vajna korszakban határozottan javult a helyzet a korábbiakhoz képest.
    Az elmúlt 15 évben a legtöbb esetben csak idióta vígjátékok vagy olyan művészfilmek készültek, amelynek a megtekintés után halni lett volna kedve a nézőnek. Tisztelet a kivételnek.
    Az utóbbi években viszont láttam több jó mozifilmet is: Megdönteni Hajnal Tímeát; Liza, a rókatündér; Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Hurok, Swing.
    Ezeken kívül pedig a tévéfilmek között is akadt kiemelkedő alkotás: Félvilág, A fekete múmia átka, A berni követ, Utolsó órák.
    Ráadásul még egy animációs rövidfilm is akadt, ami elvarázsolt: Sina és Koré.
    Határozottan tetszik az irány, vannak tehát már most is figyelemreméltó alkotások, és bízom benne, hogy a következő években is lesz legalább 3-4 olyan magyar film, amire megéri majd pénzt áldozni.

  4. “Egy normális sorozatot nem tudunk felvonultatni”
    Ezt több példával is tudom cáfolni:
    Aranyélet (2015-
    Egynyári kaland (2015-
    Válótársak (2015-
    Fapad (2014-15)
    Csak színház és más semmi (2016-
    2015-ben megindult valami a hazai televíziózásban, és hál’ Istennek már nem csak szappanoperában tudnak gondolkozni.
    Aztán ott van még a Kossuthkifli, ami a történeten ugyan elvérzett, de látványban sok amerikai sorozatot is felülmúlt.

  5. Összetett a kérdés, nehéz röviden válaszolni.
    Az biztos, hogy a magyar közönség le lett szoktatva a magyar filmről, és ebben – már bocs, de – mindkét fél hibás. Az alkotók a “művészi elvontság” és életidegenség (szerzői filmek) meg az idiotizmus (bugyuta vígjátékok) erőltetése miatt, a nézők pedig hihetetlenül ellustultak agyban: nem akarnak gondolkodni, küzdeni filmnézés közben, Hollywood gagyizálódása hozzászoktatta őket az agyatlan szórakozás kizárólagos igényéhez.

    A Vajna-korszak erénye, hogy a forgatókönyvet állította középpontba, és végre nem klikkek alapán oszt pénzt: mindenkinek egyenlő esélye van a Filmalapnál.
    Viszont már előtte is készültek izgalmas, jó filmek – Kontroll, Fehér tenyér, Nyomozó, Köntörfalak -, és azóta is készültek blődlik. Én örömmel figyelem, hogy egyre több a műfaji vagy a műfajiságot okosan kifordító magyar film (Liza, Van valami…, Tiszta szívvel), egyre több a jó tévéfilm (A vizsga, A berni követ, Kossuthkifli), és a díjvárományos szerzői vonal is megmaradt (A nagy füzet, Saul fia, Ernelláék Farkaséknál).

    A számokból az látszik, hogy kiválasztanak néhány kulcsprojektet (ez volt a Toldi, most meg a Kincsem-film), a többinél pedig igyekeznek igazságosnak lenni. Ez is jó húzás, mert igenis kell néhány presztízsfilm, amellyel lehet külföldön is villogni. Vajna különös figura, de ezt a rendszert jól összerakták.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


− 4 = öt