60

Drive – Gázt! (Drive)

 Atkakukac1989 küldte be az alábbi kritikát, köszi!

Miért az év legjobbja? Sokunkban merülhet fel az alábbi kérdés? Talán, mert benne van Ryan Gosling és mert az ő színészi játéka többet ér ebben a filmben, mint más aktorok egész pályafutása. Aki nem hiszi, nézze meg mindenképpen jelen alkotást mert, ha visszagondolunk Ryan karrierjére 30 év múlva, ez biztosan még mindig az egyik csúcspontja lesz. Minimalista játékával (tulajdonképpen kicsit eltúlozva a semmivel) adja hozzá azt a pluszt karakteréhez, ami jelen esetben telitalálatnak bizonyul. Ezen kívül a film megidézi mindazt a szellemet, amiért az ember még manapság is bolondul a 70-es 80-as évek filmjeiért. Ez a legnagyobb tisztelet amit egy film adhat egy korszak iránt (utoljára a Rango tett hasonló főhajtást a western zsáner előtt).

A főhős igazi adrenalinfüggő figura (akárcsak Renner a The Hurt Locker-ben), éjjelente az utcákat járja és sofőrködik a különböző rosszarcú figuráknak, mert ebben ő a legjobb. Nappal kaszkadőr filmekben bizonyít és autószerelőként bütyköli potom pénzért a jobbnál jobb verdákat, Shannon segítségével (Bryan Cranston most is remek). Később megismerkedik a Nővel, akiért mindent kockára tesz. Eddigi óraműpontossággal megtervezett precíz kis élete nyomban felborul. Mert ha van az a nő, akibe az ember egy szempillantás alatt beleszeret, az Irene (Carey Mulligan végre igazi nő). A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a kisfiú mellett, hősünk szerelmének van egy sittes férje is (Oscar Issac), aki nemsokára szabadul. Megingani látszik az eddig problémamentes kis élet, de szerencsére nem végződik a sztori szerelmi háromszöggel.

A Drive másra hivatott, mindarra, hogy megmutassa miért is érdemes küzdeni az életben, hiszen Gosling figurája nem egy angyali teremtés. Ha kell hibázik, ha értékrendje úgy diktálja ölni képes. Azonban a szíve legmélyén csupa szív ember. Ezért is nem tudunk haragudni rá, akármit cselekszik. Mert az egyenleg mindig a pozitív irányba billenti a mérleget. Ezért is lehet a Sofőr (merthogy neve nincsen), igazi hős a szemünkben, aki minden egyes arcrezdülésével és gesztusával már-már kultikus jelentőséggel bír.

Ryan Goslingnak nagyon jól áll ez a film. Igazi jutalomszerep melyben a fogpiszkáló a szájában és a dzsekije az ezüst-fekete színű arany skorpió mintával igazi sztárrá avatja. Akire a mostani fiatal generáció nyugodtan felnézhet (és máris megvan oldva az Alkonyat „macsó fiúinak” problémája). További mellékszerepekben is nagy sztárok kaptak helyet. Itt van mindjárt Christina Hendricks (Blanche) rövidke, de emlékezetes belépője. A főgonosz Albert Brooks (Bernie Rose) is tökéletes a szerepkörben, akárcsak az „örök B-filmes karakter” Ron Perlman akinek talán ez karrierjében a legjobb mozi.

Ezenfelül Refn, a rendező elköveti azt a bravúrt is, hogy az ezerszer előadott faék egyszerűségű sztorin felül, maradandó alkotást dirigált. Mindez a szereplőkön kívül köszönhető mindannak, hogy minden jelenet fantasztikusan jól össze van vágva (köszönhető ez annak, hogy a forgatás idejére a lakásában vágták össze a filmet a még precízebb végeredményért). Illetve a zseniálisan összeállított éjszakai totálképek Los Angelesről , mely legjobban Michael Mann filmjeit juttatja eszünkbe. Ezeket látva érthető, hogy nyerte el a tetszését a finnyás cannes-i közönségnek Nicolas Winding Refn filmje. Aki a fesztivál után a legjobb rendező díjával távozhatott.

Ezt igazolja a filmben lévő jelenetek és elképesztő megoldások sora. A nyitójelenet úgy, ahogy van mestermunka. A kocsi szinte végig, csak gurul, mégis pattanásig feszülnek az idegeink, annyira jó a jelenet felépítése. A filmben lévő liftjelenet, melyben a romantika és a kilátástalanság, majd a kőkemény brutalitás keveredik is bravúros. (Refn nem tudott itt sem lemondani egy-két tényleg sokkoló momentumról, akárcsak előző filmjeiben, de ez nem öncélú egyáltalán. Nem érezzük, hogy kilógna a filmből ez a fajta brutalitás, inkább a sztori követeli). Továbbá emlékezetes képsorok még az összes véres leszámolás, autós üldözés, és a sokat emlegetett befejezés, mely nem hagy egyértelmű pontot afelől, hogy végződik Sofőrünk története.

A film egy külön ütőkártyája, mely nem a rendező érdeme, hanem Cliff Martinez zeneszerzőé. Az ő érdeme is legfőképp, hogy 30 évvel visszarepültünk az időben és fantasztikusan összeválogatott betétdalokon túl, végig a film hamisítatlan hangulatában maradjunk a képeket finoman aláfestő score-nak köszönhetően.

Összességében elmondható tehát, hogy nem egy mindennapi alkotással van dolgunk, mely (férfitársaimra gondolva) különleges élmény lesz. Hiszen, ez mégiscsak egy macsó mozi, (mint a Miami Vice vagy A pankrátor), de az valamit elmond a színvonaláról, hogy én édesanyámmal tekintettem meg a filmet és neki ugyanúgy tetszett mint nekem. Szóval abszolút ajánlott mindenkinek! Ilyen filmet nagyon régen láttunk már, és valószínűleg nem is fogunk egyhamar. Bár ne lenne igazam.

10/10

Ui.: Nicolas Winding Refn következő projektjében is együtt dolgozik Goslinggel, a film címe: Only God Forgives.

imdb: 8,8
rottentomatoes: 92 %

Büdzsé: 13 millió dollár
Eddigi amerikai bevétel: 11 millió dollár

60 komment

  1. Nem értem hogy mi a fene ez a gosling mánia. Mindenképpen felketelti az érdeklődésem, de ha kiderül hogy nem az aminek reklámozzák, nem csak Gosling kerül leírásra, de midnenki aki ajánlgatja. Ezt most nyugodtan veheti fenyegetésnek minden kritikus 🙂 (volt már pár ilyen mesterséges hype, csak azért írom).

  2. Egyetértek a kritikával, valami hatalmas film lett. Minden megvan benne,amiről egy filmkedvelő vágyhat. Sok ilyen filmet még 🙂

  3. Akarok egy olyan filmet, amiben Ryan Rosling és Natalie Portman testvérek, és Rosling barátnője Keira Knightley, Portman pasija meg Ryan Reynolds, a két utóbbi pedig szintén testvérek. Minden jelenetben külön feladat lenne kitalálni, hogy ki-kicsoda.

  4. @ZF2: Nézd meg Goslingtól a Plasztik szerelmet és a Fél Nelsont! Akkor megtudod miért is ajnározzák ennyire. De igazából bármelyik filmjére igaz, de a felsorolt 2-ben alakít szvsz a legnagyobbat.

  5. Egyáltalán nem nagy durranás ez a film szerintem. Kellemes, nézhető alkotás, de azt a tömegajnárt, ami körülveszi, nem értem. Gosling szerepe annyi, mint Schwarzeneggernek a Kommandó című filmben, csak ő kicsikét mosolyog is mellé. Ezzel nem csupán Schwarzeneggeren tesz túl, hanem Steven Seagalon, akinek több ugyan a szövege, de kevesebb a mimikája.

    Inkább még tízszer Vin Diesel autósfilmjei… 🙂

  6. @Édy, aki Endre: Könyv alapján készült a film,és így volt megírva a karakter személyisége,de attól,hogy nem szól sokat,egy színésznek nagyon nehéz eljátszania. A karakterrel összekell forrnia a színésznek és Ryan Gosling rettentő jól hozta a karaktert.

  7. @Swarm: az én bajom a természeteset meghaladó hype. Ne ez a film üsse agyon a szépen indult karriert. Amúgy ha nem fér bele a moziszezonba, valszeg DVD-n levadászom.

  8. Igen, az egy kicsit valóban irritáló, hogy mennyire hypeolják, de Gosling ettől függetlenül zseniális színész. Nagy jövő előtt áll, csak ne kallódjon el, bár ő értelmesebb annál. Ráadásul még zenél is, és egyéb jó dolgokat csinál.

  9. Milyen nagy hype? :O
    Limitáltan adják az országban és azért hol van ez a “hype” az avatarhoz képest? Sehol.

  10. @Dean6: szerintem sincs nagy hype.. inkább csak pozitív visszajelzés az alkotásról és szóbeszéd, hogy mennyire jó!

    Mikor először hallottam erről a filmről, azt se gondoltam volna, hogy egyáltalán behozzák idehaza. Bár így sem játsszák sok helyen, de ugye a kicsinek is örülni kell.

    Na igen nincs hype, főleg, hogy a Film District a jogtulaja a filmnek! Egyáltalán nincs nagy reklámkampánya a nagyobb filmekhez képest, bár a 13 millióba nem is fért volna bele.

  11. itt nálunk kecskeméten adják csütörtöktől de csak mindennap 13:15-től. szombat vasárnap is 😀
    még F1 qualira szombat vissza is érek 😀

  12. szerintem elég megnézni a trailer-ét és máris látni akarod, nem kell ehhez egyéb hype vagy PR-munka.

  13. A hype-ot Goslingra értettem emberek 🙂 Bár különösebben nem izgat, csak ő “titokzatosabb” és egyedibb a klasszikus filmsztároknál.

  14. Személy szerint egyébként reménykedtem benne, hogy nagyobb siker lesz a film. Refn ugyanis meg akarja csinálni a Csodanő filmet és Christina Hendricks-et akarja a főszereplőnek. Mi lehetne ennél jobb?:D

  15. Mindig nézem a kritikáidat és sokszor szigorúan tekintesz a filmekre, ami rám is igaz és ez tetszik. De h erre a filmre 10/10-et adj az felkeltette érdeklődésemet. Moziba mentünk volna, megnézni a filmet, de tesómmal az előzetes láttán, nem nagyon csigázott fel minket az alkotás. Mindenképpen megnézem, most már érdekel.

  16. Az év filmje? Erős túlzás. 8.8 az imdb-n? még erősebb.
    lehet, hogy most mindenki anyázni fog, de bevállalom, ugyanis, ilyen unalmas-szenvedős filmet évek óta nem láttam. Én nagyon sok filmet megnéztem már életemben (1500 filmem van dvd-n- a minőség teljes palettáját tartalmazza – eléggé mindenevő vagyok ilyen téren), de minden tiszteletem azé, aki ezt a filmet végig bírta izzadni. A legutolső Seagal filmen (Driven to kill – borzasztó film – hozzáteszem) többet izgultam, jobban lekötötte a figyelmem mint ez. Sajnálom, ha most sok embernek beletaposok a rózsaszín álomvilágába szaros gumicsizmával, de ez a film számomra az “Ó, Borzalom!” jelzőt tudta elérni. aki teheti inkább drogot vegyen a mozijegy árából – jobban jár vele. Nálam 1/10 – csak a zene miatt. Gosling jó, de nem egy DeNiro, majd lesz sok év múlva. Ezt a szerepet még Michael Dudikoff is el tudta volna játszani 🙂 Sajnálom, hogy megnéztem. Inkább az új Van Damme filmet kellett volna…

  17. @nezo0623:
    2(1500 filmem van dvd-n- a minőség teljes palettáját tartalmazza – eléggé mindenevő vagyok ilyen téren), “
    …mármint erre a mondatodra értettem.

  18. @I3eni: örülök, hogy olvasni szoktad itt a többi kisebb kritikámat is! Így már tudom, hogy érdemes legalább 1 ember miatt leírni őket! :DD

  19. @I3eni: örülök, hogy olvasni szoktad itt az oldalon a kritikáimat! Így legalább már tudom, hogy legalább 1 ember miatt érdemes volt begépelni őket! :DDD

  20. @nezo0623: Segal és Van Damme és hasonló színészóriások említgetéséből simán lejön, hogy te valami pörgős akciófilmre vágytál. Igen, sokan itt cseszik el, mert azt hiszik ez egy Halálos iramban típusú pörgős akció bohóckodás lesz, miközben a Drive egy jóval lassabb dráma.

  21. Autós filmet nem lehet eladni klasszikus amerikai autó nélkül. Amit kötelező összetörni. Az elsőt értem, a másodikat sosem fogom.

  22. Amúgy ennek a filmhez van valami köze a 70-valahányas Driver-hez? Vagy csak véletlen a hasonlóság. Mert azt nagyon komáltam.

  23. A kalapács Oh Dae-su kezébe, a fogpiszkáló Kobra szájába való. A pankrátor meg nagyon jó film, ne is emlegesd egy lapon (még zárójelben sem) ezzel a sok helyütt következetlen, elhígult művészférccel, amit nyakon öntöttek némi brutalitásnak hitt sűrített paradicsommal, hogy eladhatóbb legyen!

  24. Bár a fesztiválsikert rohadtul nem értem, azt gondolom, ennek ART-mozikban lenne a helye, nem plázákban. Vagyis szerintem a hazai forgalmazó totál eltévesztette a célközönséget. Az akciófilmre vágyókat ez a film csak bosszantani fogja, akiknek meg Wong Kar-wai is túl gyors, nem fognak beülni a pattogatott kukoricások és nagykólások közé.

  25. Ryan Gosling jó színész, ebben a filmben is lett volna potenciál… [SPOILER!!!!!] De amikor átvált agyszétloccsantós, fej-szétzúzós, szembe villát döfős, torkot átszúrós, ereket felvágós ámokfutásba, na az már nekem sok…

  26. Na igen, a célközönség. Kritikusok, filmkedvelők. Csak a normális emberek elalszanak rajta amikor meg felébrednek akkor elhányják magukat.

  27. Azért egy kicsit ügyelhetne a Tisztelt Kritikus a vesszők pontos elhelyezésére (de ez bizony merő kötekedés).
    A filmet ettől függetlenül megnézem. 🙂

  28. Ez egy fasza jó film, és annak fog számítani tíz év múlva is. Sajnos nekem csak 900 filmem van dvd-n, ezért szégyellem is magam (igaz, Seagal és barátainak alkotásai nincsenek meg), de én 8/10-et mondok rá.

  29. @SzőröstalpúJeti: nekem meglett a véres sport egy tescós prómósün keretében, bibiee. Inkább nem számolok utána, mennyibe került az a néhány száz DVD a polcon, 800-2000 HUF vagy 4-7 EUR, egy kisebb afirkai ország GDPje vazze 🙂 .

  30. @Swarm: ah, vagy ugy.
    nezd, a sztarfaktor minden eleme megvan ebben a csokaban (tehetseges, sarmos, szabalytalan, beskatulyazhatatlan, elvisz a hatan egy filmet, erdekli az embereket, h ki o, mi o stb.), nincs mese, sot… meg annal is tobb, azzal a csavarral, hogy
    hiaba lenne tokeletesen eladhato (ez is resze a star-qualitynak) sosem fogja magat keszpenzre valtani, azaz nem hinnem, h valaha is habkonnyu nyari blockbusterekben fogjuk viszontlatni.
    szoval hype-olni kell. megyek is es csatlakozom a fanclubjahoz a fb-on. 🙂

    @aktakukac, ha komolyan gondolod ezt a mufajt, akkor erdemes lenne a kovetkezoket elkovetned: 1. mikor kesz egy szoveged, hangosan(!) olvasd fel magadnak. ahol megakadsz, ott rossz a stilus, szorend, grammatika, vagy a logika. 2. mielott kiadod a kezedbol, oldastasd el massal es vedd komolyan a megjegyzeseit. 3. eressz ra egy helyesiras-ellenorzot, mielott kesznek nyilvanitod.

  31. @Elanor_: Köszönöm a tanácsokat igyekszem megfogadni. Egyedül a vesszőkkel vagyok bajba, de helyesírás-ellenörzőt használtam az alap, de nem talált hibát. Illetve komolyan veszem a megjegyzéseimet.. de tényleg, és el is olvasta más is azóta!!

    De örülök, hogy értelmesen lehet még beszélgetni egyes emberekkel a negatívumokról, ennek örülök. Maradj ilyen! :DD

  32. most akkor fejlodokepesnek nyilvanitod magad, v ironizalni probalsz? a masodik meg nagy hiba lenne, mert van benned potencial.

  33. @Elanor_: jól mondod.. szó szerint fejlődőképes állapotba vagyok, hiszen újságíró suliba járok, szóval az út megvan.. már csak végig kell menni rajta szépen. XDDD

  34. Lenyugozo volt, leginkabb mert azt hittem egy sima uldozeses filmre ulok be es sokkal tobbet kaptam, mint amire szamitottam. Ezert rossz az internet hype, az embert ritkan erik jo meglepetesek. Neha majdnem atcsuszott hipsterbe a lassitasokkal es az inkongruens betetdalokkal, ezert nalam csak 9, de meg epp sikerult a stilusos oldalon maradnia.

  35. én megnéztem moziban és pozitivan jöttem ki. az első pár kocka azért a régi ryan oneil gengszterek sofőrje illúziót kelti , még sokszor az érzelem mentes arc is olyan beütés de ezt lehet csak én gondolom így 😀
    10 ből 9 ami tőlm kap 😀

  36. hát engem a film nem fogott meg.
    a főhős mintha folyamatosan alva járna, minden mozdulat, mondat előtt perceket gondolkodik, konkrétan azt hittem, hogy hülye a csóka.

  37. A Super 8 mellett eddig a Drive az év egyik legnagyobb moziélménye. Csak más szempontból: míg az előbbi a klasszikus, történetmesélős nosztalgiafaktort működteti, az utóbbit az önreflexív (ki)kacsintásokból összeálló különleges hangulat teszi azzá. Egyikükben sem a történet a kulcs, sem a színészi alakítások (na, Gosling-fanek most biztos nekem esnek), de mindkettő szépen működő moziélmény.
    Ez az Avatarok meg Transformersek korában nagy dolog.

  38. Ez nem jó film…..Hanem TÖKÉLETES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Az Év Filmje…vitán felül..imádom minden percét…aki még nem látta igyekezzen mert hamar kifut a mozikból…sajnos…

  39. @Newzoli: Egyet értek. Aki meg leratyizza mert nem idióta akciófilm lett, az meg nézze meg az új Halálos irambant, ahogy húzzák a kocsival a konténer méretű páncéltermet a zsaruk elől!

  40. Mondjuk az elég gáz (ahhaha), hogy egy Drive-című kvázi-autósfilmbe egy rendes autósüldözés fér bele, három percben, a többi művészkedő lassítás (ki a faszt érdekel a családi idill az aranyló patak partján, hosszúúra nyújtva, esetleg Ryan Gosling szeme oldalról, ötödszörre?), meg juj-de naturálisnak szánt vérfröcskölés…jó színészi játékok voltak, de ez így se nem művészfilm, se nem akció, csak egy szörnyűségesen bő lére eresztett klip.

  41. Én is láttam végre a filmet, és nagyon tetszett!
    Elsősorban a hangulata – az remekül sikerült, hála a precízen megkomponált jeleneteknek, a gyönyörű felvételeknek, a minimalista, de nagyon korrekt színészi munkának, és a rettentően atmoszférikus zenének…
    Ryan Goslingot egyre jobban bírom, Cares Mulligant most láttam először, de tetszett, a mellékszereplők is szinte hibátlanok voltak a Sofőr sánta (SPOILER és vajon hogy is lett az? Durva! SPOILER VÉGE) főnökétől kezdve az összes alvilági figuráig (“Nino”, azaz a baltaarcú Ron Perlman nagyon király a susogósban!).
    A zenéről olvastam, hogy ’80-as évekbeli szintipop, ezért először meglepődtem, hogy nem 25 évvel ezelőtt játszódik a film, de ezek az oldschool számok nagyon jól passzoltak a mai (vagyis igazából időtlen) korban játszódó történethez!
    A brutalitásra nem lehet panasz (Gaspar Noé szakrtői tanácsai meglátszanak néhány jeleneten:P) – nekem már túl kemények is voltak – és a pozicionálásuk is megfelelő.
    A filmmel szerintem csak egy gond van – az üzenete, mert az nincs, vagy nem éppen felemelő.
    Olvastam egy másik filmes blogon (ne szó szerint így), hogy a Drive kiüresedett alakok céltalan bosszúfilmje, és valahol én is így gondolom – piti “Keresztapa” L.A. külsőből, a “család” mindenféle jelentésétől megfosztva…
    De ettől függetlenül nagyon érdemes megnézni!

  42. @Édy, aki Endre: Egy ilyen szerepet is tudni kell eljátszani. Mikor Gosling azt mondta, hogy ‘Stop lying to me, or I’ll hurt you’
    , annak ellenére, hogy banálisan egyszerű mondat Én kurvára elhittem. Mert volt karatktere és nem izomszínész. Ugyanez a mondat Vin Diesel szájából nevetségesen hangzana. Goslingnak van egy egyedi kisugárzása. Nem ebben a filmben volt a legjobb. Viszont Ő pont egy olyan színész, aki akármit el tud játszani, nem ilyen faszom Jason Statham. Itt pont ezt a karaktert kellett eljhátszania.

  43. Baromira tetszett, magával ragadott rögtön. A hangulat végig tartotta a szintet. Az első 10 percben leszűrhető, hogy ez bizony nem egy ordibálós, pörgős akció lesz. Ennek ellenére benne van a feszültség, és az izgalom. El kell fogadni ez a film ilyen és kész. Az egyes jelenetek sem véletlenül nyújtottak, amitől sokan vontatott jelzővel illetik. A karakter köré épített misztikum megérne egy előzményfilmet, ahogy a lezáratlan vég pedig egy folytatást. A főszereplő karakterben rejlő nyers brutalitás jól ellensúlyozza az ártatlanság maszkját. Kellemes meglepetés ez a film!

  44. Félve néztem meg. Egyrészt én könnyen meg tudom utálni azt a karaktert, aki feleslegesen beszél sokat, illetve azt is, aki alig szól valamit.
    A Sofőr azonban pont annyit mond, amennyit kell. Jó, beszélhetne többet is, de minek. Ő nem az az ember, akinek muszáj mindenkihez szólni. Szóval ezzel nem volt gondom. Sőt, a Gengszterek sofőrje jutott eszembe, Walter Hill olvasatában sem volt az a szószátyár figura a főhős.

    A lassúság: nem unatkoztam rajta, lekötött végig.

    A szereplők: Gosling remek, Perlman csuklóból hozza ezt a figurát, Mulligan aranyos, Isaac jó, Brooks meglepő ilyen szerepben, de ott van a szeren.

    A zene!!! No, nekem a 80-as évek jutott eszembe, az elején amikor felcsendült az valahogy egyfajta pezsgést és újra és újra jött ez a hangulatos fasza muzsika. Be kell szerezni a soundtrackjét. Állítom ha nem ez lett volna a zene, akkor nem lett volna ilyen jó.

    Sokan állították, hogy egyfajta katarzis a vége, ez azonban nem jött, így csak 80 %…nem az év legjobbja, de ott van köztük.

  45. @koimbra: jó érzékkel vannak összerakva a jelenetek, kellő hosszúságúak valóban, viszont a vége szerintem is rontott az addigi magas színvonalon.

  46. @Sparrow: Számomra is Top5-ös egyelőre! Szerintem az is marad. Kár, hogy manapság nem készítenek ehhez hasonló darabokat. 🙁

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *