20

Kapcsolat (Contact, 1997)

Robert Zemeckis motion-capture őrülete előtt még olyan kiváló szórakoztató filmeket készített, amelyekben elsősorban a történet volt a fontos, látszott rajtuk, hogy a profit valójában másodlagos volt, a cél a szórakoztatni akarás. Ezen alkotásokban a látvány és az effektek is csak a történetet szolgálták, nem úgy, mint manapság, ahol elsősorban az effektekkel próbálják eladni a filmeket, a rendező és a szereplők helyett inkább a számítógépes mágusok nevét kellene kiírni a film elején. A Kapcsolat sci-fiben is inkább a szereplőkre, illetve a történésekre összpontosítanak, illetve arra koncentrálnak, hogy a címet többféleképpen értelmezzük.

Ellie Arroway (Jodie Foster) már gyerekkorában is azon fáradozott, hogy otthoni rádiója segítségével minél messzebb lévő emberekkel tudjon beszélgetni. Hobbija a szenvedélye, hatalmas megszállottjává válik a rádiózásnak, igazi nagy koponya, David Drumlin (Tom Skerrit) kollégája meg is mondja neki, hogy ha nem publikál, nem mutat fel semmi jelentős dolgot, akkor bizony elég hamar ki fogja közösíteni a tudós társadalom és senki nem fog vele szóba állni. Ám Ellie nem hallgat a bölcsnek szánt tanácsra, befektetőket keres, hogy űrteleszkópok körül dolgozhasson, továbbra is hajtja a vágy, hogy idegen lényekkel vegye fel a kapcsolatot. Majd egy nap üzenetet fognak a világűrből.

A rendező Carl Sagan regényét filmesítette meg ugyan a forgatókönyvírók némileg átírták a könyvet, ám az űrlények szándékán nem változtattak, nem agresszívan lépnek fel, pedig ekkoriban született néhány olyan produkció, ahol az idegenek nem voltak éppen túl barátságosak (pl. Csillagkapu, Függetlenség napja, Galaktikus támadás). Sőt, aki arra számít, hogy legalább fél tucat földön kívüli lényt fog látni csalódni fog.

Lassú tempóban halad előre a cselekmény, Zemeckis aprólékosan mesél, nem siet el semmit, ugyanakkor alkotása szinte soha nem ül le. Bemutatja, hogy Ellie az „üzenet” vétele után milyen konfliktusokba keveredik, kénytelen lenyelni néhány csúnya dolgot, de el kell fogadnia, hogy hiába fűződik nevéhez a kapcsolatfelvétel, ettől ő még csak egy kis pont a zakatoló gépezetben és erősen beleszólnak ügyeibe. Munkatársai ugyan szorítanak neki, de nagy lökést kap egy milliárdostól, akinek felkeltette az érdeklődését és támogatja őt mindenben.

Nem lehet panasz a színészgárdára, Fosterről egyébként is tudvalevő, hogy nagyszerű színésznő. Remekül formálja meg a munkájának élő Arrowayt (Oscarra ugyan nem, de Golden Globe-ra jelölték), aki mindig őszintén viselkedik másokkal, gyakorlatilag ugyanazok az érzések kavarognak benne, mint gyerekkorában és talán még mindig nem sikerült felnőnie teljesen és szinte szó nélkül tűri, hogy más arassa le a babérokat helyette. Matthew McConaughey a hit embere, aki az Elnök közeli tanácsadóihoz tartozik, figurája csak mellékszereplő, feltűnik a film egy-egy pontján, jön – megy, mond néhány mondatot.

Zemeckis nem csak egy egyszerű sci-fit készített, helyet kapott a hit és a hinni akarás, a címet is gyakorlatilag sokféleképpen lehet értelmezni. Egyrészt ott van az egyház, másrészt pedig a űrlényekkel való találkozás, sőt a tudomány vs. hit témát is beleszőtték az alkotásba. 80 %-ot megérdemel a Kapcsolat, amely mindvégig fenntartja az érdeklődést és többször felettébb izgalmassá válik, a végén elgondolkodhatunk, hogy vajon a földlakók készen állnak-e arra, hogy az E.T.-k felvegyék-e velünk a kontaktust.

imdb: 7,4
rottentomatoes: 67 %

Büdzsé: 90 millió dollár
Amerikai bevétel: 100,9 millió dollár
Összbevétel: 171,1 millió dollár

20 komment

  1. Klassz film volt, az effektek bámulatosak, színészek kiválóak. A történet is ott volt. Tényleg jó film volt. 🙂

  2. Nekem nagyon tetszett, és teljesen elvarázsolt. Bár a “kapcsolat” szó nálam nyilvánvalóan az idegenekkel való kapcsolatot jelenti, valóban sok más dologra is rá lehet húzni. Jó a címválasztás. 🙂 A történet is érdekes, de leginkább a kód megfejtése tetszik, meg hogy aztán mi lett belőle.

    Ebben az írásban többet is lehetett volna írni a filmről, kissé vérszegénynek érzem, kedves koimbra mester.

  3. Hatalmas film, egyik nagy kedvencem. Emlékszem, miután megnéztem, csak ültem, és úgy voltam vele, hogy remélem, senki nem akar most hívni, hacsak nem erről a filmről és témáról beszélgetni. Totálisan a hatása alá kerültem.

  4. borzasztóan unalmas, na jó, egyszer azért érdemes megnézni, de többször felesleges.
    nem véletlenül gúnyolták ki két epizódban is a south parkban:P
    tiszta giccs az egész már bocsánat

  5. Emlékszem mikor annak idején elsőre láttam, baromira nem jött be. Nem is tudom A függetlenség napja meg a Csillagkapu után talán valami gonosz űrlényes inváziós filmet vártam. Aztán később újranéztem és rájöttem hogy másképp kell nézni a filmet mint egy sima átlagos sci-fit mert ez totál másról szól. Azóta láttam vagy 3-sor és egyre jobban tetszik.

  6. Én a könyvvel találkoztam először, amit azóta is az egyik legjobb sci-finek tartok, legalábbis abból a szempontból, hogy a “sci” rész hangsúlyos és különleges súlyt kapott a történetben Carl Sagan által.

    A filmet csak egyszer láttam, és emlékeim szerint messze volt a könyv által nyújtott élménytől, de ez szinte minden könyvadaptációra igaz.

    Már nem is emlékszem, hogy a film hogy végződik. A pí-vel kapcsolatos csattanó belekerült?

  7. @csakb: Olvastam a könyvet, de már nem emlékszem rá igazán. Úgy rémlik, hogy abban csak egy szerkezetet építettek és nem volt robbanás. A regény vége is teljesen más, mint a filmé.

  8. @koimbra: Ez jó. 🙂 Te a filmre, én a könyvre emlékszem jobban. 🙂

    SPOILER

    Emlékeim szerint a könyvben nem rombolja le senki a járművet, sőt, sikeres utazást tesznek vele, de ezt nem tudják később bizonyítani, és hivatalosan sikertelennek állítják be a kísérletet. A gépen tartózkodókkal indirekt módon kapcsolatba lépnek az idegenek az út alatt, és többek között sugallatot adnak arra, hogy az irracionális számok valamilyen módon a Világegyetem tudatos tervezésének a nyomát hordozzák. (Amúgy Sagan harcos ateista és szkeptikus volt, szóval ez érdekes csavar egy általa írt történetben.) Ellie a kudarc után ezt kezdi kutatni, és a történet végén meglepő felfedezést tesz.

    /SPOILER

  9. A film nekem is bejött, de egyrészt az idegenekkel való találkozás kicsit giccsesre sikeredett, másrészt kihagyták belőle a PI számmal kapcsolatos jeleneteket + az elején a fejtegetést isten létezéséről. Látszik, hogy az amerikai piacra készült, ilyen filozgatás már nem fért bele – kár érte.

  10. @Sesquatch: nem olvastam a könyvet, de filmnek (SPOILER) a végén ott volt az istenes fejtegetés, ráadásul szép fricskával Einstein híres mondására: isten nem kockajátékos. Nem a faszt… 🙂

  11. Mondanivaló szempontjából a Jelekkel rokonítom ezt a filmet, bár sztem ez igényesebb, az meg szórakoztatóbb. Hit vs. tudomány —> hit & tudomány

  12. @Jester: Pont a jelekkel? 🙂
    Az a film még viccnek is rossz volt. A víziszonyos űrlények megszállják a vízben dúskáló földet.

    Nekem az űrlényes inváziós filmekből 2 jött be. Az első a Faculty, amit Rodriguez rendezett, és szórakoztató volt. Persze mindamellett hogy azért kicsit lehetett komolyan is venni.

    A másik meg a Charlie Sheen-es Galaktikus támadás volt. Ott mindamellett hogy nagyon B vonalasra sikerült a megvalósítás, izgalmas volt a film és érdekes a beszivárgó űrlények munkálkodása.

  13. Az egyik legintelligensebb film amit valaha láthattam.
    Örök kedvenc , felejthetetlen látványvilággal és remek színészi alakításokkal.
    (A film első percei is milyen zseniálisak már…)
    10/10.
    Legalább 10x láttam már és még jópárszor megnézem.

  14. Ez egy korrekt film, egy nagy baja van, hogy nagyon hosszú.
    Az úgymond csattanók jók benne. Jodie Foster karaktere és személyisége is tipikusan illik a filmhez. De nem az a film, amit minden héten meg tudnék nézni.
    Max 8/10.

  15. 80%??? Ennek a filmnek? Kiváncsi lennék akkor nálad mi a 90% vagy az a fölötti. Ez egy hatalmas film, az egyik legértelmesebb, legérdekesebb sci-fi, egyszerre újító, lebilincselő és érzelmes.

  16. @ErEr: Igen, ennek a filmnek 80. Az, hogy neked ez a film 100 %, még nem jelenti azt, hogy másnak is annak kell lennie. Anno olvastam olyan kritikát is, ahol azt írták, hogy ez nézhetetlen.

  17. A nyitójelenet felejthetetlen, és amikor fut a gyógyszeresszekrényhez. A politikai vonal sablonos, és a terrorista vonal is. Nekem fura a szerelmi szál, egy tudós nő hogy szeret bele egy papba, és viszont? Különben nagyon látványos, izgalmas, szórakoztató végig. Itt Zemeckis még tudott filmet rendezni, a computeranimációs filmjei nézhetetlenek.

  18. Nemrég sikerült pótolnom. Kicsit túl jó a híre, de alapvetően rendben van. A sztori, a karakterek jók, azt viszont sajnálom, hogy a vége igencsak csöpögős lett.

  19. Milliószor jobb film a hú de okos filmnek beállított Érkezésnél. Nem kell benne nagyítóval keresni a mondanivalót és több fontosabb témát is boncolgat egyszerre. Még ma is simán megállja a helyét.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Biztosra megyünk *