11

Ex Machina

exmachina

A mesterséges intelligencia mindig is foglalkoztatta a filmeseket. Az eltelt évtizedek alatt jó néhány értelmes masinát láthattunk a vásznakon vagy éppen a videó/DVD lejátszónkban. Az a szép, hogy csak a fantázia szabhat határt és igazság szerint még csak nem is kellenek súlyos összegek, hogy leforgassák a papírra vetett remeknek gondolt elképzeléseket. Ráadásul a téma nagyon is aktuálissá vált, a technika fejlődésével a gépek is úgymond egyre intelligensebbé váltak. Sőt, ha az elmúlt időszakot nézzünk, jó néhány film eszünkbe juthat a gondolkodó gépezetekről (Chappie, The Machine, Terminator: Genisys, Automata), amelyeknél a történet eléggé ígéretesen hangzott, de egyik sem volt az igazi. Márpedig mikor lenne aktuálisabb az MI-sztori, mint most, egy olyan korszakban, ahol sikerült a „nagy áttörés” a Turing-teszten?

exmachina

Nagyon is hiányzott a palettáról egy elgondolkodtató, élménydús, okos és igényes film. Ki gondolta volna, hogy ezt éppen Alex Garland fogja elhozni? Nem csomagolta látványorgiába történetet, a cselekmény tulajdonképpen egy házban (néhány szobában) játszódik és 3-4 szereplőt mozgat.

Egy hatalmas cég egyik programozója megnyer egy versenyt. Mindez tulajdonképpen annyit takar, hogy Caleb egy egész hetet tölthet el a Nathannél, a vállalat főnökének távoli birtokán, ami eléggé elhagyatottnak tűnik. Nathan már az elején elé tol egy szerződést, elhúzza alkalmazottja előtt a mézesmadzagot. Igazán nagy élményben lehet része, ha aláírja a papírt, de ha mégsem, akkor elsörözgetnek hét napon keresztül. Caleb belemegy a dologba, azaz el kell döntenie egy szépséges robotlányról, hogy rendelkezik-e önálló tudattal.

exmachina1

Tulajdonképpen a fiatal programozó és az érdeklődő tekintetű, bájos Ava közötti beszélgetésekre van kihegyezve a cselekmény. Caleb-et ugyan felvillanyozzák a találkozók, de egyúttal teljesen zavarba ejti a vonzó kreálmány. De a luxusházban remeteként élő főnökének a szándékait sem tudja igazán beazonosítani. Folyamatosan edz, ha pedig épp nem a bokszzsákot üti, akkor leissza magát. Ugyanakkor kameráin keresztül folyamatosan figyelemmel kísér mindent, kivéve, amikor éppen áramszünet van. De mi okozhatja a szüneteket és ha ennyire rendszeres, miért nem keresték már meg a hiba okát.

Az Ex Machinában eluralkodhat a paranoid hangulat és egyúttal egyre-inkább elhatalmasodik a nézőn, hogy egy macska-egér játék zajlik a szeme előtt. És azt sem lehet eldönteni, hogy ki az, akinek éppen hátsó szándékai vannak vagy vannak-e egyáltalán csúnya gondolatai a felvonultatott szereplőknek. És vajon mindenki az-e, akinek elsőre látszik? Garland amellett, hogy egy pillanatra sem hagyja, hogy figyelmünk lankadjon morális kérdéseket tesz fel, e mellett szóba kerül az emberi tudat is.

Nagy lehetőségek rejlettek a filmben. Sőt, már maga a téma is egészen érdekes. A Terminator esetében inkább egy szórakoztató sci-firől, A The Machine kapcsán pedig egy gyorsan elfeledett, de többet érdemlő B kategóriás filmről van szó. Ám Garland műve ki is használta a MI adta eshetőségeket, érdekesnek, olykor meglepően tálalja a helyzeteket és izgalmasan mutatja be a szereplők kapcsolatrendszerét. A kínált válaszok akár tűnhetnek egyértelműnek is, de egyesek talán más irányba is elkalandozhatnak. 90 %

imdb:  7,7
rottentomatoes: 92 %

Büdzsé: 15 millió dollár
Amerikai bevétel: 25,4 millió dollár

11 komment

  1. Kiváló film – 2 v. 3 hónapja láttam. Remekül fel van építve, és – ahogy Koimbra is írta – ez a mozi végre ki is használja az MI-kben rejlő lehetőségeket, a végén pedig van egy jókora csavar is! Alicia Vikander ezzel a filmmel lett sztár. De milyen áttörés is történt a Turing-teszten? Erről lemaradtam.

  2. sEX machina 😀 zseniális film, minden színész tökéletes játszik, egyetlen hibája nálam, hogy nem a legfeszültebb pillanatban lett vége, amikor Vikander karaktere felmegy a lifttel a felszínre….azzal a zenével ami alatta megy, a tökéletes zárás lett volna, az a pár perc a végén amikor megmutatták, hogy elviszi a helikopter, felesleges volt szerintem.

  3. Teljesen jó film. Kiszámítható egy-két ponton, de hát sok újat már eleve nem lehet elmondani a témával kapcsolatban. Mindenképp ajánlott.
    Alicia Vikander személyében meg új kedvenc színésznőm van. 🙂 A UNCLE-ban is jó volt teljesen más szerepben. Egyre inkább kezd befutni.

    • Az elején semmit nem lehet tudni a karakterekről és talán lehet sejteni ezt-azt, de soha nem válik kiszámíthatóvá. És a cégvezető szándéka(i) szerintem a végén sem válik világossá, lehet tippelgetni, hogy valóban ilyen alkesz figura volt vagy csak megjátszotta magát, stb,stb

      • Azért mert neked nem esett le, nekem még sikerülhetett nem? Megszállt a Szent-Lélek vagy nem tudom, de úgy néztem, mintha már ezerszer láttam volna. 🙂

  4. Lehet, hogy voltak kiszámítható részei a filmnek, de nekem ezzel együtt is az év egyik legjobb filmje lett. Végig lekötött, és egy igazán intelligens film.

  5. Szerintem is kiemelkedik az elmúlt évek sci-fi mezőnyéből. Nem feltétlenül a sztori váratlansága miatt, hanem a mögöttes mondanivaló ág-bogai, a karakter-ábrázolás és a felvetődő értelmezések sokrétűsége okán. Sok érdekes gondolat merül itt fel: istent játszó ember, elveszett aranykor, a modernitás tökéletesség-mániája, az emberi értelem mibenléte stb.
    Három csodálatos színész játszik együtt (Oscar Isaac egyenesen zseniális), tűpontos a forgatókönyv, kegyetlenül következetes a finálé. Alex Garland megcsinálta.

    • Spoiler
      Én még a végén sem tudtam eldönteni, hogy Isaac vajon csak egy alkesz alak, aki szexrobotok gyártása közben véletlenül összehozott egy mindennél jobb MI-t, vagy esetleg tényleg csak megjátszotta magát és csak Calebnek adta elő a piálgató, laza fickót.

      • Megmondom őszintén, én sem tudom! Lehet, az Alicia Vikander túlzottan elvonta a figyelmem! 🙂 Viszont a Ray Kurzweil: A szingularitás küszöbén-könyvét lehet, hogy elolvasom valamikor!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *