2

Rendezőportrék: Coen fivérek

coenA mozikban Áve, Cézár, ennek kapcsán nézzük át röviden a 13 Oscarra jelölt Coen fivérek pályafutását. Jellemző rájuk, hogy különböző műfajokat ötvöznek, így a neo noir elemekkel elegyítik a vígjátékot, a krimit, a westernt, a horrort és thrillert. A forgatókönyveket együtt írják és közösen dirigálják a filmeket. De 2003-ig csak Joelt írták ki rendezőként és Ethan kapott produceri creditet, mivel az írók céhe szabályai nem tették lehetővé, hogy mindkettejük nevét ki tudják írni.

Alkotásaikra jellemző, hogy régi noir vagy éppen horrorokból emelnek át ötleteket, illetve tisztelegnek jó néhány mű előtt. Szinte minden történetüket átszövi a fekete, elvont, fanyar humor és a rendszerint remekük instruálják színészeiket, akikkel jó barátságot ápolnak és vissza-vissza térnek kamerájuk elé.

Amikor gyerekek voltak fűnyírásból gyűjtöttek össze annyi pénzt, hogy megvegyék az első Super 8-as kamerájukat. Újraforgatták a tévében látott filmeket, a környékbeli Mark Zimering volt a főszereplő. A gimi elvégzése után a Bard College at Simon’s Rock-ban diplomáztak. Majd Joel a New York-i egyetem hallgatója lett, itt készítette el a Soundings 30 perces vizsgafilmjét. Ethan pedig a Princeton-on végzett, filozófiából szerzett diplomát

Joel produkciós asszisztensként dolgozott néhány filmen és zenés videón, mielőtt találkozott volna Sam Raimi-vel, aki éppen egy vágósegédet keresett az Evil Deadhez.

bloodsimpleCoeén első filmje a Véresen egyszerű (Blood Simple) volt, amelyben egy bártulaj felbérel egy magánnyomozót, hogy nyírja ki nejét és szeretőjét. Mindenképpen szerették volna maguk rendezni, de sejtették, hogy ezzel a kikötéssel nehezen találnak vevőt forgatókönyvüknek. Raimi promóciós videókat készített ekkoriban minden elgondolásához, amivel meg tudta mutatni, hogy miképp nézne ki a történet. A fivérek is ezt a módszert alkalmazták, de kamerára lett volna szükségük, de nem volt elég pénzük a felszerelésre. Vártak egészen az Elnökök napjáig, amikor is 4 napos hétvége következett, így olcsóbban tudták megúszni a bérlést és 5 napjuk volt, hogy összeállítsanak valamiféle anyagot. A videóval házalni kezdtek, Daniel Bacaner volt az első, aki pénzt fektetett a projektbe és még producerként is beállt a film mögé, segített összeszedni a hiányzó összeget. Úgy egy évig tartott a 1,5 millió dollár összeszedése. A bevétel ugyan nem volt kiemelkedő, de ugródeszkának tökéletes volt a film és a Sundance-en, illetve az Independent Spirit átadón is díjat nyert. Érdekesség, hogy az egyik főszereplő Frances McDormand volt, 1984-ben Joel feleségül vette és azóta is együtt vannak.

Következett a Crimewave, amely ötvözte a slapstick-et, film noirt és a fekete komédiát. Joel megmutatta Raiminek a szkriptet, aki eleinte nem állt hozzá pozitívan a történethez, de amikor elolvasta már Alfred Hitchcock munkáihoz hasonlította. A forgalmazó viszont a Relentless címet nem kedvelte, azt tanácsolták, hogy legyen az elnevezésben Murder és X, de a későbbiek során is lett volna még ötletük. A stúdió, Raimi és Bruce Campbell között nem volt nagy egyetértés, a producerek sok mindenbe beleszóltak, majd az utómunkálatok alatt sértegetéssé fajult a dolog. Bukás lett a vége, Coenék és Rraimi rajongói sem szívesen emlékeznek a produkcióra.

arizoniaiCoenék 1987-ben mutatták be az Arizoniai ördögfiókát amelyet viszonylag zökkenőmentesen le tudtak forgatni. A történet egy börtönviselt férfi és egy rendőrnő nagyon szeretne gyereket, de sajnos erre nincs lehetőségük. Illetve mégis: ha rabolnak egyet. A fivérek mindenképpen szerettek volna egy olyan produkciót készíteni, amely tökéletesen különbözik a Véresen egyszerűtől, sokkal vidámabb és optimistább. Karaktereik tájszólásához tanulmányozták a helyi nyelvjárást is. Három és fél hónapig tartott a forgatókönyv elkészüléséhez.

A halál keresztútján maffiafilm írásakor egy időre leblokkoltak. Nem tudtak haladni vele, így egy időre félretették. Egyik este a Baby Boom annyira megihlette őket, hogy inkább a Barton Fink szkriptjével múlatták az időt, ezt három hét alatt írták meg. Végül csak sikerült gatyába rázni a történetet és a rendezői teendőket Sam Raimi vállalta. Coenéket Dashiell Hammett 1920-ban kiadott Vörös aratása és az 1930-as Üvegkulcs ihlette meg.

A Barton Fink dramedy-t Coenék kifejezetten John Turturro-ra írták, a színész alakítja a new york-i színdarabszerzőz, akit Hollywoodban felbérelnek forgatókönyvek papírra vetésére. John Goodman szerepeltetése szintén előre eldöntött volt. Hatalmas kritika sikert arattak, néhány Oscar jelölés mellett Cannes-ból három nagyobb díjat is hazavihettek, köztük az Arany Pálmát. Ez volt az első közös munkájuk Roger Deakins-szel és a következő évek során is gyakran dolgoztak vele.

hudsucker

Sam Raimivel közösen vetették papírra A nagy ugrást, aki mellesleg second unit directorként ténykedett a forgatás alatt Az alkotók Preston Sturges művei előtt tisztelegtek, többek között a Karácsony júliusban-t és a Sullivan utazásait lehetne megemlíteni, illetve a szentimentális, tisztességes átlagember figuráját Frank Capra alakításairól mintázták. Tim Robbins egy kissé naiv, üzleti iskolát végzett férfit játszik, akit kineveznek a Hudsucker cég élére. A döntés oka, hogy a nagyfőnök tönkre akarja tenni a vállalatot. A szkript 1985-re készült el, de mégis várni kellett, hogy megvegye valaki. Joel Silver élt a lehetőséggel, aki inkább akciófilmekre specializálódott. A komolyabb díjak elmaradtak, de azért néhány fesztiválon jelölték Deakins-t és az Arany Pálmára is esélyesek voltak.

fargo1996-ban érkeztek karrierjük legfontosabb állomásához, a Fargo neo noir fekete komédia krimi-thrillerben Frances McDormand volt a terhes Minnesotai rendőrfőnöknő. A helyi autókereskedő két bűnözővel raboltatja el nejét, hogy nagyobb pénzre tegyen szert az apósa által leszurkolt váltságdíjból. Azonban a terv kissé félremegy, mert a túszt lecsapják. A kritikai siker mellett McDormand hazavihette a legjobb színésznőnek járó díjat az Oscarról és Coenék is bezsebelték a legjobb forgatókönyv szobrát. 2014-ben indult el a Fargo sorozat, 2017-ben már a harmadik évad érkezik.

bigleb

Két évre rá ismét egy remekbeszabott művel jelentkeztek. A nagy Lebowski „neo noir füves krimi-vígjátékkal”. A szkript még a Barton Fink idejében született, már akkor is John Goodmant és Jeff Bridgest akarták a főszerepre, de előbbi éppen a Roseanne, utóbbi pedig a Vad Bill miatt nem ért rá, így előbb elkészítették a Fargot. Coenéket Raymond Chandler könyvei motiválták a történet papírra vetésekor. Töki karakterét Jedd Dowd-ról mintázták, akivel még akkor találkoztak, amikor a Véresen egyszerűhöz kerestek forgalmazót. Dowd is Tökiként volt ismert és odavolt a Fehér orosz italért. Részben pedig Coenék másik barátjáról, Peter Exline háborús veterán is adott hozzá a teljes kép kialakításához, aki egy lepukkant helyen élt és büszke volt kis szőnyegére. Mellesleg tudtátok, hogy van Lebowski fesztivál? https://lebowskifest.com/

1988-ban még Ethannak köze volt a The Naked Manhez, amelyet storyboardosuk, J. Todd Anderson rendezett.

Az Ó, testvér, merre visz az utad? Preston Sturges Sullivan utazásaira utal, amelyben a rendező a gazdasági világválságról akar filmet forgatni, de a stúdió keresztbe tesz neki. Hangulatban erősen hasonlít arra a produkcióra és néhány jelenettel tisztelegtek is előtte. A pozitív kritikák mellett a soundtrack Grammy-díjat is nyert.

emberakiottsemvolt2001-ben Az ember, aki ott sem volt thriller-noirral jelentkeztek, amely az 1940-es években játszódik és Billy Bob Thornton láncdohányos fodrásza megzsarolja neje szeretőjét abban a reményben, hogy be tudja fektetni egy vállalkozásba a pénzt. A Kegyetlen bánásmod szintén a 40-es éveket célozta meg, bár ezúttal Coenék csak a régi vígjátékokhoz hasonló filmet akartak. George Clooney egy ismert és sikeres válóperes ügyvéd, aki eléggé unatkozik és új kihívásokat keres. A kritikák ugyan pozitívak voltak, de a testvérpár gyengébb filmjei közé szokták sorolni. Ez volt az első munkájuk, amikor felkérték őket, hogy írják meg a forgatókönyvet. John Romano szerző fejéből pattant ki az ötlet, majd több író próbálkozott elfogadható módon kibontani a sztorit. Robert Ramsey és Matthew Stone kapott creditet, majd Coenék is rajta hagyták kézlenyomatukat a sztorin. Állítólag minden egyes alkalommal, amikor új író ült neki a szkript kipofozásának nem a legutóbbi változatot, hanem Coenék verzióját vették alapul, mert mindenki úgy érezte, hogy az a legjobb.

2004-ben a Betörő az albérlőm újabb változatával rukkoltak elő. Tom Hanks összeállít egy csapatot, hogy kiraboljon egy kaszinót és egy öreg hölgynél bérelnek szállást, ahol tervezgethetnek. Ez volt az első film, ahol a Ethan és Joel produceri és rendezői creditet is kaptak. Nem a fivérek legjobb alkotása, habár sokaknak tetszett, de a nézők nagy része elégedetlen volt.

nocountryCormac McCarthy 2005-ben adta ki a Nem vénnek való vidék-et, két évre rá megérkezett a filmverzió Coenék tolmácsolásában. Josh Brolin alakítja a vietnámi veterán Moss-t, aki két millió dolláros drogpénzzel menekül, nyomában pedig a Javier Bardem által játszott szociopata gyilkos „lohol”. Egyöntetű kritika sikert aratott a film, négy Oscar-díjat is kapott. 1961 óta nem volt példa rá, hogy egy rendezőpáros fáradhatott színpadra, akkor Jerome Robbins és Robert Wise érdemelte ki a West Side Storyért.

Coenék 2001 óta nem írtak eredeti forgatókönyvet, az Égető bizonyíték pedig ennek számított. Ethan a filmet Allen Drury politikai regényéhez, az Advise and Consenthez hasonlította, hozzátette, hogy a saját verziójuk inkább egy Tony Scott/Jason Bourne film, csak éppen robbanások nélkül. Joel elmondása szerint eddig még nem csináltak kémfilmet, szóval épp itt volt az ideje, bár inkább egy karakterorientált projekt lett belőle, amelyben a hülyeség központi elem. Ráadásul pályafutások során több idióta karaktert is vetettek papírra. Clooney meg is jegyezte, hogy ez már a harmadik Coen film, ahol hülyét játszik. „Ők csak az én idióta trilógiámként emlegetik” – hülyéskedett a színész.

Ezt követően valamennyire komolyabb vizekre eveztek. Kedves, de mégis komor vígjátéknak nevezték Az egy komoly embert. A testvérek fiatalkorukban zsidók lakta környéken laktak egyetemi végzettségű szülőkkel, ebből a korszakból merítettek a sztori megírásakor. A legjobb film és legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában jelölték őket az Oscaron.

truegritElővették Charles Portis 1968-os regényét, A félszeműt, amelyből készült egy western is John Wayne-nel, a színésznek Oscart ért alakítása. A fivérek ugyanakkor elmondták, hogy ők inkább a könyvet adaptálják, és filmjük nem remake lesz. Hailee Steinfeld első komolyabb megpróbáltatása volt a film, Matt Damon, Josh Brolin és Jeff Bridges oldalán játszhatott. 10 Oscarra jelölték a westernt, ebből egyet sem nyert, viszont 252 millió dollárt termelt világszerte és ezzel a testvérek egyik legnagyobb sikerévé vált.

Kevés reklámot kapott a Llweyn Davis világa, amely New Yorkban játszódik a 60-as évek folk zene világában. Habár több ismert színész is játszott benne, illetve jelölték pár komoly díjra a film nem aratott nagy közönségsikert. Majd közreműködtek a Rendíthetetlen forgatókönyvénél is, amelyből Angelina Jolie forgatott filmet. Steven Spielberg legutóbbi munkájának, a Kémek hídjának a forgatókönyvén is dolgoztak, Matt Charman színdarabíróval közösen jelölték a fivérek az Oscar a legjobb eredeti szkript kategóriában.

hailcaesarkarakter12014-ben kezdtek hozzá az Áve, Cézár szereposztásához, amely az 50-es évek Hollywoodjában játszódik és egy megoldóembert állítanak a középpontban. A főbb karaktereket a testvérekhez közel álló színészek kapták, George Clooney, Josh Brolin, Frances McDormand és Tilda Swinton írhatott alá. Egyelőre úgy tűnik, hogy nem lesz kasszasiker a film, de a kritikák döntő többsége dicséri.

Betervezett Suburbicon (Matt Damon, Josh Brolin): a cím egy csendes városkára utal, az 50-es években játszódó krimiről van szó. Amikor egy rablás rosszul sül el egy addig látszólag tökéletes család bosszút akar állni és az árulás, illetve a zsarolás is részese lesz a sztorinak. A Harve Karbo tévéfilm lesz, a Karbo egy magánzsaru, szimatolásai során több hírességgel is találkozik.

Úgy, ahogy a rendezők többségének ők is próbálkoztak olyan projektekkel, amelyből nem lett semmi. Emlékezzünk meg ezekről is. 1998-ban a Venice magazinnak adtak interjút, ebben említettek meg a The Contemplations tervezetet, amely egy rövidebb alkotásokból álló antológia lett volna, amely egy öreg, poros könyvtárban talált bőrkötésű könyv alapján formálódott volna.

2001-ben tettek említést a 62 Skidoo hidegháborús vígjátékról. 2002-ben kezdtek volna hozzá Brad Pitt főszereplésével a To the White Sea adaptációhoz, azonban a költségvetést túlságosan szűkösnek ítélték meg, így letettek róla. 2008-ban jelentették be, hogy Michael Chabon Jiddis rendőrök szövetségét vászonra viszik, Scott Rudin volt a producer. 2012-ben Chabon úgy nyilatkozott, hogy a forgatóköynvet megírták és számára úgy tűnt, hogy elkészül a produkció, aztán egyszer csak visszaszálltak rá. 2009-ben gondolkodtak el a Barton Fink következő részén, az Old Fink a 60-as években játszódott volna és John Turturro visszatért volna, de akkor úgy fogalmaztak, hogy várnak még, hogy a színész elég öreg legyen. 2013 végén egy interjúban úgy fogalmaztak, hogy zenés vígjátékot szeretnének egy operaénekesről, ami végső soron nem is lenne musical.

2 komment

  1. Remek összefoglaló, sok infó! Ennek ellenére nekem ők a legjellegtelenebb “legnagyobb nevek” a filmiparban. A The Hudsucker Proxy, The Big Lebowski, No Country for Old Men, True Grit mind remek filmek, de az életmű másik fele számomra többnyire borzalmas, már-már nézhetetlen a tucatnyi Oscar ellenére. Valószínűleg azért mert az említett filmek viszonylag közönség barátabbak, vagy már nem tudom mire fogni, semmi kedvelhető nincs bennük. A Fargo meg valami elképzelhetetlen számomra, hogy mi a fenét szeretnek rajta az emberek/kritikusok, többször láttam és rendre végig untam, se hangulata nincs, sem remek dumák, sem különösebben érdekes történet (amik pl. kivétel nélkül benne vannak a Lebowskiban). Mindegy, ez leginkább az én bajom :)

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


hét − = 5