24

X-Men: Apokalipszis (X-Men: Apocalypse)

xmenapokalipszis

Az új trilógia előző részeiről itt és itt olvashatsz.

Egy ideje nincs hiány képregényadaptációkból. De még a 90-es években a Kandi Lapok vásárlói összetett kézzel várták, hogy végre jöjjön valamilyen minőségi film kedvenc hőseikről. Mert ugye a Superman franchise kifulladt, Batmant is szépen lejáratták, a VHS-n kijött 1977-es Pókemberről és folytatásairól pedig bárcsak ne is hallottunk volna. Csalódás volt a Fantom, illetve az Acélzsaru, ráadásul a Spawn-t sem ölelte keblére a közönség, a Dredd bíró szintén sok kritikát kapott a rajongóktól. Ilyen felhozatal mellett ugyan kissé aggódhattunk az X-Men érkezése előtt, és azt hiszem eléggé meglepődött mindenki, amikor Bryan Singer rendezése bőven túlteljesítette az elvárásokat. Nem zsúfolták tele mutánsokkal, pár karaktert mozgatott, a szereposztás remek volt, és inkább a történetre fókuszáltak az effektparádé helyett. A harmadik rész után talán többen felmutatták középső ujjukat Brett Ratner képzelt irányába (Singer kvázi az Apokalipszis egyik jelenetében be is szólt kollégájának), majd a reboot után megint jó irányt vett a franchise, de most talán ideje lenne kicsit szusszanni és átgondolni, hogyan tovább.

xmenapo

Az előző rész stáblista utáni jelenetében elhintették, hogy az X-Menek ezúttal az ősmutánssal, En Sabah Nurral mérik össze erejüket. Így most a nyitányban vele indítunk, mint kiderül, az egyiptomiaknak eléggé tele van a szandálja a hatalmas erejű – nevezzük csak így – Apokalipszissel, sikerül elérniük, hogy pár tonnányi homok és szikla temesse maga alá. Jó néhány száz év múlva magához tér, és egyáltalán nem tetszik neki a dolgok alakulása, ezért máris kissé átalakítaná a világot. De előbb toborzásba fog. És természetesen Charles Xavier csapatának is lenne beleszólása Apokalipszis terveibe.

Xavier mindig is a „Fogadd el önmagad” és az emberekkel való békés együttélés irányvonalát követte, próbálta megfékezni, hogy a sötét oldalon állók olyasmit vigyenek végbe, ami megpecsételheti a mutánsok sorsát, és a világ félelem nélkül tekintsen a képességekkel bíró egyénekre. Míg Az elsőkben a Kevin Bacon által megformált új világrendről álmodozó Shaw-t kellett megállítani, addig a legutóbbi felvonásban már a mutánsok létét fenyegető robotok bevetését akarták megakadályozni. Shaw, Magneto vagy éppen William Stryker is érdekes ellenfél volt, addig Apokalipszis sokkal inkább egy egysíkú, ugyanazokat a szövegeket ismétlő rettenetes erővel felruházott figura lett. Félelmetes, de egyáltalán nem érdekes és abszolút nem emlékezetes. Arra viszont pont megfelel, hogy a nagy csatában bokszzsák legyen belőle, aki bírja a bevitt csapásokat, illetve minden egyéb pusztító „dolgot”, és nem terül ki az első ütéstől.

xmenapo3

Küklopsz, Jean Grey, Árnyék, Psziché, Jubilee – és még lehetne folytatni a sort. Singerék sok új, képregényből ismert arcot hoztak be a régiek mellé. De csak néhányuk kapott bizonyítási lehetőséget, Sophie Turner meggyőzően játssza Grey-t és Tye Sheridan is megfelelően kelti életre a némileg nagyképű Scott Summerst, de Kodi Smit-McPhee is remek Árnyékként. Azonban akadnak, akikre ráfért volna a törődés a forgatókönyvben, szerepüket illett volna kidomborítani, foglalkozhattak volna a személyiségükkel. A közel két és fél órás játékidő miatt itt is csak arra lehet gondolni, hogy többek jelenetei a vágószoba padlóján végezte, már lehet tudni, hogy Jubilee például DVD-s változatban sokkal többet lesz látható. És a vágóolló csattogásának Ororo és Psziché látta kárát, Magneto pedig a játékidő második felére szöveget se nagyon kapott. Moira pedig azon kívül, hogy miatta lendül egyáltalán mozgásba a történet, csak a háttérben ácsorogva sodródik az eseményekkel.

xmenapokep1

Mintha a történet kidolgozására kevés idő állt volna rendelkezésre. A film feléig ugyanis – azon túlmenően, hogy Apokalipszis nem túl összetett karakter – egészen lendületesen, élvezetesen s érdekesen halad előre Mistique mutánsmegmentős ténykedésével, Magneto családjával, Grey víziójával. Valahol úgy Wolverine cameo-ja (ami teljesen rendben van) után bicsaklik meg a hangulat, és furcsa módon éppen mintha a végső összecsapásra fogyott volna ki az ötlettár. Időhúzás gyanánt aggódó arckifejezéseket, önismétlő szövegeket és idegesen toporgó mutánsokat dobnak be. Itt jelenik meg a hiányérzetünk is, amely azt mondja, hogy pár figura személyiségére jobban odafigyelhettek volna, több kellett volna belőlük.

Unalmas? Egyáltalán nem. Ha valakinek ennyi elég, akkor elégedetten fog távozni a vetítőteremből. De ha valaki megfelelő arányban tálalt dráma és akció keverékére vágyik, némileg csalódni fog, és még az is valószínű, hogy egyes karakterek rajongói is bosszankodni fognak. Lehetett volna faragni a szkripten itt-ott, leginkább a nagy csatát illett volna jobbá tenni, hiszen az első részben, kevés költségvetésből a Szabadság-szobornál zajló összecsapás ugyan kevésbé látványosabb, de annál pofásabb lett. 65 %

imdb: 7,6
rottentomatoes: 7,6

24 komment

  1. Kiváló film! Mestermű! Monumentális! 10/10! Eddig az eljövendő múlt napjait tartottam a legjobbnak, bár ez annál nem jobb, de az is 10/10 volt számomra, hehe! Íme a mostani megjegyzéseim.

    1. Sajnáltam hogy a film végén Psylocke, Stormmal ellentétben nem tért jó útra, és nem csatlakozott az X-menekhez.
    2. Nem hittem volna, hogy a Professzor úgy vált kopasszá, ahogy!
    3. Nem számítottam Főnix felbukkanására. Jeanben már ilyen fiatalon megvolt ez az erő?
    4. Az egyetlen része a filmnek ami nekem csalódás, az Jubilee. A készítők azt ígérték hogy jóval nagyobb szerepe lesz mint régen, azt hittem főszereplő lesz, harcolni fog meg minden. De nem harcol, nem használja az erejét, és a szerepe semmivel sem több mint eddig. Ezt sajnáltam.
    4. Nagyon őrültem Farkasnak, és a cameója sokkal jobb volt mint gondoltam!
    5. Furcsáltam hogy Apokalipszist senki sem nevezte Apokalipszisnek, mindenki az egyiptomi nevén nevezte.
    6. Csak egy dolog zavaros nekem. Mi értelme volt annak hogy Apokalipszis a végén az egész Földről fémet kezdett Egyiptomba szippantani. Odáig értem hogy újjáépítette a piramisát, de aztán mi értelme volt? Tudja valaki a választ.
    7. Furcsáltam hogy Apokalipszis nem zúdította rá az atomrakétákat az emberiségre, hanem csak kidobta őket az űrbe. Azt hittem Apokalipszis olyan elpusztított világot akar, mint amilyen a Terminátor franchizeban van. Az 1993-as rajzfilmsorozatban is olyan világot teremtett a jövőben.

  2. Sajnos csak egy üres, hanyagul megírt látványpornó lett. Amennyire élveztem az előző két részt, annyira untam ezt a végére. Papírmasé, megalapozatlan karakterábrázolás, plusz összedobált történetvezetés, ami miatt a vége küzdelem teljesen súlytalan volt. Egyszerűen érdektelen volt már az egész, nem lehetett átélni.
    A moziból kifele jövet úgy éreztem, ez lett a leggyengébb a három szuperhős összecsapásból az idén. A polgárháborút már háromszor láttam, ennél elsőre is kényelmetlenül éreztem magam. Mondjuk ami kapásból feltűnt, az a nagyon gyenge szinkron. Nem lett katasztrofálisan rossz, de 45%-nál többet jóindulattal se lehet rá adni.
    Sose voltam igazi X-Men rajongó, így annyira nem izgat, hogy gyenge lett, de az valóban elszomorít, hogy rengeteg embernek tényleg elég ma már önamgában a “látvány akció”. Egyszerűen nincs is igényük többre. Akkor minek is erőltessék meg magukat a filmkészítők?? Ilyenkor nekem mindig az Idiocracy című film mozis jelenete ugrik be, az azévi Oscar díjas filmről.

    • Tényleg nincs igény többre. Pl. az Avatart 2010-ben simán eladták a Pocahontas sztorijával, aztán sokak szerint minden idők legjobb filmje. Meg valami 2 milliárd dollárt bevételt hozott. Szóval látvány legyen, azt’ kész.

      • Spawn, ha azért az Avatarnál Cameron próbált karaktereket és mondanivalót írni. A látvány mellett – szerintem legalábbis – volt sztori is. És a 3D “csodája” támogatta Cameront.

        • Nem azt mondtam hogy nem volt sztori, hanem hogy a Pocahontas sztorija volt az űrbe rakva. A mondanivalóval együtt. Cameron maga mondta hogy már 1995-ben megírta a forgatókönyvet. Na, szerintem azóta hozzá sem nyúlt.

    • Azért nem lehet mindent eladni csak a látvánnyal és az akcióval. Jó, vannak filmek, amiktől csak azt várom, hogy elpusztuljon a világ, de akkor tudom, hogy Emmerich nem hagy cserben. Viszont az X-Men most már tényleg csak a látványra ment rá. Singer is elkurvult, mert az első X-Mennél fasza volt a Szabadság szobros végeakció, a folytatással szintén meg voltam elégedve. Sőt, még Az óriásölő is bejött tőle. De A jövendő múlt napjaiban már nem éreztem az erőt. Itt meg kb a Wolverine cameo után vettem észre, hogy mintha utána csak sebtében tákolták volna össze a nagy összecsapást. Remélem, hogy a következő részben Mr Sinister nem csak egysíkú figura lesz és több figyelmet szentelnek a sztorinak. M

      • Az jövendő múlt napajiban nincs erő?? A legkirályabb film az egész franchiseban!! (A Rogue cut-os verziót is érdemes megnézni.) Már háromszor láttam és ha választani kéne, azt nézném meg újra akármikor. A legkatartikusabb az X-men filmek között, csak az Elsők vége vetekszik vele az amikor Magneto átküldi az érmét a főgonosz fején, na az odab*sz! 😀 Az egy kellően megalapzott jelenet volt a javából!. Nem véletlenül ennek a két résznek a legmagasabb a pontszáma az IMDB-n is.
        Valódi érzelmi töltéssel bíró jelenet nem nagyon volt ebben az új részben. Na jó, azért a Magnetos szál az jól indult itt is, csak aztán elsikkadt az egész. Egyszerűen olyan, mintha kivágtak volna belőle legalább 40-50 percnyi karakterábrázilást és történetvezetési részt. Ha ezek meglettek volna, lehetett volna ez erős film.
        Az első két X-men film szerintem baromira túl van értékelve ma már. Különösen az első. Akkor tényleg jó volt, végre komolyan lehetett venni egy szuperhős filmet, és kikövezte az utat az utánna jövőknek. Ez mindenképp nagy érdeme neki. De az első rész mai szemmel nézve semmi különöset nem mutat már, és az akciók is erősen fapados hatást keltenek. A második az jobb már, de azért az se annyira rendkívüli. Egy korrekt film. De ennyi. Igen erős ezeknél a nosztalgia hatás szvsz.

        Ami a látványt és az akciót illeti, nyilván nem elég csak ez a kettő, vannak látványfilmes buktás is. De ilyesztő számomra menniyre nem érdekel már sokakat a koherencia, a logika, és hiteles karakterek. Az eredetiségről már nem is beszélve.
        A Marvel filmek nem a filmkészítés csúcsát képviselik, de legalább a hitelességre és a koherencióra igyekeznek odafigyelni. Tudják, hogy mit csinálnak, értő módon nyúlnak az alapanyagokhoz, értik a karaktereiket is, van koncepciójuk, és mindez érződik is a filmeken. Ez a sikerük titka. A többiek meg ad hoc próbálkoznak, ami néha bejön, de legtöbbszor baromira nem.

        • Nekem nem igazán jött be, hogy úgy mondjam. Az Őrrobotok egyáltalán nem tetszettek, legyőzhetetlen, hipszeruper masinák. De pl. megint hiába vártam egy badass Wolverine-t.

          És hát a végén, Magneto akciója…hozza a stadiont, kirántja az Elnöki fémszobát.Ez nem félelmetes? Pár mondat és máris meggondolják magukat, hogy mégsem kell a robotokra időt és pénzt áldozni?
          Én azt tudom, hogy csak sokasodtak a kérdések bennem, nagyon csalódott voltam a végén.

          Az Apokalipszisre meg így pár nap távlatából már inkább úgy gondolok, hogy mintha Singerre rászóltak volna, hogy szép és jó, meg mindent,de hagyják a karaktereket és inkább legyen egy nagy durrbeleeffektparádé a végére. Nyilván nem engedték meg, hogy csináljon egy bő három órás filmet. És most majd megint eljátsszák, hogy mindenképp érdemes lesz megvenni a dvd-t, mert sok-sok extra lesz rajta, kidomborított jellemekkel, blabla.
          Mindenesetre az Apokalipszis egy nézhető popcornfilm számomra, ami eléggé lekötött és nem fogalmazódtak meg bennem folyamatosan kérdések.

  3. Régi kedvenc franchise ez, de nem úgy élem meg, mint az MCU filmjeit, teljesen elvárások nélkül ülök be és végülis most is jól szórakoztam. Quicksilver ellopta a showt, Kurt pedig meglepően jó volt, voltak jó sorai bármennyire is kis idétlenre csinálták meg. Sajnálom, hogy nem volt benne egy kicsit több egyiptomi jelenet az elején, az nagyon megadta az alaphangulatot. A stáblista utáni jelenetnek meg örülök, kiváncsi vagyok ez mit jelent az esetleges folytatásokra nézve.

  4. Bakker, Koimbra ne csináld már.
    Az végül is jogos felvetés, hogy az előző film végén csak úgy elfelejtették a robotokat. Amik azért úgy mellesleg tüzet nyitottak a civil lakosságra beleértve az amerikai elnököt is, mindezt premier plánban a tvben leadva!!! 😀 Én is tovább erőltettem volna politikusként. 😀
    De ez semmi ahhoz képest, hogy ebben az új filmben Magneto miután bedurcizott, kinyírt egy csomó embert csak úgy lazán. Aztán önként és dalova részt vett a fél bolygó ökölógiai szintű leamortizálásában, ahol milliók haltak meg minimum, továbbá iszonyatos gazgasági károk keletkeztek globális szinten. De az végülis kit érdekel, hogy ki akarta nyírni az egész emberiséget, mert végén emóskodott egy kicsit, és segített valamannyit a főgenyó legyakásában. Minden okés, kapott egy puszit a homlokára, azt annyi. Még csak menekülie se kell többet. Hogy mi a f*sz vaaaaan????????????
    Lehet, hogy benned nem foglamazódtak meg kérdések, de szerintem ne próbáld védeni ezt a filmet, mert nem nagyon fog menni. 😀

    • Na ez az, hogy engem jobban lekötött ez a film, mint a másik és nem is jutott eszembe, hogy miért sétál el a végén Magneto és miért léphet be a suliba Ciklon.

      • Én is azt mondom, hogy na ez az! A válaszodban elég sok minden benne van azzal kapcsolatban, amik miatt mostanban problémáztam itt az oldalon.
        Hogy konkrétan egy csomó ember mostanában, ha valami totál szubjéktív indok miatt tetszik nekik valami, akkor (tulajdonképpen szándékosan) totálisan vakokká válnak iszonyatos szarvashibák kapcsán bizonyos filmeknél. Nekem az valahogy úgy érződik, mintha a stúdiók lassan elérnék a céljukat, és kinevelnek egy olyan filmes közönséget, akiket a legegyszerűbb manipulatív (marketing) módszerkel simán lehet terelgetni, mert egyszerűen teljesen leszoknak a kritikus gondolkodásról, igényességről. A felszín a lényeg, a tartalom kit érdekel. Nem örülök ennek na. Te még legalább kritkus hangot ütöttél meg ezzel az új X-mennel kapcxsolatban, de mikor valakitől egy 10/10 látok meg, akkor azon már csak pislogni tudok.
        Az előző Star Wars is egy kalap szar lett kreatív szempontből, de nézők zabálták, mert nincs benne Jar Jar, és ez így elég is volt. A stúdió nem kényszerült rá a nagyobb odafigyelésre, és aztán a jelek szerint ki is borult a bili az újabb résznél.

        • Kiborult a bili? Mármint az útóforgatás miatt? Az az előző Star Wars filmeknél is volt, szóval semmi újdonság.
          Arról nem is beszélve hogy először az origo-n olvastam ahol azzal kezdték a cikket hogy “egy nem túl megbízható pletykalap információira támaszkodva”. Oké 🙂

        • Nézd, ordító baromságok, szarvashibák és ehhez hasonló dolgok régen is megvoltak. Schwarzenegger filmeket azért néztünk, mert benne volt Schwarzenegger. A Függetlenség napjába is bárhol bele lehet kötni, mégis piszok jó volt, ugyanez az Armageddonnál. Szóval szerintem ilyen látványfilmekben inkább a szórakoztatásra törekednek, pár kivételtől eltekintve. Szóval igenis lehet remek látványfilmeket készíteni, amelyekre később is boldogan emlékszünk vissza. Év végén majd kiderül, hogy megmaradt-e egyáltalán bennem valami:)

  5. Most pótoltam, hát az új trilógia alaposan beleállt a földbe ezzel a harmadik résszel (az a bizonyos beszólás meg csúnyán visszanyal). Inkoherens forgatókönyv, ostoba párbeszédek, találomra egymás mellé hajigált cselekményszálak. Egyszerűen az elemi logika hiányzik, a főgonosz teljesen érdektelen, JLaw unott pofával deklamálja a szövegét, és főhőspárosunk se jut előrébb az unásig ismert dilemmáknál. Fassbender még valahogy túléli a filmet különösebb arcvesztés nélkül, MacAvoy nem nagyon. Meg a kedves néző agysejtjei sem.
    Kár, mert a széria többet érdemelt volna, de a stúdió helyében most sürgősen elgondolkodnék a folytatásról.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *